Pomôcka za 20 eur zachraňuje životy. Slovenskí vodiči ju podceňujú, u susedov je povinná
- Jednoduchá pomôcka do auta za pár eur môže byť rozdielom medzi životom a smrťou
- Prečo ju majú v okolitých krajinách povinne, no Slováci ju ignorujú?
- Jednoduchá pomôcka do auta za pár eur môže byť rozdielom medzi životom a smrťou
- Prečo ju majú v okolitých krajinách povinne, no Slováci ju ignorujú?
Slovenská legislatíva nezaraďuje hasiaci prístroj medzi povinnú výbavu automobilov. Napriek jeho nízkej cene a potenciálnemu bezpečnostnému prínosu ho väčšina slovenských vodičov vo svojich autách nenosí. Pritom ide o pomôcku, ktorá môže v kritických situáciách zachrániť život alebo majetok.
V susednom Poľsku platia prísnejšie pravidlá, informuje portál Topspeed.sk. Tamojší zákon vyžaduje hasiaci prístroj ako povinnú súčasť výbavy vozidiel s poľskými evidenčnými číslami. Podobne pristupujú k tejto otázke aj ďalšie európske krajiny. Napríklad v Grécku či Turecku musia mať všetky autá hasiaci prístroj povinne.
Aj keď slovenské zákony hasiaci prístroj nevyžadujú, odborníci ho odporúčajú ako užitočnú bezpečnostnú pomôcku. Jeho nízka cena a potenciálny prínos pre bezpečnosť predstavujú dobrý argument pre jeho zaobstaranie. Môže poslúžiť nielen pri požiari vlastného vozidla, ale aj pri pomoci iným účastníkom cestnej premávky.
Užitočná investícia do bezpečnosti
Slovenskí vodiči zvyčajne nenosia hasiaci prístroj vo svojich autách. Pritom významné automobilové kluby ako nemecký ADAC a rakúsky ÖAMTC jednoznačne odporúčajú jeho prítomnosť v každom vozidle. Tento bezpečnostný prvok môže zachrániť životy a majetok aj v krajinách, kde nepatrí do povinnej výbavy.
Hasiaci prístroj dokáže pomôcť v rôznych situáciách. Nejde len o vážne nehody s následným požiarom. Vodiči ho môžu využiť aj pri menších incidentoch, napríklad pri hasení ohňa spôsobeného cigaretou. Svoje uplatnenie nájde aj počas dovoleniek pri stanovačkách, grilovačkách alebo varení na prenosných varičoch.
Cena kompaktného hasiaceho prístroja začína pod hranicou 20 eur. Väčšina týchto prístrojov sa hodí aj na hasenie elektrických zariadení, pokiaľ dodržíš bezpečnú vzdialenosť podľa návodu. Ide teda o cenovo dostupnú investíciu do bezpečnosti.
Viaceré európske krajiny už zaradili hasiaci prístroj medzi povinnú výbavu. Z našich susedov ho vyžaduje Ukrajina. Rovnako ho musia mať vodiči v Bulharsku, Estónsku, Lotyšsku, Litve, Moldavsku, Rumunsku, Rusku či Bielorusku. Tento trend naznačuje rastúci dôraz na bezpečnosť v automobilovej doprave.
Predaj áut v EÚ klesá
Európsky automobilový trh zaznamenal v novembri 2024 pokles predaja o 1,9 %, čo predstavuje registráciu 869 816 nových vozidiel. Tento trend prichádza po krátkom októbrovom oživení, keď predaj vzrástol o 1,1 %. Situácia na jednotlivých trhoch sa výrazne líši.
Španielsko dosiahlo rast 6,4 % a Nemecko mierne zvýšenie o 0,5 %. Naopak, Francúzsko zaznamenalo prepad o 12,7 % a Taliansko o 10,8 %. Napriek týmto výkyvom v predaji zostávajú bezpečnostné štandardy a výbava vozidiel kľúčovou prioritou.
Významné zmeny nastali aj v segmente elektromobilov. Predaj čisto elektrických vozidiel klesol o 9,5 % na 130 757 kusov, čím sa ich trhový podiel znížil z 16,3 % na 15 %. Najväčší pokles zaznamenali práve Nemecko (-21,8 %) a Francúzsko (-24,4 %).
Podobne klesol aj záujem o plug-in hybridy, a to o 8,8 %. Jediným rastúcim segmentom zostali klasické hybridy s nárastom 18,5 % a zvýšením trhového podielu na 33,2 %. Pri všetkých týchto typoch však platia rovnako prísne bezpečnostné normy.
Tradičné pohony tiež zaznamenali pokles. Predaj benzínových áut sa znížil o 7,8 % a dieselových modelov dokonca o 15,3 %. Tento trend ovplyvňuje celkovú štruktúru vozového parku v EÚ.
Za prvých 11 mesiacov roka 2024 dosiahol celkový predaj nových áut v EÚ 9,7 milióna kusov, čo predstavuje len minimálny nárast o 0,4 %. K tomuto výsledku najviac prispelo Španielsko s 5,1 % rastom. Napriek týmto zmenám v predaji automobilky naďalej investujú do vývoja bezpečnostných prvkov a mnohé krajiny EÚ sprísňujú predpisy týkajúce sa povinnej bezpečnostnej výbavy.
Tieto čísla naznačujú, že európsky automobilový trh prechádza významnou transformáciou. Mení sa nielen štruktúra predávaných vozidiel z hľadiska typu pohonu, ale aj požiadavky na ich bezpečnostnú výbavu. Výrobcovia reagujú na tento trend ponukou čoraz sofistikovanejších bezpečnostných prvkov, ktoré sa stávajú štandardom aj v základných modeloch.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Topspeed.sk, ADAC, ÖAMTC, TASR