Pod Tatrami destilujú vodku diamantovým prachom. Slováci zásobujú destilátmi krajiny po celom svete (ROZHOVOR)
- Pred takmer 30 rokmi vznikla pod Tatrami firma s pár zamestnancami, ktorá chcela naviazať na miestne tradície
- Dnes je z GAS Familie skupina niekoľkých spoločností, ktorej produkty pijú v USA, Rusku a dokonca aj v Indii či vo Vietname
- O príbehu firmy, jej zaujímavostiach, čo chutí Slovákom, sme sa porozprávali s generálnym riaditeľom podniku, nominantom na Krištáľové krídlo, Mariánom Guregom
- Pred takmer 30 rokmi vznikla pod Tatrami firma s pár zamestnancami, ktorá chcela naviazať na miestne tradície
- Dnes je z GAS Familie skupina niekoľkých spoločností, ktorej produkty pijú v USA, Rusku a dokonca aj v Indii či vo Vietname
- O príbehu firmy, jej zaujímavostiach, čo chutí Slovákom, sme sa porozprávali s generálnym riaditeľom podniku, nominantom na Krištáľové krídlo, Mariánom Guregom
„Z dejín je známe, že alkohol sa tu pálil už od 13. storočia…,“ dočítaš sa o histórii Starej Ľubovne a regiónu Spiš na stránke GAS Familia – spoločnosti, ktorú pred takmer 30 rokmi založil otec so synom, Ladislav Gurega a Marián Gurega, so snahou pokračovať v miestnej bohatej tradícii.
„Súkromné podniky boli po znárodnení v roku 1948 zatvorené, ale chýr o miestnych kvalitných destilátoch, rume, koňakoch a likéroch sa nesie až do súčasnosti. Sen o oživení a rozvinutí tohto odvetvia v Starej Ľubovni sa stal skutočnosťou,“ pokračuje príbeh, ktorý si môžeš prečítať aj na stránke spoločnosti.
Z podniku, ktorého počet zamestnancov by človek spočítal na prstoch svojich rúk, je dnes v podstate niekoľko spoločností, ktorých výrobky s úspechom putujú do sveta a zbierajú prestížne ocenenia.
- Mala firma veľké ambície už na začiatku?
- Čo bol prvý alkohol, ktorý firma vyrábala?
- V ponuke majú aj iné výrobky než alkohol. Čo je alfou omegou ich predaja?
- Double Cross vodka je tu aj vďaka Hegerovi a Drobovi. Ako vznikla táto spolupráca?
- Je slovenská whisky vo svete úspešná?
Viac o spoločnosti, jej ambíciách, ale aj chuťových pohárikoch Slovákov, sme sa porozprávali s generálnym riaditeľom a nominantom na Krištáľové krídlo v kategórii hospodárstvo Mariánom Guregom.
Pamätáte si, keď pred takmer 30 rokmi vznikla GAS Familia? Ako vyzeral prvý podnik?
Pri vzniku mala naša spoločnosť necelú desiatku zamestnancov, odhodlaných vybudovať spolu so mnou podnik úspešný nielen na Slovensku, ale aj vo svete. Sídlili sme v malej administratívnej budove s vtedy dostupnými technológiami výroby alkoholu.
Dá sa to vôbec porovnať s tým, ako vyzerá dnes?
Naša rodina zastrešuje viac ako 8 spoločností od prvovýroby, ako AGRO Hniezdne, Gurman, GAS Familia, Nestville Distillery, až po distribúciu spoločnosti Gurlex v rámci Poľska, Česka a Maďarska. Dnes predstavujeme jedného zo strategických zamestnávateľov v regióne a tešíme sa z úspechov, doma i v zahraničí. Myslím si, že počas našej existencie sme dokázali navrátiť región Spiš na liehovarnícku mapu.
S otcom ste zrejme nečakali, aká firma z toho vyrastie – alebo boli veľké ambície už vtedy?
Tak ako každý začínajúci podnikateľ, aj my sme mali veľké ambície, ale šli sme do toho s malou „dušičkou“. Bohatá liehovarnícka história regiónu, súdržnosť našej rodiny, priebojnosť a sila snov však bolo to, čo ma posúvalo ďalej.
Čo bolo prvým alkoholom, ktorý ste vyrábali?
Začali sme tradičnými produktami, ktoré mali obľubu v regióne, ako vodka, borovička, slivovica a rum. Všetky naše sily sme však smerovali k tomu – vytvoriť najčistejšiu vodku, ktorej sme dali názov Goral Vodka a z ktorej neskôr vznikla prémiová Goral Vodka MASTER.
Veľký úspech v našich začiatkoch mala aj rada Spiš ORIGINAL, kedy Spiš ORIGINAL Hruška lámala rekordy predaja a v neposlednom rade aj 1. slovenská whisky Nestville.
Dnes vyrábate stovky produktov, dokonca – a to niekoho asi prekvapí – aj horčice, octy či ovocné šťavy. Majú tieto nealko výrobky výrazný podiel na vašich ziskoch a tržbách, alebo je alkohol jednoznačnou alfou a omegou firmy?
Samozrejme, alfou a omegou sú alkoholické produkty, avšak tešíme sa, že veľký úspech majú aj naše 100 % ovocné šťavy a nektáre FRUXI Fresh, ako aj Gurmen octy a horčice. Okrem toho sa zaoberáme aj výrobou dezinfekčných prostriedkov Destrol a Burbegel. Ani jeden z našich produktov neberieme ako okrajovú záležitosť.
Ktorý váš produkt sa najviac predáva?
Goral Vodka MASTER, Nestville Whisky a Original Spišská Borovička, ktorá je nositeľkou chráneného územného označenia a má certifikát KOSHER, taktiež v rámci novodobého trendu našich konzumentov zaujala aj panovnícka rada NOBELMAN COLLECTION – Zamoyski Brandy, Jogaila Rum, Ján II. Gin a Ján II. for Maria Pink Gin z našej Spišskej pálenice.
Viaceré vaše výrobky získali aj medzinárodné ocenenia. Ktorý sa môže pochváliť najväčším počtom medailí a je v tomto smere pýchou firmy?
Výborné meno v zahraničí robí spoločnosti najmä Goral Vodka MASTER, ktorá bola ocenená za kvalitu a dizajn v súťažiach na celom svete. Zlaté medaily získala v Moskve, Kyjeve, Beverly Hills, Cannes či v Hongkongu. Goral Vodku MASTER ponúkajú napríklad v luxusnom moskovskom obchodnom dome GUM či v preslávenom Dukes bare v Londýne.
Tešíme sa aj z úspechov Nestville Whisky, ktorá má na konte viacero ocenení z celého sveta. V roku 2018 Nestville Whisky Single Barrel získala dvojitú zlatú medailu na prestížnej súťaži China Wine and Spirits Awards a zlatú medailu na World Whiskies Awards.
A aj samotný Jim Murray vo svojej svetoznámej knihe Whisky Bible udelil tejto whisky slovné hodnotenie BRILLIANT whisky. Získané ocenenie je uznaním nášho úsilia a potvrdením našej snahy vyrábať naozaj kvalitné a prémiové produkty.
Pred rokmi ste v médiách povedali, že sa idete zamerať na svet. Darí sa vám teda presadiť aj za hranicami?
Produkty spoločnosti GAS Familia a Nestville Distillery dnes dostať nielen na Slovensku, ale už vo viac ako 40 krajinách sveta. Vyvážajú sa do Česka, Poľska, Maďarska, Nemecka, ale aj do Anglicka, Írska, Izraela, Španielska, Indie… Kúpiť si ich môžete aj na Ukrajine, v Kazachstane, Litve, v Rusku a našu krajinu reprezentujú napríklad aj v Spojených štátoch amerických, Kanade či dokonca vo Vietname.
Ak by ste mali porovnať, aký podiel na vašich celkových tržbách má domáci trh a aký zahraničný?
V súčasnosti náš export presahuje domáci trh. V pomere je to asi 58:42.
V čom sú slovenské chuťové poháriky špecifickejšie v porovnaní so svetom?
Každá doba prináša svoje trendy vo výbere alkoholického nápoja, tá dnešná – aspoň na Slovensku – sa opäť vracia k ginom, rumom, borovičke.
Myslím si, že konzumenti rok čo rok siahajú viac po kvalite. Každá krajina vo svete ma svoju kultúru, svoje chute, ale aj obmedzenia, preto sa naším sortimentom snažíme ponúknuť každému to „pravé“.
U vás vyrábaná Double Cross vodka vďačí za vznik dvom slovenským politikom – premiérovi Eduardovi Hegerovi a bratislavskému županovi Jurajovi Drobovi. Ako táto spolupráca vznikla a šlo o dobrý krok?
Hlavný akcionár Old Nassau Imports Malcolm Lloyd v spolupráci s tímom odborníkov a marketérov v danej oblasti, kde patril v roku 2008 aj Juraj Droba a Eduard Heger, vytvorili najkvalitnejšiu značku pre americký trh a jej výrobcu hľadali v krajinách s bohatou tradíciou liehovarníctva, a to v štátoch bývalého Sovietskeho zväzu a východnej Európy.
Oslovili aj našu spoločnosť a vyhrala naša vodka – z tatranskej vody, sedemkrát destilovaná a sedemkrát filtrovaná. Autorom receptúry bol slovenský odborník na destiláciu Ing. Ján Krak. Myslím, že bol dobrý krok nadviazať túto spoluprácu a zviditeľniť tak vo svete nielen našu spoločnosť, ale aj Slovensko.
Je pravda, že vaša vodka je filtrovaná diamantovým prachom? Vraj o tom neradi hovoríte, aby sa nepovažovala za snobskú záležitosť, ale skúsim sa na to opýtať.
Áno, je to pravda (úsmev). Posledný stupeň filtrácie predstavuje filter z diamantového prachu dovezeného z Južnej Afriky. Diamant ako najpevnejšia forma uhlíka má najväčšiu prírodnú a absorpčnú schopnosť. Vďaka tomu vodka získava jemnú, čistú a nadčasovú chuť.
Máte aj vlastný tím odborníkov, ktorí robia výskum a prinášajú takéto nápady?
Samozrejme, že áno. Náš tím odborníkov pozostáva z 12 členov, ktorí sú rozdelení na tých, ktorí zdokonaľujú kvalitu, a na tých, ktorí tvoria dizajn našich produktov.
Ovplyvnila korona váš biznis? Podniky boli zavreté, pilo sa teda menej alebo Slováci udržovali štatistiky a pili doma?
Samozrejme, korona ovplyvnila aj nás. Štatistiky však ukázali, že Slováci počas korona lockdownu konzumovali viac doma, keďže gastro prevádzky boli zatvorené. Ich nákupy v maloobchodných sieťach to potvrdzovali.
My sme však nezaháľali ani v tomto období. Spustili sme výrobu dezinfekčných prostriedkov na báze alkoholu, ktoré sú stále na trhu s názvom Destrol a Burbegel.
Je jasné, že vy sa snažíte alkohol predávať, ale robíte aj nejaké kampane na bezpečnú a nepreháňajúcu konzumáciu alkoholu?
Áno, každému vravím, že tri kvapky sú na zdravie.
Môže teda aj výrobca alkoholu vidieť alkoholizmus ako závažný problém, s ktorým treba niečo robiť?
Alkohol je vraj metla ľudstva. Je síce pravda, že pitie škodí, ale len ak sa bavíme o veľkom množstve. My alkohol vnímame viac-menej ako prostriedok na dosiahnutie istej úrovne uvoľnenosti, zvlášť v dnešnej napätej situácii.
Boli ste aj rumunským honorárnym konzulom v Starej Ľubovni. Ako ste sa k tomuto dostali a čo taký konzul vlastne robí?
Oslovil ma veľvyslanec Rumunska v Slovenskej republike – keďže v tom období vznikali honorárne konzuláty na východnom Slovensku – s myšlienkou pomoci a rozvoja cestovného ruchu, hospodárstva, vedy, kultúry a športu medzi oboma krajinami. Šiel som do toho a stal sa honorárnym konzulom Rumunska v Slovenskej republike. No svoju činnosť som tohto roku ukončil.
Krištáľové krídlo, ktoré oceňuje osobnosti roka, vás v tomto ročníku zaradilo do svojej nominácie v kategórii hospodárstvo. Viete, čomu za to vďačíte?
Krištáľové krídlo vraj patrí tým, ktorí sa neboja osobitosťou, tvorivosťou, talentom a umeleckým cítením vyčnievať z davu a zostať pritom ľudskými. Preto sa teším z nominácie, je to predsa len viac ako dvadsať rokov tvrdej práce nielen našich ľudí, ale aj tých, ktorí nám fandili a podporovali nás.
Ak by ste mali navrhnúť jednu vec, ktorá by na Slovensku uľahčila či zlepšila podnikateľské prostredie, aká by to bola?
Menej byrokracie, stabilná legislatíva a podpora slovenských produktov štátom, tak ako je to v iných členských krajinách EÚ.
Má GAS Familia nejaké konkrétne ambície do budúcna? Napríklad zväčšovať sa, prísť na ďalšie trhy alebo vyrábať aj tatárske omáčky a kečupy?
Našou ambíciou je aj naďalej dobýjať zahraničné trhy a dávať tak možnosť spoznávať Slovensko aj prostredníctvom našich produktov.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy