Pracuj múdro, nie tvrdo: 7 tipov, ako z dňa dostať maximum produktivity a oddychu
- S produktivitou nemusí vždy pomôcť zoznam úloh
- Svoju efektivitu v práci môžeš zvýšiť pomocou pár krokov
- Začni ich aplikovať ihneď
- S produktivitou nemusí vždy pomôcť zoznam úloh
- Svoju efektivitu v práci môžeš zvýšiť pomocou pár krokov
- Začni ich aplikovať ihneď
Mnohí zamestnanci (a aj ľudia, ktorí nepracujú) si po prebudení sa prehrajú v hlave svoj denný plán. Premýšľajú nad všetkým, čo by chceli stihnúť, prípadne majú konkrétny cieľ, ktorý chcú dosiahnuť. Nie vždy sa im to však podarí, pričom nemusí pomôcť ani zoznam úloh, teda takzvaný „to-do list“.
Svoju produktivitu však môžeš posunúť na úplne iný level vďaka pár krokom, ktoré do svojho života môžeš aplikovať ihneď. Hovoríme o pravidle dvoch minút či vytváraní časových blokov a pokiaľ nevieš, čo máme na mysli, nasledujúce vety ti môžu pomôcť spraviť zo svojich denných 24 hodín pocitovo oveľa viac.
Produktivita ako pomer medzi vstupom a výstupom
Produktivita je miera, ako rýchlo alebo efektívne sa niečo vyrába alebo dosahuje. V ekonomike sa produktivita meria ako pomer medzi výstupom a vstupom v určitom procese alebo v určitom časovom období, čo potvrdzuje aj portál Future Learn.
V podnikaní a výrobe sa produktivita týka toho, ako rýchlo a efektívne sa vyrába tovar alebo poskytuje služby v porovnaní s vynaloženými nákladmi a časom. V tomto kontexte je zvýšenie produktivity obvykle považované za pozitívny cieľ, pretože to zvyšuje ziskovosť a konkurencieschopnosť podnikov.
V oblasti osobnej produktivity sa produktivita týka toho, ako rýchlo a efektívne dosahujeme ciele a plány, ktoré sme si stanovili pre seba. Zvyšovanie osobnej produktivity môže zahrnovať organizovanie svojho času a úloh, zlepšovanie svojich zručností a návykov a efektívne využívanie dostupných zdrojov.
Existuje mnoho spôsobov, ako zlepšiť svoju produktivitu v práci. Nasledujúcimi jednoduchými tipmi môžeš zlepšiť svoju produktivitu v práci i kvalitu svojho života. Je dôležité snažiť sa o zvýšenie produktivity, no zároveň si udržiavať zdravý a vyvážený životný štýl.
7 tipov na vyššiu produktivitu
- Plánuj si svoj deň: Vytvor si denný plán svojich úloh a stanov si priority. Tým sa uistíš, že sa nebudeš zbytočne zdržiavať a že sa zameriaš na tie úlohy, ktoré sú najdôležitejšie.
- Odstráň rušivé prvky: Zbav sa všetkého, čo ťa ruší, ako napríklad upozornenia na telefóne alebo e-maily, ktoré nie sú dôležité. Skús ich vypnúť a zameraj sa na to, čo práve robíš.
- Vytvor si časové bloky: Rozdeľ si svoj deň na časové bloky a počas každého bloku sa venuj konkrétnym úlohám. Tým sa zameriaš na jednu vec naraz a minimalizuješ prerušenia a zbytočné zdržiavania.
- Zlepši si organizáciu: Udržiavaj svoje pracovné prostredie čisté a usporiadané. Budeš sa vďaka tomu cítiť sústredenejšie a viac sa zameriaš na úlohy, ktoré máš pred sebou.
- To najťažšie vybav skôr: Neodkladaj tie najnáročnejšie úlohy. Pokiaľ máš najviac energie ráno, pozri sa na ne okamžite a nie poobede či večer, kedy tvoja energia a produktivita klesá. Forbes však zdôrazňuje, že neexistuje rozvrh, ktorý funguje pre každého. Pokiaľ teda cítiš, že je tvoja produktivita na vrchole vo večerných hodinách, nechaj si tie náročné úlohy na neskôr.
- Dopraj si relax: Odpočívaj a nezabudni na rovnováhu: Daj si čas na oddych a udržuj si rovnováhu medzi pracovným a osobným životom. Zdravý oddych je dôležitý pre vašu produktivitu a kreativitu.
- Neprokrastinuj a osvoj si pravidlo dvoch minút: Ak môžeš niečo spraviť v priebehu dvoch minút alebo menej, sprav to ihneď a bez váhania. O tom hovorí pravidlo dvoch minút. Ako uvádza BetterUp, pokiaľ budeš počas pracovných dní dve minúty upratovať, nebudeš tomu cez víkend musieť venovať polhodinu, ale opäť, iba pár minút. Osvoj si tento istý princíp aj v pracovnom živote a odnauč sa príliš veľa vecí odkladať.
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti
Zdroje: Future Learn, Forbes, BetterUp, AI