Polícia má v rukách bič na cestných pirátov. Ich auto bude vedieť zastaviť behom pár sekúnd
- Tento systém má dosah približne 300 metrov
- Práce na systéme trvajú už 3 roky
- Tento systém má dosah približne 300 metrov
- Práce na systéme trvajú už 3 roky
Vďaka systému Eloryks, ktorý predstavili českí vedci, budú mať policajti v rukách obrovskú moc. Ako totiž informuje portál Autobild, vďaka tomuto systému budú môcť policajti elektronicky obmedziť rýchlosť alebo zastaviť unikajúce vozidlo. Tento systém má dosah približne 300 metrov.
Na vývoji systému, ktorý financuje české ministerstvo vnútra, spolupracuje České vysoké učení technické v Prahe a Vysoké učení technické v Brne. Práce na systéme trvajú už 3 roky.
Tento systém značne pomôže policajtom pri vykonávaní ich práce, pretože nebudú musieť viac používať rôzne donucovacie prostriedky, ktoré môžu viesť až k ublíženiu na zdraví alebo škode na majetku.
„Modernou technológiou, na ktorú sa zameriavame, je bezdrôtová komunikácia medzi vozidlami známa pod skratkou V2X (Vehicle-to-X) alebo kooperatívne systémy. Tieto technológie sa už aj dnes dostávajú do komerčne vyrábaných vozidiel,“ uviedol Zdeněk Lokaj z laboratória CertiLab, ktorý predstavoval novinárom prototyp.
Ide o technológie, ktoré aktuálne možno nájsť v prípade nových elektrických modelov značky Volkswagen a poslednej generácie Volkswagen Golf.
Vďaka moderným technológiám môžu vozidlá nadväzovať komunikáciu s inými vozidlami, ktoré disponujú podobnou technologickou výbavou v ich blízkosti, ale aj s „inteligentnou“ dopravnou infraštruktúrou. Táto infraštruktúra môže poskytovať upozornenia, napríklad o pracovných úsekoch na cestách, dopravných zápchach alebo blížiacej sa sanitke.
Lokaj uviedol: „Tieto technológie nám umožňujú bezpečným a autorizovaným spôsobom vydávať príkazy iným vozidlám v ich pohybe, napríklad príkaz zastaviť.“
V prípade mimoriadnej bezpečnostnej situácie môže policajné vozidlo vyslať signál z komunikačnej jednotky, čo v priebehu niekoľkých sekúnd spôsobí vypnutie prívodu paliva do motora podozrivého vozidla. V prípade elektrického vozidla sa prísun energie z batérie obmedzí.
Policajti môžu v špeciálnej aplikácii na základe informácií o vzdialenosti, rýchlosti a smeru pohybu vozidla vybrať konkrétne vozidlo a použiť tlačidlo „blokovať“ na jeho zastavenie.
V budúcnosti by tento systém mohol nájsť využitie aj v prípade krádeží, obmedzenia pohybu v blízkosti chránených budov alebo pri plánovaných policajných akciách. Je nevyhnutné ešte presne stanoviť podmienky, za ktorých bude možné tento systém aplikovať, a zároveň riešiť opatrenia na zabránenie jeho zneužitia.
Na Slovensku malo pribudnúť 300 radarov
V európskych krajinách sú vodiči často konfrontovaní s radarmi, ktoré merajú rýchlosť a následne ukladajú pokuty. V minulosti sa táto téma týkala aj Slovenska, avšak strane SNS sa toto opatrenie nepozdávalo, čo bránilo jeho zavedeniu.
Podľa portálu Topspeed bol tento koncept podporovaný aj predchádzajúcou vládou a bývalým prezidentom policajného zboru, Štefanom Hamranom. Hamran mal záujem o rozmiestnenie stacionárnych radarov po celej krajine, no na to bolo potrebné tieto zariadenia zakúpiť.
Obmedzené však bolo rozhodovanie o lokalitách pre umiestnenie radarov, keďže nie všetky miesta mali vysokú mieru nehodovosti. S príchodom novej vlády sa však mohli plány zmeniť.
Podľa portálu Topspeed rezort vnútra informoval, že projekt Automatizovaného systému odhaľovania porušení pravidiel cestnej premávky sa momentálne nachádza v štádiu interného posudzovania s predpokladom jeho zrušenia a následnej redefinície.
Dôvody tohto rozhodnutia nie sú známe, a taktiež nie je jasné, aká bude budúcnosť plánovaných radarov. Pôvodné plány zahŕňali využitie finančných prostriedkov na nákup 279 nových cestných rýchlomerov a radarov v hodnote 17,9 milióna eur. Okrem toho sa mala časť týchto prostriedkov investovať do zlepšenia kapacít na ukladanie záznamov o priestupkoch a prejazdoch (7,7 milióna eur) a do vývoja informačného systému na automatizáciu konania (5,8 milióna eur).
Denník SME informoval o plánoch polície na umiestnenie stacionárnych radarov v niekoľkých dedinách a obciach na meranie rýchlosti, monitorovanie dodržiavania dopravných značiek „Stoj, daj prednosť v jazde“ a dohľad nad dodržiavaním pravidiel pri semaforoch.
Zdroje: Autobild, SME, Topspeed