Po prevoze vrtuľníkom strávil cukrovkár hodiny na chodbe. Nemocnica čelí vlne kritiky
- Internetom sa šíri príbeh mladej Slovenky
- Hovorí v ňom o nehumánnom zaobchádzaní s jej otcom
- Nemocnica označila časť informácií za nepravdivé
- Internetom sa šíri príbeh mladej Slovenky
- Hovorí v ňom o nehumánnom zaobchádzaní s jej otcom
- Nemocnica označila časť informácií za nepravdivé
Na začiatku decembra sme ťa v tomto článku informovali o rebríčku Nemocnica roka 2023 inštitútu INEKO, v ktorom sa Fakultná nemocnica s poliklinikou (FNsP) Žilina umiestnila na štvrtom mieste. Sociálnou sieťou sa však dnes šíri príbeh Slovenky o nehumánnom zaobchádzaní s jej otcom na tamojšom urgentnom príjme.
Toho do nemocnice v stredu, 17. januára previezol záchranársky vrtuľník o 11.00, kam sa vybrala o 17.30 s úmyslom priniesť otcovi veci na izbu s plnohodnotnou starostlivosťou. Pri pohľade na jej otca na chodbe s maskou napojenou na kyslík a kufrom s osobnými vecami vedľa stoličky však ostala zdesená. „Vraj ho tam dali a tam sedí,“ píše.
Jej otca nechali sedieť na chodbe, nemocnica spomína „triážny systém“
„Pacient privezený so zlyhaním srdca, ktorý má kardiostimulátor a silný cukrovkár, sedí 6 hodín na stoličke chodby urgentu? Bez starostlivosti, jedla, pitia?,“ píše dcéra pacienta, ktorého až po jej zvýšení hlasu previezli na interné oddelenie. Podľa jej slov nedostal večeru a od rána nejedol a nepil, čo môže vzhľadom na jeho zdravotný stav spôsobiť riziko skolabovania.
Po tejto skúsenosti však rozmýšľa nad významom hradenia zdravotného poistenia a zastávaní si lekárov pri ich „neustálej chamtivej honbe“ za zvyšovaním platov. Upozorňuje tiež na naliehavosť prípadu, keďže jej otca priviezli vrtuľníkom. Na chodbe nemocnice dokonca uvidela posteľ, na ktorej ležal človek, zabalený v plachte.
Zdravotná sestra tento postup odôvodnila tým, že bol daný pacient pod vplyvom alkoholu. „Keď aj bol opitý, mali právo ho zabaliť celého do plachty? Možno mu to chceli urýchliť a seba odľahčiť o ďalšiu starostlivosť.“
Podľa nemocnice prišiel jej otec o vyše 100 minút neskôr
V komentári pod príspevkom stránka uverejnila aj vyjadrenie FNsP Žilina, ktorej sa udalosť vzhľadom na všetky okolnosti a dostupné fakty dotkla a ľudsky ju mrzí. Informácie o skúsenosti z urgentného príjmu sa vraj nezakladajú na pravde, a tak situáciu preverili.
Pacienta podľa ich slov priviezli o 12.44, čo je o 114 minút neskôr, než informovala dcéra pacienta. Iba štyri minúty po príchode ho mal vyšetriť lekár, ktorý mu mal poskytnúť adekvátnu liečbu. „Pre prípad neočakávaných komplikácií, ktoré by si vyžadovali zobrazovacie vyšetrenia, musia pacienti zostať niekoľko hodín nalačno.“
Na základe tzv. triážneho systému, ktorý rozdeľuje pacientov podľa naliehavosti ich zdravotného stavu, pacienta presunuli z priority 1 do priority 4 až 5, teda do skupiny s ochoreniami a poraneniami bez potreby okamžitej starostlivosti, čo však neznamená, že pacient prestal byť prioritný.
Nemocnica tiež upozorňuje na to, že bol 17. januára 2024 tamojší urgent mimoriadne vyťažený a 18 privezených pacientov je, vzhľadom na pôsobnosť nemocnice, ktorá zabezpečuje starostlivosť pre spádovú oblasť 220-tisíc obyvateľov, „obrovské číslo“.
Pacient teda na chodbe čakal kvôli veľkému náporu a prístroj na prijímanie kyslíka, ktorý môže využiť každý pacient, sa na mieste nachádza dlhodobo. „Ďalší pacient, odfotený v plachte, bol prijatý pod vplyvom alkoholu a pre naplnenosť kapacít ho nebolo možné nikam umiestniť.“
Reakcii nemocnice rozumie, no vlnu kritiky zo strany verejnosti považuje za neoprávnenú. „Mrzí nás, že autorka statusu publikovala príspevok skôr, ako si čokoľvek preverila, pretože informácie v príspevku sú zavádzajúce a nepravdivé. Stretnutie vedenia nemocnice a autorky statusu sa uskutočnilo dnes.“
Zástupcovia nemocnice napokon upozornili na náročnosť práce v nemocnici. „O to viac nás mrzí, pokiaľ príspevok s nepravdivými informáciami prakticky zatieni všetko kvalitné, čo sme doposiaľ urobili a robíme. Stojíme si za tým, že v žilinskej nemocnici pracujú ľudia, ktorým na pacientoch záleží, a robia svoju prácu s maximálnym nasadením.“
Nemocnica žiada zmazanie príspevku
Dcéra po stretnutí s riaditeľom nemocnice verejne poďakovala za jeho prístup a hovorí o ňom ako o „človeku na správnom mieste“. Triážnemu systému rozumie, no nerozumie niekoľkohodinovému pobytu jej otca na chodbe. „Nemocnica má vraj veľký spád. To ma mrzí, ale to treba riešiť inde.“
O negatívne skúsenosti sa s ňou v správach podelili samotní lekári a sestry z urgentu. Uznáva náročnosť ich práce, no pripomína, že sa lekári na urgentnom príjme zaviazali k obetavosti a pomoci druhým, a to bez ohľadu na ich 24-hodinú pracovnú dobu.
„Pod mojím príspevkom sa objavila stovka podobných zážitkov a skúseností z tohto oddelenia a nielen zo žilinskej nemocnice. To všetci klameme? Všetci sme to nafúkli, všetci sme nevďační, netrpezliví, snažíme sa ohúriť iných, len aby sme zaujali publikum?“
Potvrdila tiež, že nemocnica žiada zmazanie príspevku. Nerozumie však významu ich vyjadrenia, pokiaľ príspevok odstráni. Napokon sa ospravedlňuje všetkým poctivým zdravotníkom, ktorých sa status dotkol, nechcela totiž lynčovať všetkých. „Môj príspevok má poukázať na to, ako sa to robiť nemá a hlavne na to, že je potrebná zmena. A povedzme si, sám jednotlivec nezmôže nič.“
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: archív Startitup, Facebook/Nekŕmte nás odpadom