Politické Šľapky chodia po Slovensku. Za satirickým a vtipným merchom stoja chalani s názorom
- Merch, ktorý odkazuje na slovenskú politickú situáciu posledných takmer 30-tich rokov, je prepojený na absurditu diania
- Stoja za ním dvaja chalani a ich Politické Šľapky nosia mladí aj starí po celom Slovensku
- Biznis má aj charitatívny rozmer
- Merch, ktorý odkazuje na slovenskú politickú situáciu posledných takmer 30-tich rokov, je prepojený na absurditu diania
- Stoja za ním dvaja chalani a ich Politické Šľapky nosia mladí aj starí po celom Slovensku
- Biznis má aj charitatívny rozmer
Vznikli nedávno, hoci nápad sa rodil dlho. Zlomovým bol február 2019, kedy sa po prvom kole prezidentských volieb rozhodlo, že by nebolo márne vytvoriť vlastný politický merch, aký na Slovensku nemá obdoby. Za ich vznikom stoja dva dôležité momenty. Júl a september 2019.
Po prvej kolekcii, ktorú brali ako jednorazový projekt, sa im však dostalo skvelých reakcií od zákazníkov. To bol júl. V septembri už rozmýšľali nad novou kolekciou.
Politické Šľapky sú reakciou na aktuálnu aj minulé politickú situáciu na Slovensku. Tá je podľa ich slov absurdná a vždy bola. Preto sa rozhodli vyňať z obsažného diapazónu výrokov našich politikov niekoľko a umiestniť ich na šľapky.
Nie je to kvôli Matovičovi
Ak by malo byť dôvodom vzniku nového merchu súčasné politické zoskupenie, tiež by rozsahom káuz a vyjadrení pokryli niekoľko šľapiek. Marian a Dobroš boli však prezieravejší a hrabli aj hlbšie do histórie.
Politická satira je pre našu krajinu typická už nejaké to desaťročie. V deväťdesiatych rokoch si si jej mohol užiť dostatok aj vďaka glosátorom a ich reláciám, ktoré skončili na niekoľkých magnetofónových kazetách a bezostyšne sa obúvali do vtedajšej divokej politiky.
Okrem iného píšu aj blog. Aby sa nepovedalo, že ničomu nerozumejú, len bezhlavo aplikujú vyjadrenia politikov na obuv. Na celé dianie majú svoj názor.
„Aj keď nám občas vládnu politické šľapky, veríme, že spolu s obutými šľapkami pôjdeme krok po kroku k lepšiemu Slovensku,“ píšu na svojej stránke. V tomto prípade sa rozhodli reflektovať aj fakt, že zmena je možná aj zdola. „My veríme, že ak chceme zmeniť našu krajinu, tak musíme začať od seba,“ pokračujú. Čo v podstate znamená, že od podlahy.
Na otázku, či je súčasná politická situácia natoľko absurdná, že sa hodí na šľapky, odpovedali jednoznačne.
„Samozrejme. Momentálne je to určite menej tragikomické, ako keď bol v kurze Andrej Danko, ale v našom parlamente sa dá stále nájsť široká paleta rôznych absurdností a absurdných postáv. Na šľapky preto, lebo je to jedinečné. Keď sme začali, tak nikto u nás nerobil potlačené šľapky, nie to ešte s politickou tématikou. Navyše je to skvelá slovná hračka, ktorá sa len tak nevidí,“ vysvetľujú autori s tým, že inšpiráciu našli v podobnom projekte od Sama Morrisona, President Flip Flops.
Úvodnú kolekciu rozčlenili na niekoľko súbežných subkategórií. Venované sú trom výrazným politikom, ktorí sú na slovenskej scéne absolútne neprehliadnuteľní. Vtipnú letnú obuv si môžeš navyše zadovážiť v troch farbách, v bielej, červenej a čiernej.
Podľa názvu konkrétneho typu šľapiek by si mal tušiť, komu výrok prislúcha. Nostalgická zmena je celá venovaná bývalému kapitánovi a autormi korunovaného otcovi národa. Patria sem Rigorózky, Bozkávajky, Statusky a iné typicky netypické skvosty. Pripomenieš si expremiérov Mečiara aj Roberta Fica, bývalého predsedu parlamentu Andreja Danka ale aj súčasníka Igora Matoviča.
Pri prvej kolekcii to s počtom šľapiek trochu prestrelili. Vyrobili 300 kusov. Pri tretej si už dali pozor a z každého prototypu naskladnili po 30 párov. „ExKapitánok máme 60, lebo je to najobľúbenejší výrok zo všetkých kolekcií,“ prezrádzajú.
Krok po kroku k lepšiemu Slovensku sa dá podľa nich dôjsť aj v takýchto šľapkách.
„Tie šľapky nesú posolstvo celého projektu. Dôležité je to, že tvoríme taký obsah na sociálnych sieťach, aby sme vzbudili záujem mladých ľudí o politiku,“ hovorí dvojica, ktorá si praje ostať v anonymite. Vymysleli napríklad aj súťaž, ktorá mala ľudí motivovať ísť voliť – pred pár volebnými miestnosťami boli schované šľapky. Ostatným malým firmám sa snažia ukázať, že biznis sa to dá robiť inak.
Žarty bokom
Aby sa nepovedalo, že humor a satira nemôže fungovať aj pre správnu vec, rozhodli sa chalani 10 percent z čistého zisku politických šľapiek venovať na dobročinné účely.
„V prvej kolekcii sme darovali z plánovaných ziskov, keďže sme boli v strate, Detskému kardiocentru, v druhej to bolo OZ Vagus a treťou kolekciou chceme pomôcť organizácii Teach for Slovakia,“ vysvetľujú.
Keď si Politické šľapky objednáš, dostaneš okrem obuvi aj niekoľko prekvapení. Ich kúpou sa automaticky začleníš do veľkej šľapkovskej rodiny, ako túto komunitu samotní autori nazývajú. Keďže ide o voľnočasovú aktivitu a chalani sa popri vedení svojej značky venujú aj plnohodnotnej práci, s predajom sú spokojní.
„Z prvej kolekcie nám ostalo veľa Kokakoliek, druhú sme vypredali a tretiu sme spustili predvčerom, no už teraz sú nejaké veľkosti vypredané,“ hovoria na margo dopytu.
Aktuálna situácia v parlamente ich neteší. Spôsob, akým sa vládni politici postavili ku svojim diplomovým prácam a štýl, akým predseda vlády komunikuje na svojom oficiálnom profile, je podľa ich slov absurdný.
Biznis má tendenciu rásť
Ako každý začínajúci podnikateľ, ani Politické šľapky nemali spočiatku extrémny biznisplán so smerovaním do ďalekej budúcnosti. Postupne sú však otázky na tému ako ďalej na mieste. A biznis by chceli posunúť.
„Veľkým vzorom sú pre nás Fusakle, s ktorými sme aj spolupracovali. Vybudovali štýlovú značku na Slovensku aj v Česku. Pravidelne pomáhajú tam, kde treba. Pracujú tam skvelí ľudia a podporujú lokálne biznisy,“ uzatvárajú.
Chceli by mať kamennú predajňu, ktorej návšteva by bola spojená s interaktívnou prehliadkou slovenskou politikou scénou a ukončená kúpou šľapiek, alebo iného politického merchu. Základného piliera ich filozofie – darovať 10% ziskov sa vzdať nikdy neplánujú.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy