Prepitné nie je na Slovensku samozrejmosť. Toto je návod, ako nebyť v reštike za hulváta
- Tringelt je odmena, ktorá je prejavom spokojnosti zákazníka s dobrou obsluhou, dobrý jedlom alebo dobrými službami
- Hoci tringelty na Slovensku povinné nie sú, ráta sa s nimi a berú sa ako samozrejmosť
- Tringelt je odmena, ktorá je prejavom spokojnosti zákazníka s dobrou obsluhou, dobrý jedlom alebo dobrými službami
- Hoci tringelty na Slovensku povinné nie sú, ráta sa s nimi a berú sa ako samozrejmosť
Prepitné, tringelt, dýško alebo tips. Tieto názvy sú ti určite známe. Zamyslel si sa však niekedy nad tým, aký vysoký tringelt máš nechať v podniku obsluhe?
Väčšina Slovákov zaokrúhli výslednú sumu nahor a s úsmevom na tvári opustí podnik. Podľa nepísaných pravidiel by si však mal k výslednej sume prirátať 5 až 10 %. Podľa výskumu agentúry STEM/MARK pre spoločnosť Home Credit nechá štvrtina Slovák tringelt vždy. 23 % obsluhu odmení po každej návšteve podniku len 4% opýtaných tringelt nedajú nikdy.
Až 84% Slovákov určuje výšku odmeny na základe celkového účtu – čiastku zaokrúhlia nahor. Nájdu sa však aj takí, ktorí si tringelt vedome vypočítajú. V tomto prípade má odmena výšku 10 % celkovej sumy.
„Ľudia tak používajú prepitné ako ohodnotenie obsluhy. Pokiaľ sú spokojní, dokážu tak vyjadriť poďakovanie. Naopak – žiadne prepitné je jasnou známkou nespokojnosti a pre obsluhu dôležité upozornenie,“ hovorí analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub.
Ako si má obsluha prepitné zaslúžiť?
Áno, dôležitá je kvalita jedla a nápojov, no ako zákazník by si si mal všímať aj iné veci. Napríklad ochotu obsluhy. Je logické, že vyšší tringelt necháš čašníkovi, ktorý ti ochotne a s úsmevom na tvári poradí, ako tomu, ktorý ťa obsluhuje odutý. Aj keď obsluha občas nedokáže naplniť požiadavky hosťa, mala by sa o to posnažiť, respektíve pokúsiť sa nájsť alternatívne riešenia.
Najdôležitejším činiteľom je kvalita služieb. Ako čašník by si s tringeltom nemal rátať v prípade, že zákazník čaká na pivo 20 minút. Taktiež ho nepoteší, ak na jeho objednávku zabudneš úplne. „Keď máme plný podnik, stane sa, že sa objednávky popletú a zákazník dostane iné pivo ako si objednal. Obsluha sa však hneď ospravedlní a chybu napraví. V tomto prípade si zákazník uvedomí, že sme tiež len ľudia a tringelt nechá aj tak,“ hovorí Adam, ktorý pracuje v pivárni v Nitre.
Dokážu tringelty zlepšiť výplatu?
Dokážu. Čašníci považujú tringelty za veľmi dôležité, pretože sú súčasťou ich platu. S prepitným rátajú aj majitelia podnikov, a preto dajú čašníkom nižší plat ako napríklad kuchárom. „Počas dobrých mesiacov mi tringelty dokážu výplatu zvýšiť aj o 200 eur. Ľudia sú štedrejší hlavne počas Vianoc a Veľkej noci,“ pokračuje Adam.
Veľa čašníkov taktiež očakáva, že veľkorysí budú zahraniční hostia. To však nie je pravidlom. „Veľakrát sa stalo, že ľudia zo zahraničia nám nenechali ani cent. Väčšinou to však bolo preto, lebo si mysleli, že 20 % na účtenke je povinný tringelt,“ opisuje svoju skúsenosť Klaudia, ktorá pracuje v bratislavskom podniku.
Opačnú skúsenosť má Kamila, ktorá počas leta brigádovala v reštaurácii na Štrbskom plese: „Slováci vedia dobrú obsluhu oceniť, no viac si to vážia ľudia zo zahraničia. Nemci, Švajčiari, Taliani a Francúzi, ktorí pravidelne nechávali tringelty vo výške 15 až 20 eur. Na výplatnej páske by mi to teda veľmi pomohlo, no u nás to fungovalo tak, že tringelty sme dostali až po sezóne. Teraz sa však bavíme o sezóne. Myslím si, že mimo sezóny by prepitné nebolo také vysoké, pretože toľko ľudí reštauráciu nenavštívi.“
Prepitné, ktoré dokáže uraziť
Podľa odborníka na etiketu Antona Bódisa nie je na zaokrúhľovaní nič zlé: „Ak sa jedná o malú sumu, povedzme 1,70, zaokrúhliť môžete, pretože v tomto prípade dostane obsluha viac ako 10%. Ak však zaokrúhlite 20,90, môžete čašníka uraziť. V tomto prípade je lepšie nenechať nič ako tých 10 centov.“
„Horná hranica tringeltov neexistuje. Môžete nechať koľko chcete. Ak platíte vyššiu sumu, mali by ste si vyrátať 10 % z účtu a nechať to ako tringelt. Pri spokojnosti s čašníkmi sa môžete buchnúť po vrecku a zlepšiť im deň. Tringelty na Slovensku povinné nie sú, no vnímame ich ako súčasť slušnosti.“ uzatvára tému Anton Bódis.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy