Pokuta aj 50 000 eur. Automobilovým „špekulantom“ na Slovensku hrozí masívny postih, mnohí o ňom netušia
- Slovensko prichádza ročne o desiatky miliónov
- Je to aj kvôli nevybraným pokutám za stáčanie kilometrov vo vozidlách
- Slovensko prichádza ročne o desiatky miliónov
- Je to aj kvôli nevybraným pokutám za stáčanie kilometrov vo vozidlách
Podvody s najazdenými kilometrami sú na trhu s ojazdenými vozidlami bežnou praxou, ktorá znamená finančné straty pre podvedených kupujúcich aj pre jednotlivé štáty.
Spoločnosť carVertical, ktorá poskytuje údaje o automobilovom priemysle, uskutočnila prieskum v 22 krajinách Európy a USA, aby zistila, ako miestne vlády pristupujú k podvodom so stočenými kilometrami a aké príslušné predpisy prijímajú.
Podľa všetkého sa prístup k podvodom so stočenými kilometrami v jednotlivých krajinách výrazne líši: od žiadnej legislatívy až po maximálnu pokutu 300-tisíc eur vo Francúzsku či 8 rokov odňatia slobody v Chorvátsku.
Dozor SOI
Na Slovensku platia jedny z najprísnejších zákonov v Európe o stáčaní tachometrov, ale počet podvodov zostáva naďalej vysoký.
V našej krajine je stáčanie kilometrov nezákonné. Na dodržiavanie tohto ustanovenia dozerá Slovenská obchodná inšpekcia (SOI), ktorá môže každému, kto takúto službu poskytuje, uložiť pokutu od 5 000 do 50 000 eur. Túto pokutu možno uložiť najneskôr do 5 rokov od zistenia porušenia zákona.
V prípade opakovaného zistenia môže byť pokuta až dvojnásobne vyššia a podvodník môže prísť o živnostenské oprávnenie. Okrem toho môže fyzickej osobe hroziť odňatie slobody až na 2 roky. Konečné rozhodnutie sudcu však môže závisieť od mnohých faktorov a väčšinou sa podvodníci vyhnú prísnym trestom. To platí nielen pre Slovensko, ale aj pre iné krajiny.
V porovnaní s českou legislatívou týkajúcou sa podvodov so stočenými kilometrami je stáčanie tachometra taktiež nezákonné – páchateľom hrozí pokuta až do výšky 500 000 Kč (cca 25 000 eur) alebo dokonca odňatie slobody až na 2 roky.
Taktiež im môžu úrady odobrať vodičský preukaz a ak podnikajú v oblasti automobilov, dostanú zákaz vykonávať túto činnosť. Hoci sú zákony v Česku prísne, za falšovanie stavu najazdených kilometrov ešte nebol nikto stíhaný.
Pre porovnanie, v Česku bolo na auto-moto platforme preverených 5,1 % áut, ktoré mali stočené kilometre, v Poľsku 4,9 % a na Slovensku 4,5 %, čo naznačuje, že súčasná legislatíva páchateľov od podvodov so stáčaním kilometrov neodrádza.
Podľa odborníkov z platformy, ak by sa hypoteticky zaviedla pokuta 3 000 eur za stáčanie kilometrov a všetci, ktorí nejakým spôsobom stočili počet najazdených kilometrov akéhokoľvek vozidla, by boli trestne stíhaní, Slovensko by mohlo získať až 47 miliónov eur ročne.
Vzhľadom na to, že skutočná pokuta za takýto trestný čin je až takmer 17-krát vyššia, ide o pomerne zdržanlivý príklad.
„Navyše, právne orgány by v prípade úspešného súdneho procesu pravdepodobne mohli znížiť mieru podvodov, čo je pre trh s ojazdenými vozidlami zásadné. Práve dobrý precedens je to, čo každá krajina potrebuje v týchto otázkach transparentnosti trhu s ojazdenými autami,“ tvrdí Matas Buzelis, odborník na automobilový priemysel.
Chýba prehľadný systém
V prípade podvodov so stáčaním kilometrov neexistuje jednotný právny systém.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane.