Poznáme povolania, ktoré sú prácou snov. Takéto peniaze si tam Slováci dokážu zarobiť
- Ovládať online marketing je dnes dôležitejšie ako kedykoľvek predtým
- Pracovať ako marketér si dnes nevyžaduje ani vysokú školu
- O týchto ľudí sa idú firmy potrhať
- Ovládať online marketing je dnes dôležitejšie ako kedykoľvek predtým
- Pracovať ako marketér si dnes nevyžaduje ani vysokú školu
- O týchto ľudí sa idú firmy potrhať
Človek v práci strávi až tretinu svojho života, u niektorých ľudí je to však aj omnoho viac. Z prieskumu vychádza, že ľudia pociťujú šťastie najmä v kreatívnom odvetví. Podľa výsledkov prieskumu trhu známeho slovenského pracovného portálu pre kreatívny a IT sektor Pretlak.sk dominujú v roku 2021 aj 2022 vybrané pozície z oblasti marketingu, reklamy, médií či umenia.
Prvou z najžiadanejších pozícií v kreatívnom odvetví na Slovensku je social media manažér a druhou najžiadanejšou pozíciou je SEO špecialista. Tretie miesto obsadila pozícia projektový manažér, po ktorej ďalej nasleduje account manažér, copywriter/ideamaker, marketingový manažér, grafický dizajnér, front-end vývojár, back-end vývojár a webový dizajnér.
Znalosť digitálneho marketingu je dnes veľmi dôležitá. Bez ohľadu na to, či človek plánuje pracovať ako marketér alebo si chce len rozšíriť svoje súčasné zručnosti. Na viaceré marketingové pozície už nie je potrebná ani vysoká škola. Čoraz populárnejšie sú samoštúdiá či rôzne online kurzy, ako napríklad Digitálna Univerzita – inovatívne štúdium, ktoré otvára dvere do svete online marketingu.
Startitup zisťoval, ako funguje 5 najžiadanejších pracovných pozícií v digitálnom marketingu.
Social media manažér: Musí byť online aj na osobnom profile
Pozíciu social media manažéra sme konzultovali s reklamnou agentúrou Invelity, ponúkaný plat: od 2 000 eur. Pozícia pre seniora →
Social media manažér je mnohokrát vstupnou bránou pre prácu v marketingu. Človek na danej pozícii musí ovládať najnovšie trendy aj nasledovanejšie profily na Instagrame, Facebooku či TikToku. Vytvára nový obsah pre klientov a pod palcom má celkovú stratégiu na sociálnych sieťach. Spolupracuje s grafikmi, copywritermi a vyhodnocuje výsledky kampaní.
Odborníci na sociálne siete z Invelity tvrdia, že veľkou výhodou je, keď sa človek orientuje v tomto segmente a snaží sa využívať možnosti, ktoré sociálne siete ponúkajú pri komunikácii na osobnom profile.
„Ak chce byť človek úspešný social media manažér, musí prejsť všetkými spomenutými čiastkovými úlohami. Iba tak pochopí kontext jednotlivých krokov a vie z nich získať maximum výkonu,“ konštatuje Libor Toporcer z reklamnej agentúry Invelity, kde si ako senior social media manažér človek zarobí aj 2 000 eur.
Pre social media manažéra je podstatné, aby ovládal rôzne nástroje ako Facebook Business Manager, Meta Business Suite či iné. Zručnosti v tejto oblasti sa dajú získať z rôznych online kurzov či vo vzdelávacích inštitúciách – ako je aj Digitálna Univerzita, kde majú Slováci na výber z niekoľkých druhov štúdií.
Požadované schopnosti: správa účtov na sociálnych sieťach, kreativita, 100 % gramatika, príprava reportov, príprava obsahových stratégií pre klientov.
Na kariéru v marketingu sa dnes človek nemusí pripravovať len na vysokej škole. Presadiť sa v marketingu dokáže aj pomocou viacerých vzdelávacích inštitúcií.
Jednou z nich je Digitálna Univerzita, kde majú Slováci na výber polročné certifikované štúdium. „Náš študent za pol roka absolvuje cez 130 hodín vzdelávania zo všetkých kľúčových marketingových tém s najväčšími marketingovými kapacitami. Všetky témy si precvičí aj prakticky formou domácich úloh, ku ktorým dostane feedback. Osobné konzultácie s mentormi pomáhajú našim študentom rýchlejšie napredovať,“ hovorí Jaroslav Vojtechovský, zakladateľ Digitálnej Univerzity a Digital Marketing Clubu.
Digitálna Univerzita študentom ponúka komplexný prehľad a praktické schopnosti pod vedením skúsených lektorov z oblasti reklamy, sociálnych médií, tvorby webu, copywritingu, SEO, budovania brandu a mnoho ďalších.
Vzdelávacie programy prebiehajú osobne v Bratislave alebo online z pohodlia domova. Najbližšie štúdium začína už 7. októbra. Viac informácií o štúdiu →
Copywriter: Musí vedieť zaujať
Pozíciu copywritera sme konzultovali s reklamnou agentúrou Socialists, ponúkaný plat: od 1 800 eur. Pozícia mid copywritera →
Copywriter je profesionál, ktorý píše texty s cieľom zaujať čitateľa. Jeho práca spočíva v tvorbe atraktívnych textov pre reklamné agentúry, rôzne webové stránky, brožúry či médiá.
Táto pozícia je nevyhnutnou súčasťou v online marketingu. Podľa reklamnej agentúry Socialists je dennou náplňou copywritera kreatívne premýšľať.
„Jeden deň píše TV spot, ktorý uvidí celá krajina, inokedy rozmýšľa nad tým, koľko toho stihne prečítať človek na billboarde na diaľnici, a potom zas, ako napísať catchy copy tak, aby ho ľudia neprescrollovali na social. Samotné písanie sa deje až keď ,je vymyslené,“ vysvetľuje Nikola Weng, Account Director v Socialists.
Dôležitou zručnosťou copywritera je schopnosť písať stručne a jasne, aby komunikoval komplexné myšlienky jednoducho a efektívne. Ich cieľom je presvedčiť a motivovať zákazníkov k akcii prostredníctvom slova.
Niki z reklamnej agentúry Socialists uvádza, že úspešný copywriter sa musí naučiť počúvať feedback. Začínajúci plat copywritera v Socialist na mid pozícii je 1 800 eur.
Požadované schopnosti: 100 % gramatika, kreativita, práca s textom
Account manažér: Musí robiť dobré meno firme
Pozíciu account manažéra sme konzultovali s reklamnou agentúrou 2CREATE advertising, ponúkaný plat: od 1 800 eur – 2 000 eur. Pozícia pre seniora →
Account manažér spája klientov s tímom agentúry. Account manažér pracuje na zadaní pre klienta, vypracováva cenovú ponuku či dohliada na termíny jednotlivých úloh.
Podľa reklamnej agentúry 2CREATE advertising má account manažér v rôznych agentúrach rôzne postavenie, závisí to, samozrejme, aj od toho, či ide o pozíciu junior, mid alebo senior.
V niektorých agentúrach je to skôr o usmerňovaní požiadaviek klienta a následnej distribúcii smerom k tímu agentúry a po spracovaní zadania zasa následnom poslaní výstupov klientovi.
V 2CREATE advertising je pozícia account manažéra kľúčová. „Account je obrazom našej agentúry v očiach klienta. Je veľmi dôležité, aby mal klient v accounta dôveru, aby sa s ním vedel aj ,live‘ poradiť v konkrétnej situácii, ktorá nastala, vedel prísť aspoň s návrhom postupu riešenia nejakého problému. Account by mal byť skrátka pre klienta partnerom a nielen dodávateľom,“ vysvetľuje Martin Porada, CEO beyond marketingovej agentúry 2CREATE.
„Dobrým accountom sa nestanete za rok, za dva. Chce to skúsenosti, prejsť si rôznymi, aj ťažkými, situáciami a vedieť použiť tieto poznatky v budúcnosti,“ dodáva Porada s tým, že ako senior si acconut zarobí do 2 000 eur.
Požadované schopnosti: komplexný prehľad v online marketingu, efektívna práca s časom, silné komunikačné schopnosti, dôkladné plánovanie.
SEO špecialista: Musí mať biznisové myslenie
Veľmi žiadanou pozíciou na trhu práce je SEO špecialista. Jeho úlohou je zvýšiť neplatenú návštevnosť na webovej stránke tým, že sa bude zobrazovať na čo najvyššej pozícii v Google vyhľadávaní.
Ide o dlhodobý proces, počas ktorého SEO špecialista pracuje na webe klienta, ale aj mimo neho. Napríklad v Basta digital sa človek na tejto pozícii zaoberá auditom webu či tvorbou kľúčových slov, aby sa web zobrazoval správne.
Pozícia SEO špecialistu nie je jednoduchá, no v dnešnej dobe veľmi žiadaná. Podľa marketingovej agentúry Basta digital musí mať človek na tejto pozícii biznisové myslenie.
Ako SEO špecialista si človek zarobí aj viac ako 2 000 eur. Napríklad v marketingovej agentúre Basta digital si technický SEO špecialista zarobí v hrubom 2 200 eur, finálna suma však závisí od úrovne seniority.
„Výhodou SEO špecialistu je určite aspoň základná znalosť programovania (HTML, CSS, JavaScript). Oceňujeme skúsenosti s prácou s dátami. Dobrý SEO špecialista zvykne byť aj dobrým vyjednávačom, čo využíva pri dohadovaní spoluprác s inými webmi,“ vysvetľuje riaditeľ Rudolf Hric z marketingovej agentúry Basta digital.
Požadované schopnosti: Google Analytics, Google Search Console, Google Tag Manager, Excel, aplikácie na analýzu kľúčových slov.
Freelancer: Musí si vedieť manažovať čas
Ako freelancera sme kontaktovali Adrianu Hudákovú, social media manažérku, fotografku a grafičku.
Adriana momentálne študuje na Digitálnej univerzite. „Poctivo sa snažím dosiahnuť skvelé výsledky s certifikátom. Prácu fotografky, grafického dizajnu a manažérky sociálnych médií robím už vyše troch rokov. Posledný polrok už ako full-time job, no dovtedy som sa tomuto segmentu venovala len pre zábavu, vyplnenie času, a považovala som to za niečo, čo ma baví a napĺňa,“ ozrejmuje Adriana Hudáková.
Freelanceri sú nezávislí, pracujú na diaľku a majú variabilný príjem. Ich práca zahŕňa vytváranie portfólia, vyhľadávanie klientov, fakturovanie aj riešenie administratívy. Sú zodpovední za svoj čas a rozvoj odborných zručností a často komunikujú s rôznorodými klientmi.
Podľa Adriany je pri tejto práci dôležitý time management. „Deleguješ si prácu podľa vlastných preferencií, dáva ti to slobodu. Ak vieš, ako si nastaviť čas, máš hocikedy cez deň čas pre seba,“ konštatuje Adriana.
Adriana mladým ľuďom, ktorí chcú uspieť v digitálnom marketingu, odporúča čerpať informácie z oblasti marketingu a vzdelávať sa prostredníctvom rôznych kurzov, webinárov, škôl alebo platforiem ako podcasty, videá, sociálne siete či knihy.
„Samozrejme, nemôže chýbať všeobecný prehľad. Online je správna voľba, ako objaviť rôzne sféry, ktoré digitálny marketing ponúka. Odporúčam sledovať aj Filipa Kunu, Rasťa Kiavčina či Tonyho Dúbravca, sú aj mne skvelou inšpiráciou,“ radí študentka Digitálnej Univerzity.
View this post on Instagram
Digitálna Univerzita od roku 2018 ponúka komplexné polročné štúdium digitálneho marketingu s možnosťou osobného a online štúdia. Za tieto roky na pracovný trh priniesla až 1 600 úspešných marketérov. Cieľom Digitálnej Univerzity je zlepšovať štúdium a možnosti rozvoja pre študentov. Po 4 rokoch sa univerzita posunula a otvorili aj ročný MBA program.
„Vďaka tomuto štúdiu získate nielen komplexný pohľad do digitálneho marketingu, ale aj manažérske zručnosti potrebné pre vedenie vášho tímu či rozšírenie podnikania. Štúdium ukončíte získaním uznávaného MBA titulu z digitálneho marketingu,“ hovorí Jaroslav Vojtechovský, zakladateľ a vizionár Digitálnej Univerzity a Digital Marketing Clubu. Viac informácií o štúdiu →