Poplatky za registráciu staršieho auta majú stúpnuť aj o stovky eur. Slováci sa vzbúrili, podpisujú petíciu

  • Registračný poplatok za motorové vozidlo sa od apríla 2023 bude meniť
  • Slováci založili petíciu, v ktorej návrh zákona odmietajú
Elektromobil, petícia – zrušenie zmeny výšky registračného poplatku
Elektromobil, petícia - zrušenie zmeny výšky registračného poplatku TASR/ Radovan Stoklasa REPROFOTO: Mojapeticia.sk
  • Registračný poplatok za motorové vozidlo sa od apríla 2023 bude meniť
  • Slováci založili petíciu, v ktorej návrh zákona odmietajú

Prednedávnom sme ťa informovali, že registračný poplatok za motorové vozidlo sa od apríla 2023 bude meniť. V rámci novely to poslanci odsúhlasili ešte počas decembrovej schôdze vo štvrtok (22. 12.2022). Má zohľadniť aj ekologický aspekt.

Podľa nového výpočtu sa registračný poplatok určí ako súčin výkonu a ekologického koeficientu vozidla.

Pre Slovákov je to pomerne dôležitá informácia, ktorú parlament schválil tesne pred Vianocami. Týkať sa bude všetkých motoristov, vrátane tých, ktorí si chcú kúpiť nové auto, ale aj tých, ktorí si zakúpia staršie auto. Práve ich bude za registračný poplatok čakať výrazne vyššia suma. Zo vzorca sa vylúči faktor, ktorým sa zohľadňuje vek vozidla.

Z predloženého návrhu v jednoduchosti vyplýva, že pokiaľ sa rozhodneš pre kúpu novšieho auta s prísnou emisnou normou, poplatok za jeho prihlásenie bude nižší. Čím staršie a výkonnejšie vozidlo, tým je poplatok vyšší.

Slováci konajú

Lektor autoškoly Ivan Kurňava sa rozhodol, že sa vzoprie schválenému návrhu zákona Mariána Viskupiča (SaS) a dá do povedomia verejnosti jasný nesúhlas s poslednou zmenou výšky registračného poplatku. Ivan Kurňava je organizátorom petície za zrušenie zmeny výšky registračného poplatku, a teda celej zmeny návrhu zákona, ktorého platnosť má nadobudnúť v apríli 2023.

V petícii uviedol, že „podpisom tejto petície vyjadríte nesúhlas s poslednou zmenou výšky registračného poplatku, pri prepise auta platnej od apríla 2023″.

„Podľa poslednej zmeny sa registračný poplatok už nebude odvíjať od veku vozidla, ale od emisnej normy a teda noví majitelia starých a výkonných áut budú nútení platiť registračný poplatok až do výšky 3 900 €. Tento poplatok bude nutné uhradiť pri každom prepise auta, až po jeho vyradenie z evidencie.“

Ivan Kurňava pre redakciu Startitup uviedol, že podľa neho je jediným dôvodom toho, že sa zaviedli vyššie registračné poplatky, „deficit v štátnej kase“. Uviedol, že nie je toho názoru, žeby Slovensko týmto zákonom chcelo úplne eliminovať či obmedziť predaj starších áut, len chcú za staršie a výkonnejšie autá, za ktoré sa doteraz platilo menej, pýtať o dosť viac.

Takže napríklad, ak za 10-ročné dieselové auto s výkonom nad 121 kW platí, že jeho základná sadzba registračného poplatku je 530 eur, koeficient zostatkovej hodnoty vozidla je pre jeho 10-ročný vek 0,16; to znamená, že jeho poplatok ešte aj dnes by bol okolo 85 eur. Od apríla 2023 to bude inak. 

Od apríla sa základná sadzba toho istého auta – 530 eur – vynásobí koeficientom podľa emisnej normy vozidla, a teda; 530 x Euro 5, teda0,60 (keďže ide o 10-ročné auto), registračný poplatok by sa tak v tomto prípade pohyboval okolo sumy 318 eurčo je o 233 eur viac. Čím staršie auto, tým je registračný poplatok vyšší.

Slováci majú zmenou ušetriť

Marián Viskupič (SaS), ktorý s pozmeňujúcim návrhom do parlamentu prišiel, hovorí, že „zmena umožní Slovensku, aby rovnako ako v ostatných členských štátoch EÚ výška registračného poplatku motivovala ku kúpe ekologických vozidiel,“ práve preto podľa neho občania zaplatia na poplatkoch o približne 32 miliónov eur menej.

„Mňa ani nenahnevalo to, na aké nezmyselné hodnoty ideme. Mňa nahnevalo skôr to, že vláda si spravila ,prieskum‘, podľa ktorého vraj občania pri novom systéme ešte aj ušetria. Ako je možné ušetriť, keď zdvihnete poplatky?“ pýta sa Ivan Kurňava a dodáva, že napriek vzniku tejto petície a možného nazbierania 50-tisíc podpisov si nemyslí, že s tým vláda sama od seba niečo urobí.

„Nejdem do toho s tým, že by som si veril na sto percent, že to vyjde, ale som jediný, kto to aspoň skúsi. V najhoršom prípade sa nič nezmení,“ dodal Kurňava.

Petícia bola založená 9. januára 2023 v poobedných hodinách. Doposiaľ, za menej ako 24 hodín (10. januára), ju podpísalo viac než 12 500 občanov, teda už viac ako 25 % z celkového počtu potrebných podpisov. Na to, aby sa petícia posunula niekam „vyššie“ je potrebných 50 000 podpisov.

Poslanci tlačia na pílu

Dopravný analytik Ján Bazovský sa o nových registračných poplatkoch a zavedení ekologického koeficientu vyjadril, že zámer tohto návrhu je úplne jasný. Chcú „pretlačiť elektromobilitu. Otázkou je, či je takýto spôsob primeraný vzhľadom na skladbu a druhy motorových vozidiel, ktoré sú na Slovensku“.

„Silou mocou tlačiť na elektromobily bez potrebnej infraštruktúry, čo sa týka nabíjacích staníc, to nie je adekvátne súčasnému stavu, aký na Slovensku je. Z tohto hľadiska je to dosť nespravodlivé, keď majú byť, de facto, oslobodené od registračných poplatkov elektromobily. Na jednej strane sa dá pochopiť úmysel vlády, ale na druhej strane, takáto iniciatíva je predčasná a môže to vyvolať záporný jav,“ pokračoval Bazovský s tým, že mnohí by sa pre kúpu elektromobilu koniec koncov rozhodli, avšak ak to bude vnucované takto agresívne, nakoniec budú mať na úmysel úplne iný pohľad.

K petícii Bazovský povedal, že ju treba chápať ako „prejavený názor“ Slovákov. Doplnil, že Slovensko nie je tak ekologicky vyspelá krajina, „s takým rozvinutým motorizmom, aby sme si mohli dovoliť takéto tempo zavádzania elektromobility. Logicky, že sa majitelia iných vozidiel ako sú hybridy a elektro autá proti tomu bránia, len otázkou je, či to bude mať nejaký význam,“ vysvetľuje analytik.

Dopravný analytik si myslí, že keby prebehla nejaká konkrétna štúdia s pripomienkovaním, „ale odborným, nie pánov poslancov,“ a potom by sa to dalo ešte do nejakej diskusie medzi okresné organizácie, ktoré združujú motoristov, „tak aj tí majitelia vozidiel by k tomu pristupovali ináč“.

„Ale to vidíte, tu poslanci schvália a ani nevedia. Veľa rozhodnutí je robených bez serióznych podkladov a analýz, príliš tlačia na pílu. To zavádzanie elektromobility na Slovensku je príliš agresívne a veľmi nepomerne. Nie je to spravodlivé pre ostatných majiteľov iných vozidiel,“ dodal Ján Bazovský.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Redakcia, Moja Petícia

Najnovšie videá

Trendové videá