Prekonalo dôležitý míľnik. Po nechválne známom Concorde prichádza nové nadzvukové lietadlo
- Možný nástupca Concordu má za sebou siedmy test
- Snažia sa dosiahnuť rýchlosť 1 Mach
- Bývalý pilot Concordu je nadšený
- Možný nástupca Concordu má za sebou siedmy test
- Snažia sa dosiahnuť rýchlosť 1 Mach
- Bývalý pilot Concordu je nadšený
Viac ako dve desaťročia po ukončení prevádzky legendárneho Concordu sa črtá jeho možný ekologickejší nástupca. Experimentálne lietadlo XB-1 od spoločnosti Boom Supersonic nedávno dosiahlo dôležitý míľnik. Počas svojho siedmeho testovacieho letu sa priblížilo k zvukovej bariére rýchlosťou Mach 0,82 (1 012 kilometrov za hodinu).
Ako informuje portál IFL SCIENCE, pri poslednom teste za kormidlom sedel Tristan „Geppetto“ Brandenburg, absolvent americkej námornej školy pre testovacích pilotov. Okrem pozoruhodnej rýchlosti dosiahol stroj aj novú maximálnu výšku 7 014 metrov.
Bývalý hlavný pilot Concordu British Airways, kapitán Mike Bannister, neskrýva nadšenie: „Už viac ako 20 rokov čakám na ekologického nástupcu Concordu a prvý let XB-1 je významným míľnikom k naplneniu mojich snov. Keď som v roku 2003 naposledy pilotoval Concorde, vedel som, že tento deň príde. Prvý let supersonického demonštrátora XB-1 je významným krokom k realizácii udržateľného supersonického lietania na palube Overture – mojej prvej voľby ako nástupcu Concordu.“
Znova bližšie ku komerčným letom
Od marcového prvého vzletu v roku 2024 sa lietadlo systematicky približuje k prekonaniu zvukovej bariéry (Mach 1, približne 1 234 kilometrov za hodinu). Spoločnosť po siedmom teste informovala: „XB-1, náš supersonický demonštrátor, sa naďalej približuje k rýchlosti Mach 1.“
Zároveň spresnila, že „let číslo sedem sa zameral na testovanie flutteru a tlaku v kokpite, aby sa zabezpečila bezpečná prevádzka a ovládateľnosť pri približovaní k supersonickým rýchlostiam a vyšším nadmorským výškam.“
Program XB-1 je základným kameňom pre vývoj rozsiahlejšieho projektu Overture, zameraného na komerčné lety. Tento ambiciózny projekt by mohol vyplniť medzeru po Concorde, ktorý lietal rýchlosťou Mach 2, no jeho prevádzka skončila v roku 2003.
Dôvodmi boli vtedy najmä vysoké prevádzkové náklady, klesajúci záujem cestujúcich a tragická havária letu Air France 4590 v roku 2000 s bilanciou 113 obetí. Či sa nakoniec XB-1 podarí znova vytvoriť dôveru v nadzvukové dopravné lietadlá, je zatiaľ otázne.
Ako dopadol Concorde
Podobne ako v legende o Daidalovi a Ikarovi, pýchu neslávne známeho Concordu sprevádzal pád. Išlo o komerčné nadzvukové dopravné lietadlo, ktoré vzniklo ako spoločný projekt Veľkej Británie a Francúzska. Spoločné dieťa svetových veľmocí prvýkrát vyletelo z hniezda už v roku 1969.
Do roku 2000 lietalo v západnom svete bez problémov, rýchlosťou až 2,04 machov (2 330 km/h) v maximálnej výške 18 metrov. Atlantik podľa TECHBOX preletel za cca 3 hodiny.
Lietadlo bolo populárne celé desaťročia. Cestujúci ho využívali na trase Paríž/Londýn – New York a nejaký čas aj z Európy do Ria de Janeira či Singapuru. Náklady na tieto lety boli vysoké, no spoločnosť dosahovala každoročný zisk.
Zvrat prišiel v roku 2000, keď sa Concordu počas štartu z parížskeho letiska Charlesa de Gaulla roztrhla pneumatika. Poškodila elektrický kábel podvozku a ľavú časť krídla, hneď na to vznikli diery v nádrži a vytekajúce palivo sa od elektrického kábla vznietilo. Concorde začal horieť, núdzové pristátie sa nepodarilo.
Lietadlo len minútu po štarte spadlo na hotel v meste Gonesse. Pri nehode zahynulo všetkých 109 osôb na palube a štyria hostia hotela. Hoci dôvod nehody spôsobila súčiastka na vzletovej dráhe, ktorá odpadla z iného lietadla, Concorde sa z katastrofy už nikdy nespamätal.
Zdroje: IFLSCIENCE, BOOM, TECHBOX, National Air and Space Museum