Podľa expertov by sa deti mali už od 4 rokov učiť o robotoch a pracovať s nimi
- Aký vek je správny na začatie učenia sa o robotoch a programovaní? Na základe výsledkov štúdie vedci z Austrálie dokázali, že už 4-ročné deti sa vedia naučiť základy.
- Aký vek je správny na začatie učenia sa o robotoch a programovaní? Na základe výsledkov štúdie vedci z Austrálie dokázali, že už 4-ročné deti sa vedia naučiť základy.
Nasledujúce desaťročia budú rozhodujúce pre deti, ktoré sa učia programovať, keďže je stále väčší dopyt po programátoroch v medicíne, poľnohospodárstve a vo výrobných segmentoch. Napriek tomu, že umelá inteligencia sa každým dňom stáva viac súčasťou našich životov, musíme zabezpečiť, aby generácie po nás vedeli ako sa prispôsobiť a udržať si zamestnanie aj popri robotoch a umelej inteligencii.
Takže ako zaujať deti s dnešnými najnovšími technologickými pokrokmi a výrobkami? Vyzerá to tak, že odpoveďou je prebudiť v nich pocit záujmu o technológie, informatiku a robotiku okrem hrania sa na pieskovisku.
„Je naozaj veľmi dôležité, že deti majú tieto schopnosti už v ranom veku, ale potrebujeme to pre nich urobiť čo najviac zábavné a zároveň nechať priestor ich kreativite.“ Povedala Christina Chalmers z Queensland-skej Univerzity Technológií z Austrálie, ktorá je popredným odborníkom v zavádzaní robotiky do školských tried.
V niektorých oblastiach už integrácia začala. Ako súčasť prvej svetovej štúdie boli roboti NAO pridaní do dvoch škôl v Južnej Austrálii. Queensland do konca tohto roku plánuje zaviesť povinnú výučbu programovania a robotiky do základných a stredných škôl.
foto: robocup2013.org
„Programovanie je v podstate hovorenie počítaču krok po kroku, čo od neho chceš pomocou jednoduchých príkazov.“ povedala Chalmers-ová. „Výučba na robotoch je veľmi praktická, keďže študent dostáva okamžitú spätnú väzbu, či je jeho kód funkčný alebo nie.“
Deti v 4 rokoch, môžu byť múdrejšie ako si myslíme a preto už možno sú schopné pochopiť ako roboti dostávajú a spracovávajú svoje príkazy.
„Predbežné výsledky z aktuálnej štúdie ukázali, že aj deti v predškolskom veku rýchlo pochopili čo sa deje a išli až nad hranicu predpokladaných výsledkov v jednoduchých hrách s robotmi NAO“ poznamenala Chalmers-ová, ktorá ešte dodala: „Deti nakreslili obrázky ich robotov „spolužiakov“ a boli schopné nakresliť aj ako ich robot príma príkazy bezdrôtovo z PC. Jedná sa o pomerne zložité komplexné myslenie 4-ročných detí, ktoré už chápu ako je robot ovládaný.“
Myšlienka výučby programovania a robotiky malých detí sa môže zdať ambiciózna a veľmi ťažká. Ale aj keď by neuspeli, tak z dlhodobého hľadiska im to pomôže pri pochopení a neskoršom učení.
foto: japantimes.co.jp
„Majú povolené zlyhať a zistiť, čo spravili zle, naučiť sa na vlastných chybách a zdieľať a rozvíjať svoje nápady s ostatnými študentmi. Tento spôsob riešenia problémov, trochu iným štýlom, u nich vzbudzuje vysokú zvedavosť.“
Takže, čo to pre nás znamená? Základné školy a rodičia môžu dať deťom vzdelanie o programovaní a o robotike v skoršom veku a tým menej bude pravdepodobné, že im technológie nebudú sympactické, alebo sa ich budú učiť s ťažkosťami.
„Výskum ukazuje, že ak si deti nevytvoria pozitívny postoj k vede, matematike a technológiám v ranom veku, môžu mať neskôr problém v ich pochopení.“ – Chalmers.
Niekedy je veľmi dobré ukázať, ako sú deti nadšené z hrania sa s robotom. Ak mi neveríš pozri toto video, kde sa deti v škole hrajú s robotom NAO:
Zdroj: sciencealert.com, zdroj titulnej fotografie: sciencealert.com
Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko