Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
- Potraviny od našich sú slovenským unikátom
- Na Devíne si rýchlo získali lojálnu klientelu
- Potraviny od našich sú slovenským unikátom
- Na Devíne si rýchlo získali lojálnu klientelu
Známy finančník Patrik Tkáč je hrdým obyvateľom Devína, ktorý sem chcel priniesť potraviny. Už od začiatku si bol vedomý, že celý základný sortiment musí byť cenou porovnateľný s bežnými značkami.
Zároveň povedal, že tento koncept neberie ako podnikanie, no bol by rád, ak by zároveň projekt nemusel navždy dotovať. Víziou bolo, aby si potraviny zarobili na prevádzkové náklady a bežné opravy. Ako investor nečaká, že sa mu vynaložené prostriedky niekedy vrátia, no zároveň to neberie ako filantropiu.
Potraviny už majú za sebou jeden rok fungovania, a tak sme sa nielen o tom, čím všetkým si táto značka prešla, porozprávali s Janou Šmondrkovou, vedúcou predajne Potraviny od našich.
Potraviny od našich oslávili prvé narodeniny. Ako tento rok hodnotíte z podnikateľského hľadiska?
Náročný a zároveň obohacujúci rok plný emócií. Tak ako na začiatku, aj teraz som plná nadšenia aj očakávaní. V podstate sa zmenilo len to, že mám ja aj celý kolektív opäť viac skúseností a spoznávame svojich zákazníkov čím ďalej, tým viac. Celý tento projekt bol obrovská výzva, do ktorej som šla s plným nasadením a otvoreným srdcom.
Boli chvíle krásne a boli chvíle ťažké, ale stále tvrdím, že tým, že som na príprave obchodu pracovala ešte počas projektovania, cez tvorenie interiéru a výberu materiálov až po zariaďovanie, je to ako moje dieťa. Pre mňa, moju rodinu aj kolektív ľudí, ktorí sú neodmysliteľnou súčasťou – každý jeden –, je to pre nás obchod, ktorý má dušu.
Investor Patrik Tkáč spomínal, že nastavenie bolo také, aby sa denné tržby potravín pohybovali minimálne okolo 10 000 eur. Dáta ukazujú, že túto métu sa nie vždy podarí dosiahnuť. Čomu to pripisujete?
Vývoj tržieb je veľmi citlivá záležitosť, ktorá je ovplyvnená rôznymi faktormi. Obchod sme otvárali v pochmúrnom covid-období v novembri minulého roku. Ľudia boli radi, že majú kde nakupovať, a to nehovoriac o tom, že v Devíne veľa rokov žiadne potraviny neboli.
Potom nasledovalo predvianočné obdobie, keď sme zákazníkom ponúkali rôzne „vychytávky“. Dovolím si to tvrdiť, pretože sme zaradili do ponuky to, čo bežne ľudia v obchode nekúpia.
V týchto mesiacoch boli, samozrejme, aj tržby vysoké. Nasledoval začiatok roka, keď je všade všeobecne zaznamenávaný pokles tržieb. Následne celý svet pocítil dianie u našich východných susedov. V tom období u nás veľmi neklesol počet zákazníkov, znížil sa však priemerný nákupný košík.
Počas letných prázdnin sú ľudia rozcestovaní, takže sme stagnáciu pocítili aj my, a od septembra sa to opäť začalo zlepšovať. V tom období sme intenzívne pracovali na tom, aby sme do ponuky zaradili naše nátierky a pridali sme aj šaláty, ktoré sa tešia obľube.
Aké zmeny chcete podniknúť, aby ste boli s vývojom tržieb spokojní?
Neustále sa snažíme zákazníkom vychádzať v ústrety v ich požiadavkách v sortimente, ale taktiež im ponúkame niečo nové, aby mali možnosť vychutnať niečo, čo nie je bežné. Neustále dopĺňane a rozširujeme ponuku mäsa, syrov, chladeného tovaru, ale taktiež rôzne sladké a slané pochutiny, stravu pre deti, drogériu.
Špecialitou je naša vlastná pekáreň priamo v obchode, kde denne pripravuje kváskový chlebík a veľa sladkých aj slaných dobrôt.
Zároveň organizujeme rôzne podujatia, ako je zážitkové krájanie Iberico, rôzne ochutnávky, bublinkovú lotériu, darčeky pre deti ku Dňu detí, k vysvedčeniu. Mali sme výstavu vyrezávaných tekvíc, balónovú tombolu a mnoho ďalších aktivít, ktoré prispôsobujeme aktuálnej situácii a ročnému obdobiu.
Čo sa vám podľa vášho názoru podarilo a na akých cieľoch budete musieť ešte popracovať?
Podarilo sa otvoriť obchod, o ktorom som bola presvedčená, že bude výnimočný, a on výnimočný je. Robí to z neho miesto, kde sa nachádza, pretože Devín je skutočne výnimočný. Robia to z neho, samozrejme, aj samotní zákazníci a celý kolektív Potravín od našich.
Aké novinky plánujete ľuďom ešte predstaviť?
Vo veľkej miere sa snažíme (hovorím v množnom čísle, pretože to nie je len moja zásluha, ale nás všetkých) vychádzať v ústrety našim zákazníkom a ich požiadavkám, najmä čo sa týka sortimentu a služieb. Na druhej strane sa neustále snažíme o niečo nové, pričom vyslovene nabádam zamestnancov ku kreativite.
Pokiaľ je nápad z ich strany reálny, pretavíme ho do skutočnosti a ponúkneme zákazníkom. Pokiaľ sa ujme, pokračujeme, prípadne zlepšujeme, pokiaľ sa neujme, hľadáme ďalšie možnosti.
Pravidelne zákazníkom pripravujeme rôzne novinky v sortimente, ktoré prispôsobujeme sezónnosti, teda sa počas roka menia či pribúdajú. Veľa noviniek bude ešte postupne pre našich registrovaných zákazníkov v komunikácii s Jarvisom.
V potravinách máte aj bohatú sekciu s vínami. Aké najdrahšie víno máte v ponuke a koľko stojí?
Momentálne máme v ponuke vyše 1 700 druhov vín, počtom fliaš sa blížime ku číslu 7 000. Selekcia vín je nastavená pre čo najširšie publikum. Momentálne je najdrahšie víno Château Petrus 1989 v cene 5 900 eur.
Vo vinotéke okrem drahých vín nájdete aj relatívne veľký počet vín v cene medzi 10 až 15 eur, ale ponúkame aj vína pod 10 eur. Mimo klasických sa sústreďujeme aj na menej známe krajiny a regióny, aby sme vedeli našim zákazníkom priniesť vždy niečo nové a zaujímavé.
Momentálne sme zaraďovali do ponuky nové vína z Gruzínska a Grécka, ale každý týždeň nám prídu minimálne dve až päť nových vín. Každé nové víno najprv ochutnajú naši dvaja someliéri, ktorí vyhodnotia, či má víno kvalitu, aby bolo zaradené do ponuky.
Snažíme sa vyhľadávať hlavne vína, ktoré svojou kvalitou presahujú ich hodnotu, aby sme zákazníkom vedeli ponúknuť čo najlepší zážitok z vína v čo najlepšej cene.
Sústreďujeme sa hlavne na malých vinárov, väčšinou z viacgeneračných vinárstiev s históriou, ktorých výber si vždy vieme obhájiť. Sme názoru, že tak, ako je dôležité mať prechutnané vína, je dôležité aj osobne poznať vinára, byť stotožnený s jeho zámerom pri tvorení vín a jeho odkaz posúvať ďalej našim zákazníkom.
Každý piatok a sobotu u nás nájdete niekoľko vín, ktoré si tematicky vyberieme, a naši zákazníci ich môžu ochutnať a následne sa rozhodnúť pre kúpu.
Máme za sebou prvú úspešnú degustáciu vín naslepo, kde si mohli zákazníci preveriť svoju znalosť vín a senzorické kvality. Degustácie naslepo vymýšľame s rôznymi pomôckami, ktoré uľahčia výber, a do budúcna s nimi budeme určite pokračovať.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Okrem vína u nás nájdete aj nespočetne veľa kvalitného doplnkového sortimentu (otvárače, karafy, profesionálne poháre, ice kýble…), ktoré uľahčia a spríjemnia chvíle pri pohári vína. Pre menej zdatných ponúkame vína aj menších formátov, ktoré sa ideálne hodia k večeri vo dvojici s pohárom vína.
Takisto u nás nájdete aj väčšie formáty, ktoré perfektne poslúžia na párty, ale aj ako pekný darček. Okrem našich someliérov vám s výberom vín poradí náš Jarvis, ktorý v sebe ukrýva všetky potrebné informácie ku každému vínu.
Naším cieľom je dostať robota Jarvisa na úroveň, keď vám bude vedieť odporučiť víno na základe pozitívnych hodnotení vín, ktoré ste u nás zakúpili, a tak čo najviac vyhovieť vašej chuťovej preferencii.
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Startitup PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Potraviny od našich sú lokálne potraviny, ktoré nájdeš len v Devíne
- Tento nový koncept už oslávil jeden rok
- My sme sa s ich vedúcou, Janou Šmondrkovou, porozprávali o biznise, jeho nástrahách, no aj plánoch do budúcna
- Pozreli sme sa aj na zavedenie ich vlastnej kryptomeny či luxusného car sharingu, aký na Slovensku nemá obdobu
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy