Poctivého výrobcu slovenských kúpeľných oblátok valcuje pandémia. Pomocnú ruku dostáva od veľkého reťazca
- Kríza spojená so šírením nového koronavírusu ťažko zasiahla mnohých, ohrození sú aj malí slovenskí výrobcovia
- Príjmy firiem, ktoré svoje výrobky v mnohých prípadoch aj priamo predávajú a zamestnávajú ľudí v regiónoch, sa už dlhé mesiace blížia k nule
- Kríza spojená so šírením nového koronavírusu ťažko zasiahla mnohých, ohrození sú aj malí slovenskí výrobcovia
- Príjmy firiem, ktoré svoje výrobky v mnohých prípadoch aj priamo predávajú a zamestnávajú ľudí v regiónoch, sa už dlhé mesiace blížia k nule
Patrí medzi ne aj firma Pavla Zámborského, ktorá vyrába tradičnú pochúťku už viac ako štvrťstoročie.
„Prechádzal som cez české kúpeľné mesto Luhačovice. Všimol som si, že ľudia stoja v dlhom rade a niečo kupujú, boli to oblátky. Myšlienka ma okamžite oslovila a rozhodol som sa vyrábať ich aj u nás v Bardejove,“ opísal zrod firmy Zámborský.
Oblátky vyrába podľa originálnej receptúry priamo z Karlových Varov. „Momentálne sme azda jediní na svete, ktorí ju dôsledne dodržiavajú. Zakladáme si na originálnych surovinách ako lieskovce, kokos či vanilka, sušené mlieko a vajíčka. Rovnako aj tuky používame tie najkvalitnejšie.“
Táto firma nechce ísť cestou rôznych esencií ako iní výrobcovia. Totiž, len poctivou výrobou vedia zabezpečiť očakávanú kvalitu oblátok, ktoré musia byť v prvom rade jemné a rozplývajúce sa na jazyku. Nie je tak veľkým prekvapením, že Pavol Zámborský a jeho tím často od zákazníkov počúva, že vyrábajú najlepšie oblátky v Československu.
Aj bardejovské oblátky však pocítili negatívne dopady koronakrízy. Miestne kúpele boli po väčšinu minulého roka obsadené iba na zlomok svojej celkovej kapacity, trhy či jarmoky sa prakticky zo dňa na deň prestali organizovať. Výrobcovia oblátok sú pritom doslova závislí od sezóny a zamestnávajú desiatky ľudí.
„Najviac sa naše oblátky predávajú v Bardejove, kde máme aj výrobňu a vôňa priťahuje okoloidúcich ako magnet. Predávali sme aj na jarmokoch v Bardejove, Kežmarku, Sabinove, iných okolitých obciach či na pútiach. Náhle sme však stratili prakticky všetky predajné možnosti a hoci leto bolo opäť dobré, tržby nám v minulom roku poklesli o 60 %, v decembri dokonca takmer o 90 %,“ vysvetlil Zámborský.
Ohrozeným dodávateľom, medzi ktorých sa radí aj výrobňa oblátok, sa najnovšie rozhodol podať pomocnú ruku Lidl. Bardejovské oblátky, sa tak od marca stanú súčasťou stálej ponuky diskontu.
„Pre mňa ako malého výrobcu je spolupráca s takou veľkou firmou veľmi zaujímavá a pomáha mi prekonať toto náročné obdobie. Teší ma, že v Lidli si zákazníci budú môcť kúpiť slovenské oblátky, pretože iné reťazce ponúkajú skôr tie zahraničné.“
Zámborský ďalej konštatuje, že je preňho veľkou výhodou poslať naraz 15 000 balíkov na pulty reťazca a nemusieť rozvážať jednotlivo 20 – 30 kusov po zákazníkoch. Vo všetkých 147 predajniach Lidla pritom už onedlho nájdeš lieskovoorechové a čokoládové kúpeľné oblátky a taktiež kakaové trojhranky.
Lidl už dlhodobo hľadá nových slovenských dodávateľov pre svoje predajne, bola by preto škoda, ak by sa tejto šance výrobcovia nechytili.
„Výzvu adresovanú slovenským dodávateľom sme prvýkrát vyhlásili pred štyrmi rokmi a oslovili sme s ňou potravinárske komory i ministerstvo pôdohospodárstva. Pravidelne ju opakujeme a teší nás, že priniesla konkrétne výsledky aj v minulom roku. Pomohli sme viacerým dodávateľom, ktorí pre dôsledky pandémie nemohli dodávať svoje výrobky do hotelov či reštaurácií,“ vysvetlil Martin Nagy, konateľ diskontu zodpovedný za oblasť nákupu a marketingu.
Za zmienku stojí aj skutočnosť, že diskont len nedávno predstavil novú privátnu značku Slovenskô. Tá sa sústredí na tradičné a regionálne slovenské výrobky. Lidl spolupracoval v roku 2020 s takmer 220 lokálnymi dodávateľmi, ktorým za ich výrobky zaplatil 380 miliónov eur v nákupných cenách.
Ide o bezmála 19 % nárast, alebo inak povedané, slovenskí výrobcovia dostali od reťazca v roku 2020 o 60 miliónov eur viac ako v roku 2019. Domáci dodávatelia zároveň zaviezli najviac potravinového tovaru pre slovenský Lidl, až tretinu. Na druhej priečke sa umiestnili firmy z Českej republiky s viac 20-percentným podielom.
Zdroje: Lidl Slovensko, Tradičné Bardejovské Kúpeľné oblátky