Poznáme dátum, kedy jednorázovým plastom na Slovensku odzvoní
- Podľa nového nariadenia EÚ musia do 1. januára 2021 zmiznúť jednorázové plasty z pultov predajní
- Obchodné raťazce plánujú už teraz zmeny v zaobchádzaní s plastovými obalmi
- Do roku 2020 by chceli nahradiť všetky ťažko recyklovateľné položky ekologickejšími
- Podľa nového nariadenia EÚ musia do 1. januára 2021 zmiznúť jednorázové plasty z pultov predajní
- Obchodné raťazce plánujú už teraz zmeny v zaobchádzaní s plastovými obalmi
- Do roku 2020 by chceli nahradiť všetky ťažko recyklovateľné položky ekologickejšími
Aktualizované 5. apríla 2019: Definitívny zákaz uvádzania jednorazových plastových výrobkov na trh bude na Slovensku platiť od 1. januára 2021. Na dnešnej tlačovej konferencii o tom informoval minister životného prostredia László Sólymos. Píše o tom TASR.
***
V dobe, kedy je otázka ekológie a ochrany životného prostredia stále kľúčovejšia, si už mnohí spotrebitelia začali uvedomovať svoju zodpovednosť voči prírode. V slovenských mestách sa otvárajú stále nové bezobalové obchody, umožňujúce ekologické nakupovanie a tešia sa rastúcemu záujmu zákazníkov. Ako to však vyzerá v bežných supermarketoch a do akej miery im záleží na našej planéte?
Veľké reťazce sú pod veľkým tlakom nových nariadení EÚ a čím ďalej tým viac si uvedomujú svoju úlohu v ochrane životného prostredia. Mnohé sa snažia podniknúť kroky, vďaka ktorým môže byť aj nákup v ich predajni šetrný k prírode.
Žiaľ, pri návšteve bežných potravín sa plastovým obalom úplne vyhnúť nedá a niektoré výrobky sú v nich balené bez toho, aby obchody ponúkali ekologickejšiu alternatívu. Na druhej strane je ale aj veľa produktov, ktoré svoju recyklovateľnú a znovupoužiteľnú verziu majú.
Plasty v číslach
Podľa informačného portálu rezortu Ministerstva životného prostredia spotrebuje bežný Slovák ročne 466 plastových tašiek. To je oveľa viac ako priemer celej EÚ, ktorý uvádza číslo 198. Najmenej ich využívajú Dáni, tí bežne spotrebujú iba 4 takéto tašky ročne.
Nepraje nám ani štatistka plastových fliaš, podľa nej totiž ročne spotrebujeme asi miliardu PET fliaš a na slovenský trh sa ich ročne dostane 34-tisíc ton.
Svoj podiel na tom samozrejme, majú aj obchodné reťazce, ktoré ich distribuujú zákazníkom. Európska únia aj Ministerstvo životného prostredia však stále viac tlačia na to, aby ich predaj obmedzili, alebo úplne zakázali. Týmto nariadeniam sa pochopiteľne musia supermarkety prispôsobovať. Jedným z prvých opatrení, aké obchodné reťazce podnikli, bolo spoplatnenie igelitových tašiek.
„Považujeme za veľký úspech, že od zavedenia symbolického poplatku 5 centov za najtenšiu igelitovú tašku v roku 2013, naši zákazníci ušetrili pri nákupoch až 80 % týchto tašiek. V roku 2016 sme poplatok za túto tašku zvýšili na 9 centov, aby sme ich motivovali ušetriť ešte viac nákupných tašiek. Aktuálne v našich obchodoch ponúkame niekoľko typov ekologických tašiek a snažíme sa tiež eliminovať distribúciu bezplatných ultra tenkých mikroténových vreciek, ktoré by mohli zákazníci využívať na odnos tovaru, ktorý si nevyžaduje hygienické balenie,“ vyjadrila sa pre Startitup obchodná sieť Tesco.
Niektoré supermarkety ako napríklad BILLA, jednorázové tašky zadarmo neponúkali ani predtým, ako vošlo do platnosti nariadenie EÚ. A nájdu sa aj takí, ktorí sa rozhodli tenké igelitové tašky zo svojich predajní úplne odstrániť.
„Od decembra sa v žiadnej našej predajni už nedajú kúpiť najtenšie 9-centové igelitové tašky, ktoré sme mali spoplatnené od vstupu na trh a nikdy sme ich zákazníkom nerozdávali zadarmo. Ročne sme ich predali takmer 11,5 milióna kusov, čo predstavuje odbremenenie životného prostredia o 125 ton plastu ročne,“ ozrejmil nám Tomáš Bezák vedúci úseku komunikácie pre LIDL Slovensko.
Novinkou na slovenskom trhu je internetový obchod spoločnosti Delia, ten ponúka donášku nákupu priamo domov. Zákazníkom doručujú ovocie aj zeleninu bez zbytočných plastových obalov a na prepravu používajú bedničky. Igelitové sáčky plánujú nahradiť plne recyklovateľnými obalmi, ktoré pri ďalšom nákupe zákazník odovzdá kuriérovi a reťazec ich spätne zrecykluje.
Vo väčšine obchodov máš už aj možnosť výberu pri sáčkoch na pečivo. Miesto nich môžeš použiť papierové obaly, ktoré majú priesvitný pásik, aby pokladník videl, aký tovar blokuje.
Zodpovední sú aj dodávatelia
Problémom však nie sú iba sáčky. Sú nimi aj obaly, v ktorých produkty samotní výrobcovia distribuujú do predajní. Mnohé reťazce sa preto rozhodli s výrobcami spolupracovať na hľadaní ekologickejších riešení.
„Pravidelne rokujeme s dodávateľmi o možnostiach, ako obaly upravovať, vyrábať ich ekologickejšie, tenšie a tak, aby menej zaťažovali životné prostredie. Je nutné zohľadniť zvyklosti zákazníkov a zároveň hygieny. Sledujeme trendy aj v zahraniční,“ potvrdila hovorkyňa BILLA Kvetoslava Kirchnerová.
Predajne LIDL sa zase snažia obaly limitovať, čo najviac. Už teraz u nich nájdeš ovocie a zeleninu, ktorá nie je balená a rovnako tak odstránili plastové fólie z oblečenia. Predajca však upozornil na dôležitú úlohu, akú hrajú obaly v obchodnom procese.
„Je potrebné dodať, že pri niektorých druhoch ovocia či zeleniny predlžujú obaly ich životnosť – napr. uhorka vydrží dlhšie čerstvá, ak je vhodne zabalená. Ďalším faktorom je zvýšený podiel poškodeného tovaru v prípade jeho voľného predaja, ktorý môže narásť aj o tretinu. Obaly teda plnia aj dôležitú ochrannú funkciu a v dôsledku pomáhajú zabezpečovať už spomenutú dlhšiu životnosť a čerstvosť tovaru, ako aj znižovať objem potravinového odpadu,“ vysvetľuje Lidl.
LIDL sa snaží nájsť alternatívy aj k iným plastovým predmetom a do roku 2025 chce znížiť pomer plastových obalov o 25 %, zároveň si za cieľ kladie aj to, že všetky plasty v predajniach by mali byť 100 % recyklovateľné. V priebehu budúceho roka sľubuje, že nahradí jednorazové plastové výrobky ako sú slamky, jednorazové poháre a šálky, taniere, príbory a kozmetické vatové tyčinky s plastovou paličkou, produktami z alternatívnych a recyklovateľných materiálov. V tomto prípade by išlo o úsporu ďalších 35 ton plastov ročne.
Do roku 2020 chce všetky ťažko recyklovateľné položky zo svojich pultov odtsrániť aj TESCO a do roku 2025 nahradí všetky obaly 100 % recyklovateľnými verziami. eDelia.sk zase do svojho online vyhľadávania zavedie kolónku bez plastov a teda po odfiltrovaní sa budú zákazníkom zobrazovať iba ekologicky balené výrobky.
Obchody tiež odporúčajú, aby si zákazníci na nákupy nosili vlastné tašky a nemuseli tak používať tie igelitové, prípadne si nosili vlastné obaly. „Kupujúci môžu využívať látkové alebo papierové vrecúška, prípadne sklenené obaly alebo tradičné pletené košíky. V našom prípade online potravín je to práve možnosť využitia spomínaného filtra bez plastu, či napríklad zvolenie si papierových tašiek,“ hovorí PR oddelenie eDelia.
Nosiť si na nákupy vlastné tašky je teda jednou z možností, ako chrániť životné prostredia, ale ani zďaleka to nie je všetko. Hoci obchodné reťazce sú ochotné spotrebu plastov regulovať, v mnohých prípadoch ide skôr o plány do budúcna. Momentálne sa teda v supermarketoch plastom úplne vyhnúť nedá, no do budúcna sľubuje ako EÚ, tak aj obchodné spoločnosti veľké zmena, ktoré by mali prispieť ku zdraviu planéty.
Zdroj: Enviroportal.sk, TASR