Po meste len tridsiatkou. Brusel schválil nové pravidlá pre šoférov áut, z cyklistov a chodcov robí chránené druhy

  • Brusel priniesol do svojich ulíc obrovskú zmenu, ktorá môže byť inšpiráciou aj pre Slovensko
  • V celom meste sa jazdí už len 30 km/ h
  • Nové opatrenie robí z cyklistov a chodcov priam chránený druh
kaliňák na bicykli
TASR/Štefan Puškáš, Martin Baumann
  • Brusel priniesol do svojich ulíc obrovskú zmenu, ktorá môže byť inšpiráciou aj pre Slovensko
  • V celom meste sa jazdí už len 30 km/ h
  • Nové opatrenie robí z cyklistov a chodcov priam chránený druh

Nový rok začal veľkou pozitívnou zmenou v Bruseli, ktorý sa celý premenil na Zónu 30. Informovala o tom Cyklokoalícia na sociálnej sieti. Rýchlosť 30 km/h sa tak stala štandardom, pričom vyššia rýchlosť je značením povolená len na niekoľkých hlavných ťahoch.

Mestu to prinesie výrazné zvýšenie bezpečnosti všetkých účastníkov premávky, ale tiež zníženie hluku, teda celkovo zdravšie a príjemnejšie ulice.

Ostrá kritika slovenskej polície za video o pokutovaní cyklistov. Je to zbytočná buzerácia, tvrdí Cyklokoalícia 

Zároveň sa dbá aj na to, aby bola rýchlosť skutočne dodržiavaná – okrem dlhodobého fyzického upokojovania ulíc sa počet automatických radarov v meste zvýši zo súčasných 90 na 150.

Všetky príjmy z pokút putujú priamo do takzvaného fondu cestnej bezpečnosti, kde sú použité na ďalšie zlepšenia infraštruktúry či vzdelávacie kampane.

zdroj: city30.brussels

Brusel si „pomalšie pravidlá“ vyskúšal už s príchodom pandémie koronavírusu, kedy sa tu zaviedli opatrenia súvisiace so sociálnym dištancom. Belgické hlavné mesto vtedy stanovilo rýchlostný limit pre všetky vozidlá, a to na 20 kilometrov za hodinu, informoval o tom portál Politico.

Brusel tak využil „ výhody sociálnych dištančných opatrení“ tým, že dal viac priestoru cyklistom a chodcom. Cieľom nie je drzé vykopnutie áut z centra, skôr pokus o lepšie zdieľanie spoločného verejného priestoru. Brusel je len jedným z niekoľkých európskych miest, ktoré zmenilo pravidlá mobility aj v dôsledku pandémie koronavírusu.

zdroj: city30.brussels

zdroj: city30.brussels

Tvrdo zasiahnuté Miláno premenilo 35 kilometrov jeho ulíc na cyklistické a pešie zóny, pričom prístup pre autá je prísne obmedzený, aby bolo možné lepšie udržiavať rozostup medzi osobami.

V Berlíne zase „odkrojili” z ciest pre autá, aby vytvorili širšie cyklotrasy, ktoré ľuďom zabezpečia bezpečný pohyb po meste aj počas pandémie.

A čo naše hlavné mesto? Aj keď v Bratislave je v súčasnom stave o niečo menej áut, na niektorých miestach sa zdá, akoby pre niektorých vodičov opatrenia počas pandémie neplatili. 
zdroj: city30.brussels
zdroj: city30.brussels

Aj Bratislave by spomalenie dopravy prospelo

Celkové spomalenie dopravy v meste vníma pozitívne aj Marek Záhradník z Cyklokoalície. V Bratislave by podľa neho mohlo ísť o kľúčový faktor, ktorý by z nášho hlavného mesta urobil príjemnejšie miesto pre chodcov aj cyklistov. 

„Pri kvalitne navrhnutých zónach 30 v obytných štvrtiach často ani nie je nutné riešiť cyklopruhy či dokonca priechody pre chodcov, ulice sú vtedy bezpečné pre pohyb chodcov aj cyklistov. Užšie pruhy pre autá prirodzene spomalia premávku a zvyškový priestor môže byť doplnený do chodníka či zelene,“ vyjadril sa Marek pre Startitup.

Tréner hviezd Molnár: Obéznemu človeku nemám problém povedať že je tlstý ako olympijsky štadión

Mnohí obyvatelia mesta si to možno plynutím času až tak neuvedomujú, no Bratislava sa roky prispôsobovala autám. Vizualizácie SAV-ka a Štefánikovej ulice zvýrazňujú tento zaujímavý pomer v priestore.

zdroj: Marek Zahradník/Cyklokoalícia, idea Karl Jilg

V neposlednom rade je nutné dodať, že veľa rýchlych riešení sa už zrealizovalo. Pribudlo nafarbenie BUS pruhov či semafory reagujúce na pohyb MHD kvôli zrýchleniu hromadnej dopravy. Bratislave však v tomto smere stále čakajú veľké výzvy.

Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti

Zdroje: city30.brussels, Cyklokoalícia, dw.com, Politico

Najnovšie videá

Trendové videá