Vysoké Tatra slovakia.travel
Tatralandia – kópia

Pokles návštevníkov je devastačný. Toto sú čísla v akom stave sa nachádza Slovenský turizmus

  • Hotely, aquaparky, hrady a zámky... menej turistov pocítil každý
  • Medziročné poklesy prevyšujú 50%
  • Hotely, aquaparky, hrady a zámky... menej turistov pocítil každý
  • Medziročné poklesy prevyšujú 50%

Toto leto sme aj my trávili viac času na Slovensku než obvykle. Videli sme stáť fronty pred Bojnickým zámkom, na Štrbskom plese plnka a živo to vyzeralo napríklad aj v známych slovenských aquaparkoch.

Chvíľku sme tak mali dojem, že slovenský cestovných ruch až tak neutrpí, ako sme si mysleli. A že Slováci, ktorí toto leto do zahraničia toľko nešli, mu pomôžu, ba možno budú domáce čísla vďaka tomu lepšie – špekulovali sme.

zdroj: tmr.sk

Spravili sme teda jednoduchú vec a spomínané čísla návštevnosti si zistili. Vypýtali si čísla od ministerstva, od prevádzkovateľov hotelov a aquaparkov, ale aj od jednotlivých hradov a zámkov, koľko ľudí ich tento rok navštívilo. Naše špekulácie sa vďaka množstvu ľudí, ktoré sme na daných miestach videli, ukázali nesprávne. Prepadli sa všetci.

Čísla ministerstva

Ubytovacie zariadenia zaznamenali v prvom polroku tohto roka pokles celkového počtu návštevníkov o 53,8% oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Počet prenocovaní klesol za polrok o 49,5%,“ začalo nelichotivo odpoveďou na otázku Startitup ministerstvo dopravy a výstavby, pod ktoré spadá i cestovný ruch na Slovensku.

Obzvlášť výrazný pokles bol zaznamenaný u zahraničných turistov – o vyše 60%, navyše s tým, že u nás tento rok strávili priemerne len necelú polovicu nocí, čo zvykli rok predtým. Slovákov sa ubytovalo v našich ubytovacích zariadeniach takmer o 50% menej než vlani.

https://www.instagram.com/p/B2y8R_yIeBR/

V júli nastalo podľa ministerstva zlepšenie – situácia sa upokojila i uvoľnili opatrenia. No celkový počet návštevníkov bol v porovnaní s minuloročným júlom stále o vyše 20% nižší. Z veľmi, veľmi zlých čísel tak boli zrazu už „len“ zlé.

Opäť sa pod to do veľkej miery podpísali zahraniční turisti, ktorých k nám toto leto neprišla ani len polovica než vlani. Čo sa domácich hostí týka, tak niektorí dokonca hlásili malý nárast v porovnaní s rokom 2019 – vyjadriť tento priemerný nárast v percentách, stačia vám prsty jednej ruky. To však na odvrátenie celkového poklesu nestačilo. Navyše, hoci Slovákov niekde trochu pribudlo, objednávali si menej nocí než vlani.

V našich strediskách sa zvýraznil podiel domácich návštevníkov, ktorí však nedokázali vo všetkých segmentoch nahradiť chýbajúcu zahraničnú klientelu. Sezóna bola v znamení krátkych výletov a rezervácií na poslednú chvíľu.“ potvrdzuje údaje ministerstva hovorca Tatry mountain resorts Marián Galajda.

https://www.instagram.com/p/CFpun4oHRBq/

Tam po Tatrami

Spoločnosť Tatry mountain resorts, ktorá patrí finančnej skupine J&T, je najväčším prevádzkovateľ turistických služieb v Tatrách. Patria jej lanovky, známe hotely, ale i známe vodné parky ako Tatralandia a Bešeňová. Preto nás zaujímali aj konkrétne jej čísla.

„Z pohľadu ubytovacích zariadení sme sa obsadenosťou priblížili k minulému roku. Návštevnosť horských stredísk (lanovky…) bola v sumáre o zhruba 20% nižšia ako pred rokom. Rovnako nižšiu návštevnosť zaznamenal napríklad aj aquapark Tatralandia. Úplne vypadol segemnt MICE (organizovanie konferencii a pod.),“ zhodnotil pre Startitup tohtoročnú sezónu Marián Galajda.

https://www.instagram.com/p/CE6SJdvKyZX/

Zaujímavá bude podľa neho aj zimná sezóna, na ktorú sa už spoločnosť teraz s odborníkmi na plno pripravuje. „Prinášame nové riešenia – príkladom je inštalácia špeciálnych antibakteriálnych fólií, ktoré eliminujú prenos vírusov a baktérií na dotykových plochách v lanovkách, obchodoch, reštauráciách. Garancie zasa nastavujeme tak, aby si ľudia mohli vybrať zimný pobyt alebo lyžovačku bez obáv a v prípade zmeny situácie bezproblémovo zmeniť rezervácie na iné termíny,“ opisuje prípravy Galajada. Ako sa to celé vyvinie a bude vyzerať podľa neho nikto nevie, no isté je, že aj tohtoročná zimná bude iná než predošlé.

zdroj: TMR

O desaťtisíce menej vstupeniek než vlani

Pozreli sme aj na spomínaný Bojnický zámok, kde nás prekvapili fronty počas našej návštevy. No ani im sa tento rok nedarilo, ako sa mohlo zdať. Obzvlášť katastrofálnym bol podľa kultúrno-propagačnej manažérky Bojnického múzea Petry Gordíkovej mesiac jún, kedy zámok prišiel o koncoročné, školské výlety či napríklad musel zrušiť navštevované podujatie Rozprávkový zámok. V porovnaní s minuloročným júnom navštívila zámok zhruba len pätina ľudí.

Cez leto, ako aj v prípade ubytovacích zariadení, sa situácia o čosi zlepšila z veľmi, veľmi zlej len na dosť zlú: „Suma sumárom, za mesiace jún – september 2020 sme zaznamenali prepad na približne polovicu minuloročnej návštevnosti. Za obdobie jún – september 2019 navštívilo Bojnický zámok takmer 115 000 návštevníkov, za rovnaké obdobie roku 2020 len niečo viac ako 60 000,“ prezrádza pre Startitup Petra Gordíková.

https://www.instagram.com/p/BenXw0mF1_w/

Menší možno neprežijú a pomoc štátu

Korona jednoducho cestovnému ruchu nepomohla, naopak výrazne zasiahla do ekonomiky a spôsobila škody, ktoré môžu mať v niektorých segmentoch výrazné dopady,“ pokračuje v rozprávaní pre Startitup Marián Galajda z Tatry mountain resorts.

No TMR je na rozdiel od mnohých iných napríklad lokálnych ubytovacích zariadení predsa len iná liga a naozaj silná spoločnosť. Má za sebou veľkú finančnú skupinu a pestré portfólio, ktoré môže využiť a napríklad kombináciami hotel + lanovka + aquapark prilákať ľudí na svoju stranu. Koronu síce cíti, no prežije.

https://www.instagram.com/p/CBSEBMdn59m/

No ťažko niečo také povedať o menších podnikateľoch v cestovnom ruchu. „Turizmus nás tento rok neuživí,“ ohlásili sa nám niektorí.

Ministerstvo nás uistilo, že vníma „kritickú situáciu“ a chce pomôcť. „Pripravili sme preto niekoľko návrhov na zmiernenie negatívnych následkov v celom tomto segmente. Ide napríklad o adresnejší príspevok na rekreáciu, ktorý by hradil štát či schému štátnej pomoci. Pri príprave týchto opatrení a riešení konkrétnej pomoci úzko spolupracujeme so zástupcami organizácií v cestovnom ruchu,“ ubezpečuje nás hovorca ministerstva dopravy a výstavby Ivan Rudolf.

Téme, ako bude táto pomoc a „schéma“ presne vyzerať, sa ešte budeme venovať.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Aktuálne čítajú

Trendové videá