Pomáhame firmám neprísť o významné tržby a zisk, v Európe nemáme žiadneho silného konkurenta, tvrdí zakladateľ Wopee

  • Wopee.io je autonómna testovacia platforma využívajúca roboty na zlepšenie efektivity pri testovaní webových aplikácií
  • Pomôcť napredovať môže rôznym firmám nielen na Slovensku
tím Wopee.io
Wopee.io
  • Wopee.io je autonómna testovacia platforma využívajúca roboty na zlepšenie efektivity pri testovaní webových aplikácií
  • Pomôcť napredovať môže rôznym firmám nielen na Slovensku

Wopee.io bodoval aj v rámci akcelerátora AceON, za ktorým stojí poradenská spoločnosť Accace a rodinný venture office ZAKA VC. Ich cieľom je rozvoj ekosystému a podpora začínajúcich startupov vo forme vzdelávania či možnej investície.

Viac nám o inovatívnom projekte Wopee.io porozprával Marcel Veselka, ktorý necelých desať rokov pracoval v IT bankingu, z ktorého odišiel – v roku 2013 založil firmu Tesena, ktorá sa venuje softvérovému testovaniu pre stredné a veľké firmy. Dnes však už stojí práve za startupom Wopee.io.

  • Prečo tento startup vznikol?
  • Čo všetko Wopee.io ponúka?
  • Ako chce prilákať investorov?
  • Kam plánuje expandovať?
  • Prečo môže pomôcť aj tvojej firme?

Ako vznikla myšlienka spustiť startup Wopee.io?

Mám k tomu blízko z niekoľkých dôvodov. V minulosti som programoval rôzne aplikácie, napríklad stopar.sk, ktorý už dnes neexistuje – predal som ho jizdomatu a oni potom BlaBla cars.

20 rokov sa venujem testovaniu SW a vždy som chcel veci zlepšovať. Možno aj preto testovanie, a teda hľadanie chýb v SW. Inovácie v testovaní SW som prezentoval na konferenciách a mojich workshopoch pre klientov. Autonómne testovanie je téma, ktorá aktuálne prichádza ovládnuť svet testovania a ja chcem prispieť do tejto inovácie svojimi skúsenosťami.

Mohli by ste vašu službu bližšie popísať človeku, ktorý o nej možno ešte nikdy nepočul? 

Wopee je platforma pre autonómne testovanie. Náš autonómny bot vykonáva vizuálne regresné testy pre webové aplikácie plne autonómne. Reportuje nájdené výsledky a tým celkovo uľahčuje prácu vývojárom a zrýchľuje pripravenosť nových funkcionalít vyvíjaného produktu.

Autonómne testovanie je prístup k testovaniu SW, ktorý znižuje prácnosť vo všetkých aktivitách testovania. Na rozdiel od tradičných metód testovania automatizuje prípravu testov, ich vykonávanie, údržbu, ale aj spracovanie výsledkov. Cieľom je testovať s minimálnym, ideálne nulovým zapojením človeka. Zjednodušene – programujeme bota, ktorý testuje webové aplikácie.

Kto je vaša cieľová skupina a aké výhody/služby jej viete poskytnúť?

Náš ideálny zákazník je IT tím, ktorý vyvíja web aplikáciu, ktorá je kľúčovou pre ich biznis. Ak by táto aplikácia nefungovala správne, prišli by o významné tržby alebo zisk. Z pohľadu veľkosti tímu je to vhodné pre malé startupy, ale aj veľké profesionálne testovacie tímy. Naši aktuálni zákazníci majú cez 10+ testerov v tíme. 

Tesena Fest 107
zdroj: Wopee.io

Čo vás motivovalo k zameraniu sa na autonómne testovacie roboty?

Pred pár rokmi ma oslovili zákazníci, aby som im pripravil workshop na tému trendy v automatizácii testovania SW. Pre každý trend som mal pripravené demo. Jeden z trendov bol autonómne testovanie. Pri prieskume trhu som zistil, že každý o tom hovorí, Gartner predikuje 30 % adopciu do pár rokov, ale na trhu nie je k dispozícii nástroj, ktorý by bol použiteľný. Bola to super príležitosť a lákalo ma využiť túto príležitosť a takýto nástroj vyvinúť.

Ako sa vyvíjal váš startup od začiatku po súčasnosť? Koľko času vám trvalo získať prvých zákazníkov a aké najväčšie výzvy ste museli prekonať?

Začínali sme ako „side-project“ v inej mojej inej spoločnosti na testovanie SW, Tesena, kde sme s 2 ďalšími kolegami skúšali rôzne iné alternatívne nástroje. Nakoniec sme zistili, že ak chceme, aby to fungovalo, musíme si to naprogramovať sami. Zároveň sme nechceli tvoriť len tak „do šuplíka“.

Preto som začal ten nápad a prvé prototypy ukazovať našim kamošom z testingu a potenciálnym zákazníkom. Tým sme chceli získať „externý“ feedback, aby sme nevymýšľali „blbosti“.

Po asi 6 mesiacoch sme z týchto diskusií začali získavať prvých zákazníkov a ukázalo sa, že táto „bokovka“ má skutočne veľký potenciál. Rozhodli sme sa preto z toho urobiť spin-off a z Testeny sme to oddelili do samostatného startupu. S dvoma kolegami sme sa tomu začali venovať naplno. Prijali sme ešte jednu kolegyňu, čím sme sformovali 4-členný tím.

Môžete nám povedať o niektorých úspešných príkladoch využitia platformy Wopee.io, ktoré viedli k výrazným zlepšeniam v efektivite vývoja a testovania?

Našu platformu používa napr. fintech spoločnosť Multitude, ktorá má cez 400 000 zákazníkov a operuje vo viac ako 20 krajinách. V Bratislave má IT hub a ich testeri používajú Wopee na testovanie marketingových stránok a tiež onboarding nových zákazníkov.

Tesena Fest 051
zdroj: Wopee.io

Ďalší veľmi dobre známy zákazník je Livesport, ktorý má viac ako 60 webových aplikácií, cez ktoré poskytuje aktuálne informácie o výsledkoch 35 rôznych športov pre svojich 100+ miliónov užívateľov. Naše riešenie im znižuje prácnosť v automatizácii, nároky na technické znalosti testerov a zlepšuje tímovú spoluprácu. Denne otestujú pomocou Wopee viac ako 700 obrazoviek za pár minút.

Ako sa vám darí startup financovať, aké stratégie používate na prilákanie investorov?

Veľmi rýchlo sme si uvedomili, že vybudovanie startupu do profitabilného stavu bude ešte chvíľku trvať a budeme potrebovať investície. Spomalili sme preto na konci minulého roka prezentácie potenciálnym užívateľom. Kolegovia sa venovali ďalšiemu vylepšovaniu produktu a ja som začal loviť investorov.

Podarilo sa, v júni sme získali investíciu, ktorá nám umožní dotiahnuť produktové nedokonalosti a naštartovať trakciu. O ďalšej investícii aktuálne rokujeme a je tesne pred podpisom. Do konca roka možno ešte zopár drobných investícií pravdepodobne získame.

Aká bola vaša skúsenosť pri budovaní tímu? Aké kvality hľadáte u nových členov tímu?

Ako som už spomínal, sme 4-členný tím a 3 kolegovia sme sa už poznali. Pri takto malom tíme sú často kritériá veľmi individuálne. To, čo ale vždy na zozname zostáva, je schopnosť sa prispôsobiť a byť ochotný pracovať aj na témach, ktoré nie sú „moje“, a teda ochota sa učiť. Zároveň pozitivizmus a záujem o inovácie a zlepšovanie seba aj okolia.

Ako sa plánujete vysporiadať s konkurenciou v oblasti autonómnych testovacích platforiem?

Dnes je na tom konkurencia veľmi podobne, ako sme na tom my: na začiatku. Našou výhodou môže byť, že u nás (v Európe) nemáme zatiaľ žiadneho silného konkurenta. Intenzívne sledujeme, čo sa na trhu deje, a teda aj konkurenciu. Dnes dokáže v IT inovovať každý. Bariéry vstupu na trh sú skoro nulové. Bude super dôležité teda dobre zvládnuť realizáciu všetkých aktivít od vývoja až po marketing a sales.

Tesena Fest 040
zdroj: Wopee.io

Ako hodnotíte vývoj umelej inteligencie a ďalších nových technológií, majú dopad na váš biznis?

AI je s nami už pár rokov. Vnímam veľké nadšenie, ale aj skepsu z trhu. Ja som jeden z tých nadšených. Je to výrazný pomocník každého IT-čkára už teraz (ak chce), a to sme ešte len na začiatku. Teším sa na ďalšie skvelé posuny v tejto oblasti a verím, že pomôžu aj nám Wopee ďalej vylepšovať.

Ako sa vaša platforma líši od konkurencie a aké nové vylepšenia plánujete implementovať do budúcnosti?

Znižujeme technickú náročnosť automatizácie: namiesto programovania robota pracujete s fotogalériou screenshotov. Naším prístupom znižujeme prácnosť a čas strávený v príprave a aj samotnom testovaní. Od konkurencie sa líšime v tom, ako testy tvoríme – nie je potrebné programovanie ani žiadne nahrávanie. Testy generujeme na základe preskúmania aplikácie naším botom. Zároveň vieme s našou platformou integrovať existujúce automatizované testy a tak vylepšiť to, čo už tímy majú.

Môžete nám priblížiť svoje plány na medzinárodné rozšírenie a aké trhy považujete za najperspektívnejšie pre váš produkt?

Aktuálne pracujeme na lokálnej expanzii, tu v Európe. Aktívne diskutujeme o spolupráci na Slovensku, v Česku, v Rakúsku a Nemecku. Nebránime sa ani ďalším krajinám v Európe. V budúcom roku zvažujeme pridať nejakú ďalšiu krajinu mimo kontinent – zvažujeme USA, Indiu a Čínu. Zatiaľ ale nie je nič rozhodnuté, náš cieľ je plne sa sústrediť na lokálny trh tu v Európe.

_026A6465
zdroj: Wopee.io

Ako momentálne hodnotíte pozíciu vášho startupu na trhu a ako plánujete udržať konkurenčnú výhodu?

Sme na začiatku, máme prvých zákazníkov, dostávame prvé investičné ponuky. Vyzerá to, že štart sa podaril, teraz musíme zvládnuť opakovateľne potvrdiť záujem o produkt a jeho škálovateľnosť. To je to, čo je naša top priorita na najbližších 6 až 12 mesiacov. To, čo budujeme, bude rásť veľmi rýchlo.

Dnešné využívanie prístupu autonómneho testovania je pod 5 % trhu a za pár rokov (Gartner odhaduje 2025) bude adopcia tohto prístupu 30 %. Je to veľká príležitosť. Trh sa bude meniť, chceme to využiť pre náš rast.

Našou konkurenčnou výhodou je, že začíname z nuly. Oproti iným hráčom sme malí, ľahko sa prispôsobujeme a tím má rozsiahle skúsenosti v testingu. Problémy, ktoré dnes riešime, dobre poznáme z minulých skúseností, takže vieme, na čo sa zamerať. Naša veľkosť môže byť aj nevýhodou – nemáme toľko prostriedkov, aby sme mohli zapojiť viac ľudí do vývoja produktu. Ja ale verím, že to nás dostane pod zdravý tlak veci riešiť jednoducho a tým na trhu uspieť.

Aké odporúčania by ste dali začínajúcim podnikateľom a tým, ktorí uvažujú o vstupe do technologického startupového prostredia?

Nie som expert na budovanie technologických startupov, takže môžem zdieľať len to, čo funguje mne. Možno to niekoho inšpiruje a možno nie. Mne sa osvedčilo kombinovať tieto veci. To nie je vždy jednoduché. Možno to nie je len o podnikaní, ale celkovo o mojom prístupe k životu:

  1. Sústreď sa: Pre mňa bolo dôležité a zároveň ťažké sústrediť sa. Myslím, že ak viete, čo je dôležité, a sústredíte sa na to, uspejete.
  2. Prestaň: Je dôležité vedieť sa rozhodnúť a niektoré veci prestávať robiť. To vám uvoľní ruky na tie dôležité veci.
  3. Vytrvaj: Občas to prekvapí, niektoré veci vyzerajú jednoducho a nakoniec dostať sa do cieľa trvá výrazne dlhšie. Hlavne ak ste optimisti. Nenechajte veci zlyhať len preto, že ste ich opustili príliš skoro.

Dôležité je tiež obklopiť sa tými správnymi ľuďmi a pracovať na témach, ktoré vás bavia. Potom to už ide samo.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá