PREHĽAD: Nové EČV sa stali pre Slovákov nočnou morou. Zisti, kto si ich (ne)musí meniť
- Počty starých tabuliek v jednotlivých okresoch sú dostupné ešte na pár mesiacov
- Mnohým sa naskytá otázka, či treba staré značky vymeniť za nové
- Počty starých tabuliek v jednotlivých okresoch sú dostupné ešte na pár mesiacov
- Mnohým sa naskytá otázka, či treba staré značky vymeniť za nové
Pri pomerne stále novej téme o tabuľkách evidenčných čísel, ktoré zmenili svoj dizajn k prvému januáru 2023, sa mnohým ľuďom naskytá viacero otázok. Prinášame ti prehľad, v ktorom sa dozvieš, kedy tabuľky dostaneš, aké majú výhody, ale aj to, či ich nevyhnutne potrebuješ a čo ak si staré ŠPZ nevymeníš.
Ako sme ťa už informovali a ako uviedol riaditeľ odboru dokladov a evidencie Prezídia PZ Jozef Jánsky v podcaste Ministerstva vnútra SR Zvnútra o vnútre, momentálne inšpektoráty ešte stále vydávajú pôvodné skladové zásoby tabuliek a budú tak robiť až do ich vyčerpania.
Povedal tiež, že počty tabuliek v jednotlivých okresoch sú dostupné ešte na pár mesiacov, no všetko závisí od jednotlivých okresov. Ak si chce majiteľ v okrese, kde sa ešte stále dodávajú staré tabuľky s evidenčným číslom (TEČ) a túži po novej, s novým dizajnom, „môže o ňu požiadať prostredníctvom elektronických služieb Ministerstva vnútra SR alebo osobne na dopravnom inšpektoráte“, spresnil Jánsky.
Akonáhle toto obdobie „dopredaja starých TEČ“ pre jednotlivé okresy skončí, úrady Slovenskej republiky budú vydávať už len nové tabuľky s evidenčným číslom. Ako Jánsky uviedol, hlavným kritériom pri výrobe a dizajne nových TEČ bola najmä čitateľnosť za akýchkoľvek svetelných podmienok. Pri starých TEČ sa dialo to, že pri zníženej viditeľnosti prichádzalo „k zámene písmena O s 0 alebo I s 1“.
Musím meniť staré EČV za nové?
Mnohým tak môže v tejto súvislosti napadnúť, či sa terajšie TEČ, teda už staré, budú musieť vymieňať za nové, keďže pri starých bol problém najmä so strojovým prečítaním značky, kedy sa na kamere často zamenilo O s 0 či 1 s I.
Portál Topspeed sa o túto problematiku zaujímal a ako uviedol, vodiči sa výmeny „starej za novú“ obávať nemusia. „O možnosti celoplošnej výmeny v minulosti vydávaných TEČ sa v súčasnosti neuvažuje,“ uviedlo pre portál Topspeed Ministerstvo vnútra SR. To znamená, že značky, ktoré máš, budú aj naďalej platné, a tak si ich nebude musieť meniť nik, kto si nekupuje, respektíve nepredáva auto.
Taktiež uviedli, že spotreba nových tabuliek s evidenčným číslom klesla odvtedy, ako bola zavedená možnosť ponechania si pôvodne vydanej tabuľky s evidenčným číslom. Ministerstvo vnútra preto uviedlo, že sa chce správať ekonomicky správne, „v zmysle zásad správy majetku štátu by nebolo hospodárne ‚odpísať‘ tieto tabuľky,'“ uvádza citáciu stanoviska z Ministerstva vnútra SR portál Topspeed.
Ponechať si motoristi môžu nielen TEČ s „obyčajným číslom“ napríklad: BB397NO, ale aj tabuľky s voliteľnou logistikou. Ako uviedol v podcaste riaditeľ Jánsky, najväčším problémom pri voliteľnej logistike doteraz bolo, že ak majiteľ takejto tabuľky predal auto, musel tabuľku vrátiť, avšak, „ak si od 1. januára občan SR objedná voliteľnú EČV, už ju v prípade predaja vozidla alebo vyradenia auta z evidencie nebude musieť vracať“.
„Je zavedený aj takzvaný recyklant, čo znamená, že ak ste mali tabuľku BL-111-AA a táto tabuľka bola aj odovzdaná, môžete požiadať dopravný inšpektorát o vydanie recyklantu a tento vám bude následne dodaný ako voliteľná tabuľka,“ dodal v podcaste riaditeľ odboru dokladov a evidencie Prezídia PZ Jánsky.
Výhody nových tabuliek
Dobré správy sú, že ak predávaš svoje auto a novému majiteľovi vozidla nedáš EČV spolu s autom, nový kupca bude musieť zaplatiť poplatok vo výške 33 eur za vydanie novej tabuľky s evidenčným číslom.
Keďže si si svoje značky z už predaného auta nechal a aktuálne si si kúpil nové, na dopravnom inšpektoráte požiadaš, aby ti tvoje značky, ktoré máš doma, pridelili na nové vozidlo. Nebudeš teda musieť zaplatiť poplatok vo výške 33 eur. Podobnú výhodu budeš mať aj v prípade už zakúpenej diaľničnej známky, viac sa dočítaš v tomto článku.
Zdroje: Redakcia, Topspeed