Po Petržalke bude radosť chodiť peši. Nové lávky cez Chorvátske rameno budú výnimočné, vieme, ako budú vyzerať
- Do súťaže o lávky ponad Chorvátske rameno sa zapojilo 29 návrhov, no vyhrať mohli len 4
- Tieto návrhy označila porota za najlepšie, s ich výstavbou by sa malo začať čoskoro
- Do súťaže o lávky ponad Chorvátske rameno sa zapojilo 29 návrhov, no vyhrať mohli len 4
- Tieto návrhy označila porota za najlepšie, s ich výstavbou by sa malo začať čoskoro
V marci 2021 bola Metropolitným inštitútom Bratislavy (MIB) vyhlásená architektonická súťaž, ktorá mala nájsť najlepší nápad lávky vedúcej ponad Chorvátske rameno. Cieľom lávky je zlepšiť aktuálne možnosti pešieho pohybu v tejto lokalite. Náklady na výstavbu lávok predstavujú približne 2,5 milióna eur bez DPH.
Pre splnenie tohto cieľu vzniknú 4 lávky, ktoré budú postavené počas druhej etapy výstavby Petržalskej radiály. Úlohou architektov bolo zamerať sa na chodníky a krajinné úpravy v blízkosti lávok. O výhru bojovalo 29 návrhov, no zvíťaziť mohli iba 4. V tomto článku sa pozrieme na víťazov súťaže.
Potenciál pre voľný čas
„O lávkach sme neuvažovali iba ako o čisto dopravných uzloch, ale vnímali sme aj ich potenciál pre voľnočasové aktivity. Vďaka zvýšenému počtu okoloidúcich sa z lávok môžu stať miesta, kde sa obyvatelia budú chcieť stretávať, vychutnávať si pohľad na vodnú hladinu a tiež tu vzniká priestor pre kultúru,“ tvrdí Daniel Struhařík za M2AU + AXXI. Dodáva, že cieľom architektov bolo vytvoriť lávky tak, aby pôsobili ako aktívny prvok v rámci celej štvrte. Dôležitý bol aj rešpekt charakteru okolitého prostredia.
Riaditeľ sekcie súťaží v MIB Peter Lényi tvrdí, že súťaž je dôkazom, že Bratislava vie pristupovať k tvorbe verejných priestorov zodpovedne. Porota pozostávala z architektov, urbanistov a stavebných inžinierov, ktorí sa podieľajú na vzniku podobných projektov.
„Víťazné návrhy skvele skĺbili technické aj architektonické riešenia a sú výbornou správou pre budúcu podobu Chorvátskeho ramena,“ vysvetľuje Lényi. Hoci sú všetky lávky iné, jedno majú spoločné. Vyrobené budú z betónu, čo výrazne uľahčí ich údržbu a zároveň predĺži životnosť.
Prvá lávka vyrastie v úseku medzi Bosákovou a Rusovskou cestou a napojíš sa z nej na sieť cyklochodníkov a chodníkov na ľavom brehu Chorvátskeho ramena a na Mlynarovičovu ulicu na pravom brehu. Druhá a tretia lávka sa budú nachádzať medzi Rusovskou cestou a Romanovou. Obe budú napojené na existujúce chodníky pozdĺž ramena. Štvrtá lávka nahradí súčasnú pontónovú lávku a bude prepájať protiľahlé brehy Chorvátskeho ramena.
„Návrh štvrtej lávky cez Chorvátske rameno sme spracovávali v pomerne početnom kolektíve autorov, pracovalo na ňom šesť architektov a jeden statik. Aj to nám umožnilo premýšľať v omnoho širšom kontexte,“ hovoria architekti z ateliéru DOXA. Dodávajú, že ich stratégia bola jednoduchá: čím prírodnejšie prostredie, tým menej ambiciózny zásah.
Čítajte viac z kategórie: Architektúra
Zdroj: MIB