Poznáme slová, ktorým by si sa mal v práci vyhýbať. Ide o úplne bežné prejavy

  • Pri dojme v práci záleží aj na maličkostiach
  • Štýl komunikácie o tebe mnohé hovorí
  • Slová, ktoré by si nemal používať
Na snímke zamestnankyňa v kancelárii a človek pracujúci na počítači.
Ilustračné foto Freepik/senivpetro, pressfoto
  • Pri dojme v práci záleží aj na maličkostiach
  • Štýl komunikácie o tebe mnohé hovorí
  • Slová, ktoré by si nemal používať

Slovíčka, ktorých používanie si možno ani neuvedomuješ, môžu mať silný vplyv na to, ako ťa vnímajú v práci. Bez ohľadu na to, aké máš zamestnanie, nielen tvoja pozícia určuje, aký máš vplyv na svoje okolie v kancelárii. Formuje ťa aj to, ako komunikuješ a aké slová používaš.

Každé slovo, ktoré používaš, vyjadruje tvoju osobnú značku, od tvojej sebadôvery a autority až po hĺbku tvojich vedomostí. Portál Pocket upozorňuje na slová, ktorým by si sa mal vyhýbať. Odkazujú pritom na článok od Fast Company. Mal by si si byť vedomý, že ak sa príliš opieraš o nejaké slovíčka, môžeš tým podkopávať svoju autoritu.

Myslím

Asi každý z nás občas použije toto slovíčko, ale záleží, v akom kontexte. Tvoj kolega môže napríklad povedať: „Myslím, že by sme mali v tomto projekte pokročiť.“ Alebo ti môže tvoj šéf povedať: „Myslím, že to je dobrý nápad.“ Vyzerá to neškodne nie? Portál Pocket upozorňuje, že to tak úplne nie je.

Problémom slova „myslieť“ je, že neznie definitívne. Nenápadne vysáva silu všetkého, čo za ňou nasleduje. Toto slovo pochádza zo staroanglického slova („þencan“ alebo „thencan“), čo znamená „uvažovať v mysli či meditovať“. Inými slovami, nenápadne naznačuješ, že stále zvažuješ pozíciu, ktorú zastávaš. A teda aj to, že si ňou nie si istý.

V bežnej konverzácii je „myslím“ jednoznačná fráza, ktorú väčšina ľudí ani nezaregistruje, no v práci by si sa jej mal v určitých súvislostiach vyhnúť. V profesionálnom prostredí by si mal radšej vyskúšať akúkoľvek inú úvodnú frázu. Napríklad: „Máš dobrý nápad“ alebo „To je skvelý návrh.“ Ak chceš sloveso nahradiť, skús: „Som si istý, že ten plán bude fungovať!“

Potrebujem

Ďalšie nenápadné slovo, ktoré môže definitívne zmeniť povahu tvojej vety. Aj keď ju možno myslíš inak, okolie to nemusí hneď pochopiť. Môžeš to poznať napríklad v kontexte, keď ti šéf povie: „Potrebujem túto správu čo najskôr.“

Použitie „potrebujem“ vyvoláva skôr pocit závislosti na strane rečníka ako pocit povinnosti a zodpovednosti na strane tímu. Portál dáva ako príklad situáciu, kedy viceprezidentka povedala svojmu podriadenému: „Potrebujem, aby si pre mňa niečo urobil.“ Na prvý pohľad na tom síce nie je nič zlé, ale neznie to tak, ako by možno sama chcela.

Tón jej žiadosti znel očami Fast Company skôr prosebne než povzbudzujúco. Jednoducho povedané, „potrebujem“ dokáže znepokojiť či zneistiť. Ak chceš získať väčšiu sebadôveru, nahraď ho pevnými, ale zdvorilými frázami, ako napríklad: „Pošlite mi túto správu do budúceho piatku.“ Tieto rady sú pre teba najhodnotnejšie, ak si šéfom alebo vedúcim nejakého tímu či celej spoločnosti.

Chcem

Jeho význam je veľmi podobný ako význam slova potrebovať. Naznačuje, že rečník niečo chce alebo mu niečo chýba. Ak šéf povie podriadenému „Chcem, aby ste zlepšili kvalitu svojej práce“, vyhlásením naznačuje, že nedostáva to, čo chce.

Ale lepší spôsob, ako získať to, čo človek chce, je jednoducho uviesť fakty: „Vaša práca na tejto správe musí byť kvalitnejšia.“ To kladie bremeno na zamestnanca.

Podobne, ak svojmu šéfovi povieš „Chcem zvýšenie platu“, tak si naznačil podľa portálu nedostatok sebadôvery. Je lepšie spojiť sloveso presvedčenia („verím“ alebo „som presvedčený“) a tvoje dôvody. Napríklad: „Verím, že moja mzda a výkon za posledný rok sú silným dôvodom na zvýšenie platu.“

Hádam a dúfam

„Hádanie“ vyjadruje váhavosť. Napríklad pri prezentovaní očakávaných cieľov treba byť konkrétny. Ak si nie si istý výsledkami, nevadí! Neklam ani nepreháňaj. Namiesto výrazu „hádam“ použi čo najsebavedomejší výraz. Prospeje to tebe aj tvojim zamestnancom.

Lídri tiež často začínajú výroky slovom „dúfam“: „Dúfam, že sa nám ten predaj podarí“ alebo „Dúfam, že túto úlohu zvládnete.“ Aj keď to môže pôsobiť nevinne, nie je to tak. Toto slovo má namiesto vzbudzovania dôvery skôr podobnosť s modlitbou, čo naznačuje, že rečník má malú kontrolu nad výsledkom.

Namiesto toho, aby si povedal, že „dúfaš“, že tím prinesie zvýšený predaj, povedz: „Teším sa na výsledok“ alebo „Viem, že do toho dáte všetko.“ Tieto vyhlásenia sú oveľa silnejšie. Ukazujú tvoju dôveru v to, čo tvoj tím už dokáže, namiesto toho, aby si nenápadne spochybňoval ich výkon v budúcnosti.

Predpokladám

Predstav si, že ideš na kávu s kolegom, ktorý sa ťa pýta, či prídeš na blížiacu sa schôdzku. Ak odpovieš „Predpokladám, že áno“, potichu naznačíš, že na tvojej účasti v skutočnosti nezáleží a nie si tam taký potrebný. Keď budeš dávať najavo svoju ľahostajnosť, určite to nezlepší tvoje postavenie ani autoritu vo firme. 

Skús preto nájsť slová, ktoré viac odprezentujú tvoje nasadenie. Vyskúšaj niečo podobné: „Áno, určite tam budem – chcem počuť, čo hovorí vedenie.“

Možno si myslíš, že na tom nezáleží, ale z dlhodobého hľadiska to pre teba môže byť veľmi dôležité. Správy sa šíria rýchlo a ak slová, ktoré opakovane používaš, naznačujú postoj „je mi to naozaj jedno“, je len otázkou času, kedy tvoja povesť a vplyv začnú klesať.

Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti

Zdroj: Pocket

Najnovšie videá

Trendové videá