PREHĽAD: Zvláštna kontrola motoristov, pri ktorej môžu prísť o vodičský. Návrh EÚ prichádza s veľkými zmenami
- Ak si chce senior udržať vodičský preukaz, mal by sa sám ohodnotiť, znie z Európskej únie
- Europoslanci schválili návrh, ktorý zavedie veľké zmeny
- Ak si chce senior udržať vodičský preukaz, mal by sa sám ohodnotiť, znie z Európskej únie
- Europoslanci schválili návrh, ktorý zavedie veľké zmeny
Európska únia prichádza s viacerými zmenami týkajúcimi sa vodičských preukazov. Veľkou témou v rámci novej legislatívy bola aj budúcnosť seniorov, ktorí už toto oprávnenie držia celé roky. Ako sme ťa informovali, v plánoch boli testy spôsobilosti. Tie pôvodne mali podstupovať všetci vodiči vo veku nad 70 rokov a následne opakovane každých päť rokov. Nakoniec to však dopadlo inak.
Poslanci Európskeho parlamentu (EP) tento rok podporili aktualizáciu pravidiel EÚ o vodičských preukazoch s cieľom zvýšiť bezpečnosť na cestách. Za návrh hlasovalo 339 poslancov. Nesúhlasilo s ním 240 a zdržalo sa ďalších 37.
Legislatívou sa však bude zaoberať až nový parlament, ktorý do funkcie nastúpi po najbližších voľbách. Ako vieme, tie už sú za rohom a na Slovensku budeme za našich favoritov hlasovať v sobotu 8. júna.
Zmeny v testovaní seniorov
Čo sa teda v návrhu z EÚ zmenilo v prípade starších šoférov? Ako sa píše v správe z europarlamentu, poslanci sa zhodli, že vodičské preukazy by mali platiť minimálne 15 rokov. To platí v prípade oprávnení na riadenie motocyklov a áut. Pri skupinách povoľujúcich riadenie nákladných vozidiel či autobusov navrhli platnosť minimálne päť rokov.
Komisia síce navrhovala znížiť platnosť vodičských preukazov pre starších ľudí, no poslanci to nepodporili. Chceli sa tak vyhnúť diskriminácii a zabezpečiť ich právo na slobodu pohybu a účasť na hospodárskom ako aj spoločenskom živote.
Namiesto znižovania platnosti teda súhlasili s novým pravidlom. EP odhlasoval, že pri vydávaní a obnovovaní vodičského preukazu bude senior sám posudzovať svoju vlastnú spôsobilosť na vedenie motorového vozidla.
Ak sa už nič nezmení, jednotlivé krajiny budú mať následne právo rozhodnúť sa, či toto sebahodnotenie zavedú alebo ho nahradia povinnou lekárskou prehliadkou. Tá by musela zahŕňať kontrolu zraku, kardiovaskulárnych ochorení, ale aj ďalšie.
Poslanci zároveň chcú, aby vlády EÚ vynaložili väčšie úsilie na zvýšenie povedomia verejnosti o mentálnych a fyzických signáloch, ktoré môžu človeka pri šoférovaní ohroziť.
Na európskych cestách príde každoročne o život viac než 20 000 ľudí. Parlament preto podporuje reformy v snahe zabezpečiť vyššiu bezpečnosť pri cestovaní.
Vodičský preukaz v mobile
Ďalej sa odhlasovala zmena pri skúškach z autoškoly. Ich súčasťou by sa mala stať jazda v snehu a v šmykľavých podmienkach. Testovať sa bude aj bezpečné používanie telefónu počas jazdy, mŕtvy uhol vozidla, využívanie asistenčných systémov a zabezpečenie bezpečného otvárania dverí.
Na podporu jednotného trhu v rámci Európskej únie poslanci podporili zavedenie digitálneho vodičského preukazu dostupného v mobilnom telefóne.
Posledná zmena sa týka nedostatku profesionálnych vodičov nákladných vozidiel a autobusov. Poslanci tvrdia, že sa pre túto situáciu dohodli aj na tom, že sa umožní získať oprávnenie na vedenie nákladného auta alebo autobusu do 16 cestujúcich už 18-ročným osobám.
Musia však obdržať aj osvedčenie o odbornej spôsobilosti. Okrem toho by mali mať 17-roční aj nárok na vodičský preukaz na osobné alebo nákladné autá, ak ich vo vozidle bude doprevádzať skúsený vodič.
Zdroje: News European Parliament, Archív SIU