Podnikateľ vo výškach: Martin prerazil v netradičnom biznise. „Treba sa snažiť, nefrflať a robiť,“ tvrdí

  • Ako si vybudovať meno a klientelu
  • O marketingu firmy, ale aj o zdravej konkurencii
Vovyskach- Martin Lagin
Osobný archív respondenta
  • Ako si vybudovať meno a klientelu
  • O marketingu firmy, ale aj o zdravej konkurencii

Martin Lagin z Partizánskeho je majiteľom úspešnej firmy, ktorá sa primárne špecializuje na čistenie fasád striech. Pred pár rokmi sme s ním robili rozhovor o jeho ceste k vzniku firmy a o tom, čo nezvyčajné povolanie obnáša.

Martin pôvodne študoval informatiku, po škole odcestoval do Anglicka, kde robil servis počítačov a po príchode domov na istú dobu zakotvil v Dell, kde pomáhal riešiť problémy s počítačmi pre zákazníkov z rôznych kútov sveta.

Po rokoch v korporáte sa však rozhodol, že potrebuje zmenu: „Korporát ma prestal baviť, a tak som sa rozhodol pre úplne iný smer,“ spomína na svoje začiatky. Založil si preto čistiacu firmu, a tak predišiel stereotypnej práci, keďže práce vo výškach sú vždy niečím iné, rôznorodé. 

Dnes jeho firmu tvorí primárne päť ľudí a on v prvom rade manažuje prácu, tvorí kontent a rieši nové zákazky, no vždy rád svojim zamestnancom pomôže. 

Obsah na sociálnych sieťach 

„Neexistuje žiadna skratka k tomu, aby sa vám darilo, treba sa snažiť, nefrflať, nehľadať výhovorky a robiť,“ hovorí zo svojej skúsenosti Martin. Firma, ktorú založil v roku 2018, sa postupne etablovala na trhu. Neprišlo to samo od seba.

Martin bol cez deň v práci, čiže čistil alebo bol na obhliadkach, po večeroch riešil telefonicky nové zákazky a pripravoval sa na ne. „Ja len mesačne najazdím 120, 130 hodín. To je pre niektorých skoro plný odpracovaný mesiac.“

Hneď v začiatkoch mu napadlo, že si bude vytvárať obsah na rôznych sociálnych sieťach. Po večeroch a vo voľnom čase vytváral obsah na sociálne siete, kde prezentoval svoju prácu. Podľa jeho slov zákazníci pekne pomaly pribúdali a pribúdajú.

Ako sám tvrdí, najviac sa mu však darí na Facebooku, kde má 20 000 sledovateľov. Siete sú preňho najlepšou reklamou, ľudia si zdieľajú jeho príspevky a niektorí ani len neveria, že sa dá fasáda tak dobre vyčistiť. 

Cesta nie je pretekať sa s konkurenciou 

Martin otvorene hovorí aj o tom, že biznis sa dá robiť priateľsky, veľká konkurencia na trhu neznamená automaticky prehru druhej firmy. Ľudia na to možno nie sú zvyknutí, ale podľa neho nie je cesta sa pretekať s konkurenciou. Martin má doteraz v konkurenčných firmách mnohých kamarátov.

„S konkurenciou si dokážeme pomôcť na rôznych zákazkách kde z času na čas spolupracujeme, prípadne si vymeníme skúsenosti a vzájomne si poradíme,“ hovorí. 

Zároveň sa preto čuduje, keď si konkurencia cielene škodí. Napríklad sa niekto v komentároch vydáva za nespokojného zákazníka, ktorý opíše zákazku z miesta, na ktorom robil. Po obtelefonovaní zákazníka príde na to, že dotyčný nepísal komentár a je spokojný s prácou.

„Samozrejme, stane sa výnimka, že občas človek pochybí, ale nikto nie je bez chyby a pred samotnou prácou si vždy všetko so zákazníkom prejdem. Ak je vina na mojej strane, viem si vyvodiť z toho zodpovednosť.“

Vovyskach - Martin Lagin
zdroj: osobný archív respondenta

„Nemôžete robiť všetko sami. Musíte dôverovať svojim ľudom“

Pre Martina je dosahovanie úspechu o neustálej snahe sa zlepšovať v tom, čo robí. Zároveň je treba byť flexibilný, vedieť sa vynájsť v rôznych nepredvídateľných situáciách.

„Nič sa nevybuduje zo dňa na deň. Treba byť trpezlivý, zároveň sa vedieť adaptovať aj na nové situácie,“ hovorí. Človek musí podľa neho v prvom rade chcieť robiť a v tom prípade sa danú vec naučí robiť.

„Samozrejme, v našom prípade musíme mať absolvované školenia a preukazy či licenciu na prácu vo výškach pomocou horolezeckej a speleologickej techniky. Prípadne na vysokozdvižnú plošinu,“ poznamenáva Martin. Je veľa typov preukazov, napríklad mnohí to možno nevedia, ale na prácu už od 1,5 metra človek potrebuje školenie na prácu vo výškach. 

S firmou chodievajú aj do rôznych fabrík. V nich musia prejsť samostatnými školeniami jednotlivej firmy na bezpečnosť pri práci, či iné školenia podľa ich vnútorných predpisov.

Vo fabrikách, kde sa lakujú diely do áut, je dôležitá čistota vo výrobnej hale a absolútne odprašnenie. Je to tak preto, aby po nalakovaní jednotlivých dielov a následnom schnutí nepadla na farbu žiadna čiastočka prachu. Mohla by spôsobiť nerovnosti povrchu.“

Jedna z menej typických zákaziek je napríklad vymieňanie vypálenej svetelnej signalizácie pre lietadlá na komínoch.

V súčasnosti Martinova firma dlhodobo opravuje diery na zateplení bytoviek po vtákoch, ktoré si tam v minulosti urobili hniezdo. Takáto výmena trvá aj niekoľko dní. Treba sa zlaniť na samotné miesto, vymerať si ho, odobrať vzorku fasády. Následne prísť o niekoľko dní s namiešaným odtieňom farby a zároveň dieru zafixovať, zastierkovať a namaľovať. 

Martin hovorí aj o dôležitosti budovania kvalitného tímu. „Nemôžete robiť všetko sami. Musíte dôverovať svojim ľudom. Som vďačný môjmu vernému tímu bez ktorého by som sa nedokázal posúvať,“ uzatvára. 

Výsledkom takéhoto prístupu v myslení a svedomitou prácou sa Martinovi podľa Finstat.sk podarilo zvýšiť svoje tržby z roku 2023 do konca roku 2024 o 438% na 231 880 € .

Čítajte viac z kategórie: Podnikateľské príbehy

Najnovšie videá

Trendové videá