Prelomová technológia pre elektromobily: Vozidlá by sa mohli nabíjať priamo počas jazdy
- Projekt spoločnosti Electreon by mohol zmeniť budúcnosť dopravy
- Ich bezdrôtová elektrická cesta nabíja vozidlá počas jazdy
- Projekt spoločnosti Electreon by mohol zmeniť budúcnosť dopravy
- Ich bezdrôtová elektrická cesta nabíja vozidlá počas jazdy
14. ulica v Detroite sa na prvý pohľad neodlišuje od ostatných mestských ciest v USA. Avšak 400-metrový úsek cez oblasť Corktown ukrýva niečo unikátne. Ide o skúšobnú zónu inovatívnej bezdrôtovej technológie, ktorá umožňuje nabíjať elektrické vozidlá priamo počas jazdy.
Pod povrchom vozovky sú uložené elektromagnetické cievky, ktoré sú napojené na mestskú elektrickú sieť. Tieto cievky generujú tesne nad cestou elektromagnetické pole, ktoré dokáže prenášať elektrickú energiu do špeciálneho prijímača umiestneného v aute. Tento proces, známy aj ako „indukčné nabíjanie“, je podobný technológii, ktorá sa používa pri bezdrôtovom nabíjaní smartfónov.
Podobne ako telefóny, ktoré kedysi potrebovali nabíjacie káble, ale teraz fungujú bez nich, rovnaký trend môžeme očakávať aj pri elektrických vozidlách. „Evolúcia nabíjania pôjde od kábla k bezdrôtovému,“ uviedol v rozhovore pre BBC Stefan Tongur, viceprezident pre rozvoj podnikania v spoločnosti Electreon. „A budeme mať cesty, ktoré budú môcť nabíjať vozidlá počas jazdy – a tam, kde budú parkovať.“
Zníženie uhlíkových emisií
Takéto cesty by mohli prekonať jednu z prekážok, ktorá odrádza ľudí od prechodu na elektrické vozidlá – obavu z nedostatočného dojazdu. Slabá infraštruktúra, ako aj čas potrebný na nabíjanie pri dlhých trasách, vedú mnohých motoristov k váhaniu, či opustiť vozidlá na fosílne palivá.
Nevýhodou tejto technológie je vysoká cena, ktorá predstavuje takmer 2 milióny dolárov za 1,6 km. Niektorí experti preto spochybňujú jej praktickosť a škálovateľnosť. „Bezdrôtové nabíjanie vyzerá na papieri dobre. Ale logistika a súvisiace náklady ho robia dosť nepraktickým,“ cituje BBC Ashely Nunes, špecialistku na behaviorálnu ekonómiu z Harvard Law School.
Tongur však tvrdí, že táto technológia nemusí byť pod každou cestou. „Nie je to určené na nasadenie všade. Je to strategicky plánované tam, kde to najviac dáva zmysel, kde existujú efektívne obchodné modely.“ Významným prínosom by mohlo byť použitie bezdrôtového nabíjania pre strednú a ťažkú nákladnú dopravu, ktorá výrazne prispieva k uhlíkovým emisiám.
Štúdia švédskej vlády naznačuje, že elektrická cesta dlhá 250 – 300 km na frekventovaných trasách by mohla znížiť emisie oxidu uhličitého z nákladných áut o viac ako 200 000 ton. Elektrické cesty sú preto považované za perspektívne riešenie, ktoré môže pomôcť prekonať súčasné problémy s emisiami, ale aj nabíjaním pre elektrické vozidlá.
Elektrifikácia ciest v Európe
Spoločnosť Electreon sa v súčasnosti zameriava na realizáciu niekoľkých pilotných projektov bezdrôtového nabíjania aj v Európe, vrátane elektrifikácie časti nemeckej diaľnice. Podľa odborníkov by bolo v Nemecku vhodné nainštalovať zhruba 4 000 km nadzemných káblov alebo indukčnej nabíjacej infraštruktúry.
Francúzsko si stanovilo ambiciózny cieľ postaviť do roku 2035 približne 8 850 km elektrifikovaných ciest s použitím nadzemných káblov, koľajníc, alebo indukčného nabíjania. Švédsko odhaduje, že vytvorenie zhruba 2 000 km elektrických ciest bude stáť okolo 2,9 až 3,8 miliardy dolárov.
Federálna vláda v USA vyhradila miliardy dolárov pre program Národnej infraštruktúry elektrických vozidiel (Nevi) a program nabíjacej a palivovej infraštruktúry (CFI). Tieto programy majú financovať výstavbu infraštruktúry pre rýchle nabíjanie pozdĺž národných diaľníc a obývaných oblastí. Do roku 2030 by malo byť zriadených 500 000 verejne dostupných nabíjacích staníc.
Zdroj: BBC