Prehodnoťte svoje jazdy, odporúčajú politici Slovákom. Zdražovanie palív naráža na strop
- Jazdy autom sa pre drahý benzín stali výsadou
- Poslanci situácii vraj nevenujú dostatočnú pozornosť
- Pýtali sme sa, čo by Slovákom poradili
- Jazdy autom sa pre drahý benzín stali výsadou
- Poslanci situácii vraj nevenujú dostatočnú pozornosť
- Pýtali sme sa, čo by Slovákom poradili
Inflácia rastie a ceny pohonných hmôt sú rekordne vysoké. Vojna na Ukrajine zasiahla nečakane. Dôsledky budeme pociťovať dlhodobo. Poslancov NR SR sme sa pýtali, ako by Slovákom odporučili riešiť ťažkú finančnú situáciu.
Jazda autom sa pre mnohých stala výsadou luxusu. Ceny pohonných hmôt dosahujú stropné maximá. Mnohé krajiny zavádzajú oparenia, ktoré sa s vysokými cenami pasujú. S návrhmi pre Slovákov prišla aj SaS, nestretli sa však s pochopením.
Kým susedné krajiny aktívne pracujú na otázke riešenia problémov vysokých cien palív, na Slovensku sa väčšina poslancov prispôsobila situácii a to odporúča aj Slovákom, alebo aspoň dovtedy, kým sa problém nevyrieši sám.
Znižovanie spotrebnej dane
Poslanec SaS Marián Viskupič vidí ako čiastočné riešenie situácie znižovanie spotrebnej dane. „Mali by sme pozerať na okolité krajiny,“ tvrdí poslanec. Spotrebnú daň na pohonné hmoty plánujú znížiť aj naši najbližší susedia Česi, ktorí v súčasnosti hľadajú cestu, akou novelu zákona presadiť.
Podobne sú na tom aj Maďari, ktorí rovnako pristúpili k zastrešovaniu cien. Okrem iného však aj pre nápor zahraničných cestujúcich čerpajúcich za lacnejšie „maďarskú“ naftu či benzín pristúpili ku kroku obmedzenia maximálneho množstva, ktoré môžu jednorazovo zákazníci natankovať, ako aj obmedzenie predaja zahraničným cestujúcim.
„My sme navrhli aj zníženie DPH, čo by však vyžadovalo individuálnu výnimku z EÚ, to ministerstvo financií zamietlo,“ vysvetľuje Viskupič. Minister financií Igor Matovič odmieta pristúpiť ku kroku zníženia daní už dlhodobo aj navzdory zvyšujúcemu sa tlaku spoločnosti a koaličných partnerov.
Na rozdiel od toho predstavil magický plán o zvyšovaní marží veľkým koncernom, akým je aj Slovnaft, s ktorým má podľa všetkého mať dohodu. Je to však natoľko magický plán, že sa zdá, akoby sa z hláv predstaviteľov Slovnaftu vyparil. Tí o ňom totižto nič nevedia. A keďže ministrovi dohoda prišla vhodná len na ústne podanie, Slovnaft sa tak zmien obávať nemusí.
Alternatíva v podobe MHD
Jednou z alternatív na lacnejšiu prepravu, dnes prevažne využívanou študentmi a mladými, je mestská hromadná doprava. Ako účinný tip navrhol toto riešenie Slovákom aj súčasný minister životného prostredia Ján Budaj.
Aj on vníma situáciu kriticky, pretože aj podľa jeho presvedčenia autá využívajú najmä ľudia, pre ktorých je takýto druh prepravy nevyhnutný. Takými sú aj rodiny s deťmi, ktorých situácia výrazne zasiahla.
„Slovenské mestá sú tak postavené, nemáme tu metro a hromadná doprava je disponovaná na zhruba 50 % kapacity napríklad hlavného mesta Bratislavy,“ poznamenal Budaj.
Aj napriek tomu, že by bolo výhodnejšie pre mnohých v súčasnosti využívať MHD, je to v skutočnosti nereálne. Aj minister Budaj spomína problém s nedostatkom miest, ktorý zabraňuje pravidelnému používaniu hromadnej dopravy ako efektívnemu spôsobu prepravy.
Zvažujme každú jazdu
Poslanec OľaNO Jozef Pročko sa spolu s bývalou kandidátkou na detskú ombudsmanku Katarínou Hatrákovou zhodujú aj so spomínanými poslancami a odporúčajú zvážiť každú cestu autom. „Dá sa ušetriť aj na plánovaní. Či sú všetky cesty autom potrebné,“ tvrdí Hatráková.
Apelovala však aj na zachovanie aktívneho postoja poslancami. Tí by podľa nej mali robiť všetko pre to, aby pomohli tým, ktorých problémy zasiahli, pretože sa netýkajú len Slovákov, no zmeny pociťujú aj samotní poslanci.
„Zdražovanie zasiahne všetkých. Do veľkej miery cítim zodpovednosť, pretože my to tu máme v rukách, a myslím si, že by sme sa k tomu mali postaviť inak.“
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy