Prefíkaná praktika výrobcov: Kupujúci si nič nevšimne, no nákup sa mu riadne predraží

  • Poľskí, ale aj svetoví výrobcovia sa uchýlili k praktike, ktorú si nemusí spotrebiteľ ani všimnúť
  • Týka sa to aj produktov určených na slovenský trh
nakupovanie v poľsku
Freepik/senivpetro
  • Poľskí, ale aj svetoví výrobcovia sa uchýlili k praktike, ktorú si nemusí spotrebiteľ ani všimnúť
  • Týka sa to aj produktov určených na slovenský trh

Poľsko patrí k obľúbeným nákupným destináciám Slovákov. Obyvatelia severného Slovenska sa neraz vydávajú na nákupy za neďalekú hranicu, ktorá má zabezpečiť lacnejší nákup.

Reťazce a výrobcovia v Poľsku sa však v dôsledku inflácie uchýlili k praktike, ktorá je stará ako samotná inflácia. Je ňou nenápadné znižovanie hmotnosti výrobku alebo používanie lacnejších surovín, prípadne aj zmena receptúry.

Menej vreckoviek, ale aj ryže 

Poliaci si tak namiesto 10 vreckoviek v balíku nájdu 8. Jedno balenie čaju, ktoré predtým obsahovalo 25 vreciek čaju, teraz obsahuje 20.

Z jednej instantnej polievky, ktorá predtým vystačila na 5 porcií, si navaria len 3. Menej gramov nájdu aj v jogurtoch, ktoré predtým mali hmotnosť 220 gramov a teraz majú 200 gramov.

To je aj príklad špagiet, ktoré sa predtým predávali s hmotnosťou 500 gramov a teraz majú o 100 gramov menej. Legendárna poľská cukrovinka s názvom Vtačie mlieko zas prišla o 20 gramov čokolády, ukazuje dokumentácia poľskej novinárky Katarzyny Bosackej.

Novinárka, ktorá je zároveň autorkou viacerých kníh a prevádzkuje aj facebookovú stránku „Viem, čo jem“, uvádza, že cena týchto zmenšených produktov ostáva rovnaká. Zákazníci si tak de facto priplatia za tovar, i keď si to mnohí ani nevšimnú.

„Kedysi sa krúpy alebo ryža balili do 100 g vrecúšok a v balení boli 4. Teraz v predajni nájdete napr. jazmínová ryža červená a čierna – 2 vrecká po 100 g (veľkosť kartónového balenia je rovnaká ako v prípade 4 vreciek vo vnútri). Takto už nekupujeme 400 g výrobku, ale 300, 250 alebo 240. Pri nákupe sa oplatí venovať tomu pozornosť. Pamätajte tiež na zlaté pravidlo kontroly ceny za 1 kg/1 l výrobku,“ radí Bosacka na sociálnej sieti.  

Zmenšovanie nie je jedinou nekalou praktikou. Čo výrobcovia robia, sa dozvieš na druhej strane >>>

Maslo nahradzuje palmový olej 

Denník Financial Times uvádza, že producenti sa uchýlili k týmto praktikám v dôsledku vysokej inflácie, ktorá je spôsobená energetickou krízou v dôsledku ruskej agresie na Ukrajine. Poľsko má väčšiu infláciu, ako je priemer eurozóny.

„Spoločnosti zaoberajúce sa spotrebným tovarom vymysleli zákerné, hoci legálne spôsoby, ako zakryť skutočnosť, že nútia svojich spotrebiteľov platiť to isté za menej. Pretvárajú fľaše, stenčujú čistiace špongie a zmenšujú veľkosť svojich vrecúšok s lupienkami,“ uvádza denník.

Poľský ekonóm Rafał Mundry pre Financial Times uviedol, že mnohým spotrebiteľom ani nenapadne, že takéto niečo si pre nich pripravili obľúbené značky. Balenia sa podľa neho menia s nevídanou rýchlosťou.

Obchodníci pritom musia meniť aj formality, ako je čiarový kód.

Ďalším „šetriacim“ spôsobom je znižovanie kvality výrobkov, palmový olej nahrádza maslo, glukózový sirup namiesto cukru.

„Je pre mňa veľmi prekvapujúce, ako sa zložky v niektorých produktoch nedávno zmenili, bohužiaľ, nikdy k lepšiemu a niekedy k oveľa horšiemu z hľadiska nášho zdravia,“ uviedol pre denník Mudry.

Aj svetové spoločnosti 

Znižovanie hmotnosti výrobkov alebo zmena receptúry sa však netýka len poľských výrobcov. Zmenu pre poľský trh zaznamenali aj pri medzinárodných výrobcoch. Britský výrobca Reckitt predáva svoje tablety do umývačky riadu v počte 48 kusov namiesto 50. Mimochodom, 48-kusové balenie je dostupné aj na Slovensku.

Z informácií, ktoré zverejnila Bosacka, vyplýva, že na poľský aj slovenský trh mieria výrobky s nižšou gramážou od spoločnosti Jacobs. Jej capuccino niekedy vážilo 18 gramov, teraz 15,8 gramov. To isté platí aj pre spoločnosť Unilever, ktorej mydlo Dove váži namiesto 100 gramov 90.

Rozsah toho, koľko takýchto „zmenšených“ produktov mieri spolu s Poľskom aj na Slovensko, ostáva neznámy. Môže byť však väčší, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.  

Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality

Zdroj: Financial Times

Najnovšie videá

Trendové videá