Pre štát sme neviditeľní, pokiaľ netreba platiť dane. Eventový biznis má straty až 90%

  • Korona toto podnikanie takmer rozdrvila
  • „CREATIVE PRO je mŕtve!...,“ začal vo februári firemnú poradu najúspešnejší Slovák v tomto biznise
  • Ako sa museli eventové spoločnosti zmeniť, aby prežili?
  • Vďaka čomu sa ocitol Slovák Štefan Kozák na zozname najvplyvnejších ľudí tohto odvetvia na svete?
Štefan Kozák, Creative Pro
Štefan Kozák a Unsplash/Samuel Pereira
  • Korona toto podnikanie takmer rozdrvila
  • „CREATIVE PRO je mŕtve!...,“ začal vo februári firemnú poradu najúspešnejší Slovák v tomto biznise
  • Ako sa museli eventové spoločnosti zmeniť, aby prežili?
  • Vďaka čomu sa ocitol Slovák Štefan Kozák na zozname najvplyvnejších ľudí tohto odvetvia na svete?

Živili sa organizovaním rôznych podujatí a akcií, ktoré korona úplne zastavila. Pre mnohých to znamenalo v tomto biznise úplný koniec, no niektoré firmy sa udržali – vrátane CREATIVE PRO, ktorú vedie jeden z najznámejších ľudí tohto odvetvia, Štefan Kozák.

Ako sa museli eventové firmy v dobe korony zmeniť, koľko trvá zorganizovať také veľké podujatie a ako sa Slovák Štefan Kozák ocitol na zozname 100 najvplyvnejších a najinovatívnejších ľudí tohto biznisu na svete, nám porozprával osobne v rozhovore.

https://www.facebook.com/CREATIVEPROgroup/photos/3579874062023366

Čo ťa dostalo medzi 100 najvplyvnejších ľudí sveta v eventovom biznise?

Predpokladám, že je to kombinácia viacerých faktorov, okolností i náhod. Primárne to je asi práca, práca, práca, názory a potom výsledky. V neposlednom rade je to určite aj o odvahe nebáť sa vychádzať z našej lokálnej ulity a porovnávať sa, súťažiť či debatovať so svetom.

Taktiež sa snažíme byť s kolegami dlhodobo aktívnymi členmi v lokálnej aj medzinárodnej event & live comm komunite, kde sa vyjadrujeme k témam, ktoré ovplyvňujú a posúvajú celé naše prostredie. Veľa sa učíme a snáď občas aj motivujeme či inšpirujeme kolegov, partnerov, klientov, konkurentov a spoločne vytvárame či navrhujeme riešenia, ako čeliť rôznym výzvam v segmente živých i virtuálnych podujatí.

Držíme sa navzájom a chceme mať spoločne jasnú víziu o tom, ako by mal živý či virtuálny eventový svet vyzerať, kam smeruje. Rovnako sa usilujeme o edukáciu a rozširovanie povedomia o plnom rozsahu live komunikácie, ako aj o možných online riešeniach.

https://www.facebook.com/CREATIVEPROgroup/photos/3768166433194127

Okrem toho si zaradený medzi najväčších inovátorov tohto biznisu. Aké novinky si doň s firmou priniesol?

Nie som si istý, či to viem presne pomenovať. Bola to adaptácia – rýchla transformácia CREATIVE PRO group z event a live communication agency na agentúru, ktorá vie ponúknuť aj funkčné, plnohodnotné online, virtuálne a hybridné riešenia.

Online či virtuálne eventy nie sú len o technickom zabezpečení, ale aj o hľadaní rovnováhy medzi technickými riešeniami, angažovanosťou účastníkov, réžiou a dramaturgiou podujatia. Vytvárame a upravujeme nový work-flow, okrem iného sa sústredíme aj na koučovanie a prípravu spíkrov v online prostredí, tak, aby sme zabezpečili čo najlepšie možné prevedenie.

https://www.facebook.com/CREATIVEPROgroup/photos/3390815187595922

Taktiež sa usilujeme neustále posúvať hranice virtuálnych a hybridných eventov, aby boli čo najautentickejšie a boli naozajstným zážitkom, ktorý dokáže napĺňať definované ciele.

Vďaka korone sa teda dostali do módy live podujatia na diaľku, ktoré teraz organizujete. Je takéto podujatie pre vás dostatočne ziskové?

Nenazval by som to, že sa dostali do módy. Priniesla ich súčasná doba ako novú príležitosť, ako jedinú možnosť pre pokračujúcu live komunikáciu. To samozrejme súvisí s edukáciou celého trhu o nových možnostiach a spôsoboch komunikácie zo strany agentúr.

Budgetové rozdiely medzi live a virtuálnymi eventami sú zásadne odlišné vzhľadom na iný rozsah a najmä charakter zabezpečovaných služieb. Pri živých podujatiach tvorili veľkú časť rozpočtu lokácie, stavby, scény, AV technika, crowd management, catering a program či projektový tím, pričom pri virtuálnych eventoch základné zložky vytvárajú náklady na technológie, špecializovaný tím, štúdiá, tvorba a réžia obsahu, technické zabezpečenia, interaktívne nástroje, virtuálne platformy a grafické prvky ako sú 3D scény či animácie.

A áno, veríme, že po súčasných investíciách do vývoja nových riešení, budú dlhodobo online a virtuálne podujatia dostatočne ziskové.

https://www.instagram.com/p/CHF1wh_nYj4/

Utrpel teda váš biznis vďaka korone veľkú stratu? Tipoval by som, že korona tento druh biznisu musela zlikvidovať.

Tip je správny. Trh riadených udalostí utrpel zásadnú, často priam likvidačnú stratu. Pokiaľ chceme porovnávať medziročné straty, hovoríme o stratách v rozmedzí 60 – 90%!

Stále však veríme, že naša branža spolu s dodávateľmi neostane pre štát aj naďalej takmer neviditeľnou.

Rozbehli úspešný biznis a dnes stoja pred zánikom: Z vlastných zdrojov sme to schopní udržať ešte asi mesiac

Dodáme ešte, že nakoľko sa v súčasnosti zásadne zmenil charakter podujatí zo živých na online a virtuálne projekty, je pochopiteľné, že rozpočtový rozsah a objem je oveľa nižší.

Koncom februára 2020 som na našej all staff porade vyhlásil „CREATIVE PRO je mŕtve! Nech žije CREATIVE PRO! – CREATIVE PRO, ktoré ako dnes agentúru poznáme, bude už o pár mesiacov celkom iná agentúra.“ Od marca pracujeme s tímom v obrovskom nasadení a ak by sa nám nepodarila realizácia rýchlej transformácie spoločnosti smerom k ONLIVE komunikácii, už by sme tu asi neboli.

https://www.facebook.com/CREATIVEPROgroup/photos/3468883443122429

Ako hodnotíš eventový biznis na Slovensku? Je tu podľa teba dosť kvalitných firiem, ktoré vedia zorganizovať zaujímavé a úspešné podujatia?

Trh je (bol) pomerne saturovaný. Kvalitných organizátorov live eventov je dostatočné množstvo, odlišujú sa skúsenosťami, prístupom, konceptom, dramaturgiou a samotnou kvalitou prevedenia. Vzhľadom na aktuálnu situáciu je však v súčasnosti menej tých agentúr, ktoré sa plnohodnotne transformovali a vedia ponúknuť kvalitné online, virtuálne a hybridné riešenia tak, aby dokázali slúžiť trhu a zároveň aj prežiť.

Úspešné prevedenie eventu v „novom prostredí“ totiž vôbec nie je o samotnom streame, ale v prvom rade o kvalitnom kontente, dôkladne pripravenom projektovom pláne, inovatívnej a dynamickej réžii a profesionálne prevedenej technologickej produkcii.

Viacerí podnikatelia z tvojho odvetvia hovoria o nedostatočnom rešpekte zo strany firiem k tejto brandži. Čo tým podľa teba myslia a stretávaš sa s tým?

Čiastočne s tebou súhlasím, no sťažovať sa, že niečo nefunguje, lebo… Plač nepomáha.

Takéto nastavenia pravdepodobne pochádzajú z nedostatočného povedomia o rozsahu a zábere nášho segmentu.

https://www.facebook.com/CREATIVEPROgroup/photos/2875425335801579

Tí, ktorí mali možnosť s nami spolupracovať, už vedia , čo naša práca obnáša a koľko fokusu, energie a krokov sa skrýva za každým projektom. Pri živých ako aj virtuálnych eventoch treba myslieť na každý detail. To, čo sa javí samozrejmé, požaduje prepracovanú prípravnú a realizačnú fázu a dlhodobé skúsenosti.

Paragraf číslo 65 o DPH – vec, ktorá leží eventovým firmám na Slovensku v žalúdku. Vieš nám vysvetliť, prečo a o čo presne tento paragraf hovorí?

To sa týka predovšetkým tých štandardných, živých eventov a podujatí, ktoré sú však od marca viac menej zakázané.

Ale, áno, leží nám to dlhodobo v žalúdku a asi aj v krku. Tento paragraf sa venuje účtovaniu DPH a možnostiam jeho odpočtu pri službách cestovného ruchu (ubytovanie, strava, doprava). My sa snažíme vysvetľovať, že naše služby sú predovšetkým marketingovými službami pre B2B segment a nie sú totožné so zameraním služieb cestovných agentúr.

zdroj: Promoland

Čo ma však ale v tejto súvislosti v súčasnosti mrzí asi najviac je ten dvojaký meter. To, že pokiaľ sa to „dotyčným“ hodí, chcú nás hádzať do rovnakého koša ako cestovné agentúry a cestovný ruch – par. 65.

No pokiaľ ide napríklad o podporu v súvislosti s dopadmi COVID – 19 a pripravovanou výzvou od Ministerstva Dopravy SR „Výzva na zmiernenie dopadov pandémie ochorenia COVID-19 pre zariadenia cestovného ruchu,“ tak event a live comm agentúry ani dotknutí dodávatelia sa sem nedostali, napriek tomu, že obraty celej branže sa „de facto“ vynulovali alebo klesli oproti pred COVID-19 o viac než 70%. Prečo?

Opisoval si cenotvorbu ohľadom organizovania eventov/podujatí a verejne navrhol isté zmeny. Ako inak by si mali firmy účtovať organizovanie eventov?

Už sme o tom narozprávali a napísali naozaj pomerne dosť. Nie je to ani až tak o účtovaní ako skôr o samotnej cenotvorbe podujatí.

Chceli by sme sa raz dopracovať k tomu, aby naši klienti chápali jednotlivé pozície v agentúre a akceptovali reálne účtované hodiny, ktoré na projektoch a ich príprave či realizácii trávime. Na projektoch máme vždy 100-percentné nasadenie a až po jeho realizáciu týmto projektom doslova žijeme. Nevidím ani najmenší dôvod, prečo by agentúrne hodiny nemali byť ohodnotené spôsobom ako to býva v PR, komunikačných a reklamných agentúrach.

https://www.facebook.com/CREATIVEPROgroup/photos/3411520732192034

Koľko teda trvá príprava takého veľkého podujatia?

Záleží, či uvažujeme v rovine ideálneho projektu alebo v rovine reality. A tá je vždy horšia.

Čo sa týka väčších live eventov napríklad nad 1000 osôb, ideálne by sme potrebovali približne 3-4 mesiace na pre-event prípravnú fázu, aby sme podchytili dostupnosť lokácií, logistiku, bezpečnosť, dramaturgický koncept a účinkujúcich, všetky dotknuté dodávateľské zložky a následne tak mali priestor dopracovať kreatívny koncept a produkčnú stránku celého prevedenia.

Čo sa týka online, hybridných či virtuálnych eventov, ideálna doba na prípravu je 6-8 týždňov.

https://www.instagram.com/p/CA8B0JInI7H/

Pre aké spoločnosti si už organizoval podujatia? Zasahovali vám niektoré firmy do organizácie až príliš?

Toto by bola naozaj veľmi dlhá odpoveď. Za 17 rokov sme spolupracovali a aktívne dlhodobo spolupracujeme s desiatkami lokálnych, medzinárodných a globálnych klientov. Spôsoby a formáty konkrétnych spoluprác sa vždy líšia v závislosti od očakávaní, skúseností či seniority kontaktných osôb na strane klienta, ako aj nastavení formátu spoluprác.

https://www.facebook.com/CREATIVEPROgroup/photos/2570235802987202

Ako vidíš budúcnosť event podnikania? O čo sa budú firmy snažiť a aké trendy nás čakajú?

Aktuálne je to v horizonte nasledujúcich mesiacov primárne o fokuse smerom k neustálej adaptácii a hľadaní riešení, prežitiu a udržaniu sa agentúr.

Všeobecne musia firmy skúšať hľadať nové cesty ako rozšíriť svoje podnikanie. Eventový svet už nikdy nebude taký ako predtým. Čo je ale aj pozitívne.

Eventy a riadené udalosti budú už navždy stáť na „dvoch nohách“ – fyzickej a virtuálnej (online). Dlhodobo smeruje svet trh k novodobej fyzicko-virtuálnej internej a externej komunikácii ako aj k skutočne hybridným eventom, kde sa bude ponúkať možnosť zúčastňovať sa eventu fyzicky alebo online.

https://www.startitup.sk/pribeh-ivana-chrenka-prveho-slovenskeho-miliardara-a-najbohatsieho-slovaka-je-tajomny-a-rovnako-fascinujuci/

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá