Poľský gigant čelí závažným obvineniam. V ohrození sú jeho obchody s módou aj na Slovensku

  • Najväčší poľský predajca oblečenia sa topí v problémoch
  • Je vlastníkom značiek, ktoré pôsobia aj na Slovensku
Ženy na nákupoch a výpredaj v obchode.
Ilustračné foto TASR/Martin Baumann, Freepik/@rawpixel.com
  • Najväčší poľský predajca oblečenia sa topí v problémoch
  • Je vlastníkom značiek, ktoré pôsobia aj na Slovensku

Piatok nebol dobrým dňom pre najväčšiu poľskú firmu predávajúcu oblečenie, známu ako LPP. Ako informuje portál Trend, firma stojí za značkami ako Reserved, Mojito a Sinsay.

Tento veľký reťazec, pôsobiaci aj na Slovensku, si v roku 2022 polepšil, keď jeho tržby skočili o takmer 40 percent. Teraz sa ale zdá, že obdobie rastu firmy, či už doma alebo možno aj v zahraničí, by mohlo skončiť.

Koniec podnikania v Rusku

Predtým, ako vypukla vojna na Ukrajine, Rusko bolo pre LPP, firmu predávajúcu oblečenie, najdôležitejším zahraničným trhom. V Rusku mali viac ako 500 obchodov a takmer pätinu svojich príjmov.

Keď ale začala vojna, hodnota akcií firmy na poľskej burze klesla o 47 %. Nebolo to iba kvôli ich súčasnému podnikaniu, ale skôr preto, že ľudia si mysleli, že v budúcnosti už v Rusku nezarobia.

Kvôli vojne sa v Poľsku, ktoré sa veľmi postavilo proti Rusku, začalo tlačiť na to, aby firmy prestali podnikať v Rusku. Poľskí ľudia, z ktorých 97 % má k Rusku negatívny postoj, chceli, aby sa s ruským biznisom skoncovalo rýchlo a dôrazne. Takto sa stalo, že ľudia prestali nakupovať aj vo francúzskych reťazcoch, ktoré v Rusku ešte fungovali.

Závažné obvinenia

LPP sa napokon rozhodlo pre predaj svojho ruského podnikania. Napriek tomu firma dokázala za rok v Európe zvýšiť svoje tržby o 40 % a ich akcie dosiahli nové rekordy, čo z nich urobilo veľmi lákavú investíciu. Ale v piatok (15. marca) sa všetko zmenilo.

Americká spoločnosť Hindenburg Research obvinila LPP, že ich odchod z Ruska bol podvod. Akcie firmy po tomto oznámení klesli o viac ako 35 %, čo bol najväčší pokles za jeden deň v ich histórii. Ak sa ukáže, že obvinenia sú pravdivé, LPP by mohlo mať veľké problémy, stratilo by dôveru nielen poľských zákazníkov a investorov, ale aj veriteľov.

Muži míňajú pre svoje potešenie viac ako ženy

Čo sa týka nakupovania, muži míňajú pre svoje potešenie väčšie sumy peňazí ako ženy. Viac ako polovica z nich je ochotných mesačne minúť na rôzne voľnočasové aktivity či nákupy od 50 do 200 eur.

Naopak, ženy na seba dávajú menšie sumy. Výdavky nad 200 eur míňa takmer pätina mužov a menej ako desatina žien. Vyplýva to z prieskumu 365.bank vykonaného pri príležitosti Medzinárodného dňa žien (MDŽ). Prieskum sa zameral na ľudí, ktorí žijú so svojím partnerom alebo partnerkou v jednej domácnosti.

Muži sú podľa prieskumu ochotnejší míňať na svoje potešenie vyššie sumy a počas jedného mesiaca si dopriať viac, najmä pokiaľ ide o výdavky súvisiace s trávením voľného času, posedeniami s priateľmi, fitnes a podobne. Naopak, ženy v tomto smere zostávajú pri nižších mesačných výdavkoch.

Sumu od 30 do 50 eur mesačne minie približne 23 % žien a 16 % mužov, zatiaľ čo v prípade vyšších súm od 100 eur do 200 eur je to 21 % mužov a len 17 % žien. Najväčší rozdiel je pri sumách vo výške nad 200 eur, ktoré minie približne pätina mužov a len necelá desatina žien. Na druhej strane ženy zase do seba investujú častejšie.

Muži pravidelne splácajú hypotéku alebo iný druh úveru v spoločnej domácnosti, a to dvakrát častejšie ako ženy. Aj pri výdavkoch súvisiacich s bývaním ako nájomné alebo spotreba energií sú platiacimi takmer dvakrát častejšie práve muži.

Ženy v porovnaní s mužmi zase omnoho častejšie financujú nákupy potravín či drogériu, výdavky na deti ako oblečenie, krúžky alebo školské potreby, ale aj starostlivosť o zdravie v podobe poplatkov za lekára a zubára či lieky.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Trend, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá