Prefíkaná praktika výrobcov: Kupujúci si nič nevšimne, no nákup sa mu riadne predraží
- Poľskí, ale aj svetoví výrobcovia sa uchýlili k praktike, ktorú si nemusí spotrebiteľ ani všimnúť
- Týka sa to aj produktov určených na slovenský trh
- Poľskí, ale aj svetoví výrobcovia sa uchýlili k praktike, ktorú si nemusí spotrebiteľ ani všimnúť
- Týka sa to aj produktov určených na slovenský trh
Maslo nahradzuje palmový olej
Denník Financial Times uvádza, že producenti sa uchýlili k týmto praktikám v dôsledku vysokej inflácie, ktorá je spôsobená energetickou krízou v dôsledku ruskej agresie na Ukrajine. Poľsko má väčšiu infláciu, ako je priemer eurozóny.
„Spoločnosti zaoberajúce sa spotrebným tovarom vymysleli zákerné, hoci legálne spôsoby, ako zakryť skutočnosť, že nútia svojich spotrebiteľov platiť to isté za menej. Pretvárajú fľaše, stenčujú čistiace špongie a zmenšujú veľkosť svojich vrecúšok s lupienkami,“ uvádza denník.
Poľský ekonóm Rafał Mundry pre Financial Times uviedol, že mnohým spotrebiteľom ani nenapadne, že takéto niečo si pre nich pripravili obľúbené značky. Balenia sa podľa neho menia s nevídanou rýchlosťou.
Obchodníci pritom musia meniť aj formality, ako je čiarový kód.
Ďalším „šetriacim“ spôsobom je znižovanie kvality výrobkov, palmový olej nahrádza maslo, glukózový sirup namiesto cukru.
„Je pre mňa veľmi prekvapujúce, ako sa zložky v niektorých produktoch nedávno zmenili, bohužiaľ, nikdy k lepšiemu a niekedy k oveľa horšiemu z hľadiska nášho zdravia,“ uviedol pre denník Mudry.
Aj svetové spoločnosti
Znižovanie hmotnosti výrobkov alebo zmena receptúry sa však netýka len poľských výrobcov. Zmenu pre poľský trh zaznamenali aj pri medzinárodných výrobcoch. Britský výrobca Reckitt predáva svoje tablety do umývačky riadu v počte 48 kusov namiesto 50. Mimochodom, 48-kusové balenie je dostupné aj na Slovensku.
Z informácií, ktoré zverejnila Bosacka, vyplýva, že na poľský aj slovenský trh mieria výrobky s nižšou gramážou od spoločnosti Jacobs. Jej capuccino niekedy vážilo 18 gramov, teraz 15,8 gramov. To isté platí aj pre spoločnosť Unilever, ktorej mydlo Dove váži namiesto 100 gramov 90.
Rozsah toho, koľko takýchto „zmenšených“ produktov mieri spolu s Poľskom aj na Slovensko, ostáva neznámy. Môže byť však väčší, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.