Pokuta 500 eur za jazdu na elektrokolobežke po chodníku. Veľké mesto zavádza nové prísne pravidlo
- Barcelona reaguje na prudký nárast používania elektrických kolobežiek prísnejšími pravidlami
- Pokuty až 500 eur a obmedzenie rýchlosti na 25 km/h
- Barcelona reaguje na prudký nárast používania elektrických kolobežiek prísnejšími pravidlami
- Pokuty až 500 eur a obmedzenie rýchlosti na 25 km/h
Barcelona, známa svojimi kultúrnymi pamiatkami a stredomorským podnebím, čelí novému fenoménu – prudkému nárastu používania elektrických kolobežiek.
Od februára budú platiť prísnejšie pravidlá pre jazdu na týchto populárnych dopravných prostriedkoch. Kto poruší predpisy, riskuje pokutu až 500 eur, informuje TASR.
Prísnejšie pravidlá pre bezpečnosť
Od 1. februára bude jazda na elektrických kolobežkách na chodníkoch alebo bez prilby sankcionovaná vysokými pokutami. Podľa Adrià Gomila, ktorý má na starosti mobilitu v Barcelone, sú tieto opatrenia navrhnuté s cieľom zvýšiť bezpečnosť a zlepšiť správanie niektorých užívateľov, informuje v rozhovore pre denník The Guardian.
„Tieto opatrenia sú tu na to, aby sme chránili všetkých. Chceme znížiť riziko nehôd a dosiahnuť zmenu v správaní,“ uviedol Gomila.
Kolobežky, ktoré prekročia rýchlosť 25 km/h, budú klasifikované ako motocykle, na ktorých jazdu bude potrebný vodičský preukaz. Maximálna rýchlosť bola obmedzená práve preto, že elektrické kolobežky môžu dosiahnuť až 40 km/h, čo pri nehodách predstavuje vysoké riziko.
Nárast používania a nové problémy
Počet používateľov elektrických kolobežiek v Barcelone od pandémie prudko vzrástol. Podľa údajov miestnej radnice sa denne uskutoční až 44 000 jázd na elektrických kolobežkách, čo je štvornásobne viac ako nárast cyklistov. Tento trend je obľúbenejší aj medzi ženami – na kolobežkách absolvujú 31 % jázd, zatiaľ čo na bicykloch len 19 %.
„Rovinatý terén Barcelony, mierne podnebie s viac ako 2500 slnečnými hodinami ročne a 250 kilometrov cyklotrás sú ideálne podmienky na alternatívnu dopravu,“ dodal Gomila.
Napriek výhodám priniesli elektrické kolobežky aj nové problémy. Okrem rizika nehôd sa stali obľúbeným prostriedkom zlodejov, ktorí ich využívajú na rýchly únik po krádeži tašiek či mobilov.
Prísne opatrenia aj pre verejnú dopravu
Používanie elektrických kolobežiek nie je len otázkou dopravy, ale aj bezpečnosti. Po incidente z roku 2023, keď na vlakovej stanici jedna z kolobežiek vzbĺkla, bolo ich prenášanie vo verejnej doprave zakázané.
Barcelona tiež zakázala prenájom elektrických kolobežiek, podobne ako Paríž. V období ich najväčšej popularity bolo v Barcelone evidovaných až 15 000 prenajatých kolobežiek, ktoré však spôsobovali problémy s bezpečnosťou a organizáciou dopravy.
Katalánska metropola má ďalší špecifický problém – motocykle. V Barcelone je evidovaných až 270 000 motocyklov, čo je najviac zo všetkých európskych miest. Tieto vozidlá už desaťročia zaberajú chodníky, pretože mesto nedokáže efektívne vyriešiť otázku ich parkovania.
Nové nariadenia preferujú parkovanie na chodníkoch pred parkovaním na uliciach, čo vyvoláva ďalšie otázky o prioritách mobility v meste.
Budúcnosť dopravy v Barcelone
Elektrické kolobežky sú nepochybne súčasťou budúcnosti individuálnej dopravy. Barcelona však čelí výzve, ako udržať bezpečnosť, zároveň podporovať ekologické alternatívy a zabezpečiť poriadok v uliciach.
Radnica dúfa, že nové pravidlá prispejú k bezpečnejšiemu využívaniu elektrických kolobežiek. „Každý, kto ich používa, by mal myslieť na to, že nejde len o rýchlu dopravu, ale aj o zodpovednosť voči ostatným,“ uzatvára Gomila.
S novými pokutami a obmedzeniami chce Barcelona ukázať, že moderná doprava môže byť efektívna, ekologická a zároveň bezpečná.
Čítajte viac z kategórie: Zo sveta
Zdroje: TASR, The Guardian