Pozostalí po úmrtí blízkeho zabúdajú na mnoho povinností. Vybaviť ich trvá pár dní (PREHĽAD)
- Úmrtie treba nahlásiť na matrike
- Pozostalí nemusia kontaktovať Sociálnu poisťovňu
- Úmrtie treba nahlásiť na matrike
- Pozostalí nemusia kontaktovať Sociálnu poisťovňu
Po úmrtí blízkej osoby a vystavení listu o prehliadke mŕtveho vás čaká séria administratívnych krokov, ktoré je potrebné vybaviť. Mnoho z nich môže byť náročných a stresujúcich v ťažkom období smútku.
Viaceré pohrebné domy ponúkajú komplexné služby, ktoré zahŕňajú aj administratívnu pomoc. Vedia vám tak uľahčiť vybavovanie povinností a znížiť stres v tomto náročnom období. Tu je niekoľko užitočných rád, ako postupovať v prípade, že vám zomrie váš príbuzný.
Matrika
Prvým krokom je nahlásenie úmrtia na matrike. Úmrtie sa nahlasuje na matričnom úrade v obci alebo mestskej časti, kde nastalo. Matrika zapíše úmrtie do knihy úmrtí a vystaví úmrtný list.
Na matriku treba priniesť nasledovné doklady:
- List o prehliadke mŕtveho – 3 kópie (vystaví ho zdravotnícke zariadenie, v ktorom občan zomrel, alebo prehliadajúci lekár, ak nastalo úmrtie mimo zdravotníckeho zariadenia, vystavuje ho hneď trojmo),
- občiansky preukaz zosnulého a osoby, ktorá úmrtie vybavuje.
Matrika zároveň vystaví aj Žiadosť o príspevok na pohreb, ktorú potvrdí pohrebná služba a potom túto žiadosť treba odovzdať na úrad práce a sociálnych vecí a rodiny, podľa trvalého pobytu zosnulého.
Na požiadanie matrika vystaví aj Potvrdenie o vybavovaní pohrebu pre zamestnávateľa. Úmrtný list aj žiadosti sa vybavujú na počkanie a bez poplatkov v čase úradných hodín príslušnej matriky.
Dôležité je tiež vrátiť všetky doklady zosnulého. Nielen občiansky preukaz, napríklad aj zbrojný preukaz.
Sociálna poisťovňa
Ako informuje tlačová agentúra TASR, pozostalí nemusia informovať Sociálnu poisťovňu o úmrtí svojho blízkeho, nemajú v tejto oblasti voči poisťovni žiadne povinnosti. Úmrtie poisťovni nahlasuje príslušná matrika.
„Vzhľadom na to, že matrika nahlasuje tieto zmeny v mesačných intervaloch, vo vlastnom záujme môžu pozostalí o úmrtí informovať aj sami, vždy tú pobočku Sociálnej poisťovne, v ktorej boli fyzické osoby registrované alebo ktorá im vyplácala dávku,“ vysvetľuje TASR.
Pri úmrtí zamestnanca by mali pozostalí nahlásiť túto skutočnosť predovšetkým jeho zamestnávateľovi, pretože všetky povinnosti spojené so zánikom sociálneho poistenia voči Sociálnej poisťovni plní práve zamestnávateľ. Ak bol zosnulý sporiteľom v druhom dôchodkovom pilieri, mali by pozostalí informovať aj príslušnú dôchodkovú správcovskú spoločnosť (DSS), a to zaslaním kópie úmrtného listu.
Dávka v nezamestnanosti
„Ak bol zosnulý nezamestnaný a poberal dávku v nezamestnanosti, o jeho úmrtí informuje poisťovňu úrad práce, sociálnych vecí a rodiny, ktorý ho vyradí dňom úmrtia z evidencie uchádzačov o zamestnanie a Sociálna poisťovňa potom zastaví výplatu dávky. Ani tu nie je povinnosťou pozostalých informovať priamo poisťovňu, ale z vlastnej iniciatívy tak môžu urobiť, aby nedošlo k prípadnému vyplateniu časti dávky, ktorá už vyplatená byť nemala, a muselo by sa spätne vymáhať jej vrátenie,“ informuje TASR hovorca poisťovne Peter Višváder.
SZČO
V prípade úmrtia samostatne zárobkovo činnej osoby (SZČO) a dobrovoľne poistenej osoby predkladajú pozostalí fotokópiu úmrtného listu príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne, ktorá bola vykonávateľom jeho sociálneho poistenia. Ak bol zosnulý živnostník alebo dobrovoľne poistený zapojený do druhého piliera, platí to isté, čo pri zamestnancovi, pozostalí by mali informovať aj príslušnú DSS.
Zdravotná poisťovňa
Pozostalí nemusia sami oznamovať úmrtie zdravotnej poisťovni. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou túto informáciu zašle elektronicky. Vrátenie preukazu poistenca nie je povinné, ale odporúča sa. Predídete tak jeho zneužitiu.
Medzi ďalšími dôležitými „vybavovačkami“ sú aj zrušenie mobilného telefónu. Úmrtie môže nahlásiť ktokoľvek, podmienkou býva preukázanie sa úmrtným listom. Zrušenie zmluvy z dôvodu úmrtia je bezplatné. Ďalej treba myslieť aj na odhlásenie plynu a elektriny.
„Pozostalí by mali čo najskôr kontaktovať svojho dodávateľa energií, aby im poskytol informácie, ako majú ďalej postupovať. Relevantným dokladom na zmenu odberateľa na odbernom mieste, prípadne na ukončenie zmluvy o odbere energií je záver z dedičského konania . Z neho je jasné, kto je dedičom nehnuteľnosti, do ktorej bol dodávaný plyn alebo elektrina,“ informuje Denník Pravda.
Tiež treba myslieť na bankové účty. V prípade, ak mal zosnulý založený účet v banke alebo si sporil, je potrebné informovať banku predložením úmrtného listu. Jeho účty sa tak zablokujú. V prípade, ak banku neinformujú pozostalí, účet je zablokovaný hneď, ako jej túto informáciu poskytne iný hodnoverný zdroj (notár, Sociálna poisťovňa). Vedenie účtu je odo dňa zablokovania po dedičské konanie bezplatné.
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: Pravda, TASR, zomierame.sk