Pokuta aj 50 000 eur. Automobilovým „špekulantom“ na Slovensku hrozí masívny postih, mnohí o ňom netušia
- Slovensko prichádza ročne o desiatky miliónov
- Je to aj kvôli nevybraným pokutám za stáčanie kilometrov vo vozidlách
- Slovensko prichádza ročne o desiatky miliónov
- Je to aj kvôli nevybraným pokutám za stáčanie kilometrov vo vozidlách
Vo väčšine skúmaných krajín sa podvody s kilometrami trestajú pokutami alebo dokonca odňatím slobody, ale nie všetky krajiny berú tento trestný čin rovnako vážne. V Litve môžu podvodníci dostať trest odňatia slobody až na 2 roky, vo Francúzsku sú to takisto 2 roky, v Španielsku 3,5 roka, v Taliansku 3 roky a v Nemecku 1 rok.
Ide však o maximálne tresty, ktoré zvyčajne nikto nedostane. Medzi bežnejšie sankcie patria pokuty. Prísnejšie právne predpisy sa nemusia nevyhnutne prejaviť v menšom počte prípadov podvodov, pretože podvody s počtom najazdených kilometrov sú aj regionálnym problémom. Podvody s počtom najazdených kilometrov sú častejšie vo východnej Európe ako v západnej Európe z dôvodu nižších príjmov a mnohých dovážaných vozidiel.
Tak napríklad v Lotyšsku dosahujú pokuty za stáčanie kilometrov len 100 eur pre fyzické osoby a 1 000 eur pre právnické osoby. Žiaľ, Lotyšsko je na čele kontinentu, pokiaľ ide o stáčanie kilometrov – až 12,9 % všetkých vozidiel preverených spoločnosťou carVertical malo pozmenený stav kilometrov a zdá sa, že od roku 2020 nebola stíhaná ani jedna osoba.
„V prípade podvodov s počtom najazdených kilometrov neexistuje jednotný právny systém. Ak by občania všetkých členských štátov EÚ mali rovnaké právne predpisy týkajúce sa podvodov, viedlo by to k dlhodobému riešeniu tohto problému. Niektoré krajiny ho zatiaľ neberú tak vážne ako iné, a to je jeden z možných paradoxov, ktorým čelia globálne organizácie,“ povedal Buzelis.
Podvody je ťažké vypátrať a zastaviť
Napriek tomu, že sú podvody so stočenými kilometrami v mnohých krajinách technicky nezákonné, ich dokazovanie môže byť niekedy veľmi komplikované. Cezhraničné transakcie vytvárajú prostredie informačnej asymetrie medzi kupujúcimi a predávajúcimi automobilov, čo otvára možnosti pre stáčanie kilometrov v jednej krajine a následný predaj automobilu v inej krajine, a to už s falošným počtom najazdených kilometrov.
Keďže zákony jednotlivých krajín často nechránia práva svojich občanov, kupujúci by si mali pred kúpou ojazdeného vozidla vždy overiť históriu kupovaného vozidla. Inak sa môžu stať jednou z tisícov obetí podvodov s počtom najazdených kilometrov v celej Európe.
Jasná metodika
Spoločnosť carVertical analyzovala skutočné prehľady histórie vozidiel, ktoré si používatelia jej platformy urobili, aby určila priemernú ročnú mieru najazdených kilometrov v konkrétnych krajinách. Na základe verejne dostupných zdrojov tiež preskúmali zákony o prevencii podvodov so stáčaním kilometrov a priemerný ročný počet transakcií s vozidlami na rôznych trhoch v období od októbra do decembra 2023.
Výskumníci tak mohli vypočítať, o koľko peňazí daná krajina prichádza v dôsledku podvodov s počtom najazdených kilometrov, a to pomocou nasledujúceho vzorca: (počet transakcií s automobilmi x miera stočených kilometrov) x výška pokuty.
Rovnaká metóda sa použila aj na výpočet strát podvedených kupujúcich, ale s pridaním údajov o tom, koľko obete podvodov s najazdenými kilometrami v priemere preplatia za dané auto (%).
Prieskum sa uskutočnil v týchto 22 krajinách: Poľsko, Maďarsko, Spojené kráľovstvo, Česká republika, Litva, Rumunsko, Francúzsko, Španielsko, Taliansko, Slovensko, Estónsko, Lotyšsko, Srbsko, Chorvátsko, Portugalsko, Nemecko, Švajčiarsko, Rakúsko, Holandsko, Dánsko, Belgicko a USA.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy