PREHĽAD: Zmeny v registrácii vozidiel sú za rohom. Potešia sa najmä majitelia „zelených“

  • Na Slovensku budú od júla platiť zmeny pri registrácii vozidiel
  • Politici sľubujú, že na nich ušetríme takmer všetci
  • Mení sa toho veľa, prinášame ti prehľad
Evidencia vozidiel, zmeny v registrácii vozidiel na Slovensku
TASR/Ján Krošlák, Unsplash/Karl Köhler
  • Na Slovensku budú od júla platiť zmeny pri registrácii vozidiel
  • Politici sľubujú, že na nich ušetríme takmer všetci
  • Mení sa toho veľa, prinášame ti prehľad

Leto je za rohom a s príchodom júla sa na Slovensku zmení systém registrácie vozidla. Ako sme ťa informovali počas posledných mesiacov, prezidentka SR Zuzana Čaputová podpísala novelu zákona o správnych poplatkoch. Tá vstupuje do platnosti 1. júla.

Ak si teda plánuješ kúpiť auto počas najbližších týždňov, v našom prehľade sa dozvieš, či sa ti náhodou neoplatí ešte niekoľko dní počkať.

Prečo? S nástupom novely do platnosti sa totiž zmení hneď niekoľko vecí. Zníži sa počet výkonových kategórií, sadzby budú pre poplatníkov priaznivejšie a taktiež sa zmierni aj výška ekologického koeficientu pre staršie vozidlá. Tento krok má za cieľ znížiť poplatkové zaťaženie týchto vozidiel.

Pôvodný návrh Mariána Viskupiča (SaS) sa podľa viacerých poslancov neukázal ako zrovna najlepší. Výpočet poplatkov v prípade starších vozidiel totiž vychádzal zo súčinu výkonu a ekologického koeficienta vozidla.

To by však znamenalo, že registračný poplatok by sa pre staršie a výkonné vozidlá zvýšil o niekoľko stoviek percent a maximálna čiastka, ktorú by občania pri registrácii museli zaplatiť, by bola až 3 900 eur.

Slováci v reakcii na to začali podpisovať petíciu a nesúhlas vyjadrilo 82-tisíc ľudí. Viskupič neskôr predstavil ďalšie zmeny ako pozmeňujúci a doplňujúci návrh k návrhu poslancov hnutia OĽANO, Petra Kremského, Milana Kuriaka, Richarda Vašečku, Petra Libu a Petra Vonsa.

Po aplikácii zmien do návrhu ho odobrila aj prezidentka Čaputová, a Slovákov tak od 1. júla čakajú zmeny.

Prehľad nových poplatkov nájdeš na druhej strane>>>

Medzi najnižším a najvyšším poplatkom bol v pôvodnom návrhu až 118-násobný rozdiel, pričom rozdiel vo vylučovaných emisiách pri daných typoch vozidiel bol len 4-násobný, podotýkal advokát Jakub Berthoty.

Viskupič teda navrhol, aby maximálny poplatok za registráciu vozidla neprekročil 1 000 eur. Okrem toho maximálny registračný poplatok na nové autá klesne z 3 900 na 400 eur, informovali sme. Podľa predsedu SASKY Richarda Sulíka registračný poplatok klesne v prípade viac ako 95 percent prepisov.

Okrem toho sa zruší použitie znaleckého posudku na určenie zostatkovej hodnoty vozidla. Registračný poplatok sa totiž nevypočítava na základe hodnoty vozidla, ale na základe príslušnej normy Euro, dodáva portál Podnikajte.

V prípade vozidiel s výlučne elektrickým pohonom sa výška poplatkov nemení, registračný poplatok ostáva na úrovni 33 eur.

Podľa pôvodného návrhu novely sa mal správny poplatok pri prepise majiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1, ak sa nemení jeho evidenčné číslo, znížiť o 70 percent. Poslanci však predložili ďalšie návrhy a následne prešiel Viskupičov návrh. Hodnoty v ňom sa však od vyššie uvedených tabuliek výrazne líšili a za registráciu by si Slováci priplácali.

Čo sa teda mení v praxi? Výpočet poplatkov, vysvetlenie a porovnanie s prvotným návrhom nájdeš na ďalšej strane>>>

Portál Podnikajte vysvetľuje, ako sa vlastne zmení výpočet registračného poplatku v praxi.

Ako príklad uvádza automobil s naftovým pohonom, výkonom 105 kW a emisnou normou Euro 2, respektíve, ak emisnú normu nemožno určiť, tak s dátumom prvej evidencie od 1. 1. 1997 do 31. 12. 2001.

Od 1. júla za registráciu takéhoto vozidla majiteľ zaplatí 96 eur. Výška poplatkovej sadzby pri výkone tohto vozidla (120 eur) sa vynásobí s ekologickým koeficientom vozidla (0,80). V matematickom príklade by to vyzeralo takto: 120 x 0,80 = 96 eur.

Pre zaujímavosť, ak by sa však Viskupičov návrh nemenil, za prihlásenie tohto istého auta by si zaplatil 234 eur. Výška poplatkovej sadzby pri výkone tohto vozidla by totiž dosiahla 260 eur a ekologický koeficient by mal hodnotu 0,90.

To však po implikovaných zmenách do návrhu neplatí a od prvého júla sa budeme riadiť zvýrazneným výpočtom.

Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska

Zdroje: Archív SIU, Archív SIU, Podnikajte

Najnovšie videá

Trendové videá