Presadneš na nulové emisie už dnes? V slovenských bazároch nájdeš Teslu, aj elektromobily pod 13-tisíc eur
- Vybrali sme elektromobily, ktoré bežne nájdeš na slovenských inzertných portáloch
- Nechýba Tesla ani elektrické BMW, pre staršie technológie sú však určené hlavne do mesta
- Ceny klesli aj pri modeloch, pri ktorých ešte kapacitu batérií neohrozuje obrovský nájazd kilometrov
- Vybrali sme elektromobily, ktoré bežne nájdeš na slovenských inzertných portáloch
- Nechýba Tesla ani elektrické BMW, pre staršie technológie sú však určené hlavne do mesta
- Ceny klesli aj pri modeloch, pri ktorých ešte kapacitu batérií neohrozuje obrovský nájazd kilometrov
Ak plánuješ kúpu nového auta, pretože to tvoje aktuálne ťa už nebaví, s pribúdajúcimi kilometrami pribúda aj technických problémov, alebo len skrátka potrebuješ viac priestoru či niečo trochu iné, máš v zásade dve možnosti.
Prvou voľbou bude návšteva niekoľkých showroomov tvojich obľúbených značiek, kde sa spolu s dílerom pokúsite vymyslieť, na ktorý model a v akej výbave vlastne tvoj rozpočet postačí, či už to bude 15-tisíc alebo 30-tisíc eur a viac. Získaš parádny pocit, že v sedačke pred tebou ešte nikto nesedel, a za každý škrabanec či opotrebenie podvozka, motora, prevodovky alebo pravidelný servis zodpovedáš len ty sám.
Trochu riskantnejšou alternatívou sú autobazáry. Áno, auto nebude nové a môže priniesť pár nepríjemných prekvapení, no za svoje peniaze prakticky vždy môžeš dostať vozidlo minimálne o triedu vyššie, silnejšie, zábavnejšie a s výbavou, o akej sa ti doteraz ani nesnívalo.
Alebo môžeš skúsiť niečo, na čo si doteraz ani nepomyslel, prípadne na prvý pohľad to ani vôbec nedáva zmysel. Auto z bazáru ťa zabaví, poslúži a po pár rokoch ho môžeš znova predať, možno aj bez toho, aby si stratil extrémne veľa peňazí. Cestu mladíka, ktorý si kúpi vylietanú nemeckú prémiovku, môžeš absolvovať aj s rozumom a skúsiť napríklad auto na batérie. Nasadneš do budúcnosti už teraz?
Tesla Model S
Do autobazárov začínajú prichádzať prvé elektromobily. Život s nimi zatiaľ nie je jednoduchý a z cenníkovej ceny noviniek Audi, BMW, Volkswagenu alebo Škody sa ti môže zatočiť hlava. Kto by však nechcel sedlať auto, ktoré je technologicky najďalej a na internete sa o ňom diskutuje najčastejšie?
Pri slove elektromobil ti určite okamžite napadne najmä Tesla. Ako nová možno nedáva zmysel, no dnes už ceny Modelu S klesli pod magickú hranicu 30 000 eur.
Ponuku zoradenú podľa najnižšej ceny pochopiteľne otvárajú kúsky s vyše 200-tisíc najazdenými kilometrami, pri ktorých je samozrejme otázne, koľko šťavy ešte dokážu staršie batérie pobrať, a či náhodou výrobcom udávaný dojazd nie je už dávno nedosiahnuteľnou hodnotou. Prípadná kompletná výmena akumulátorov je potom úplne nezmyselnou investíciou.
V Žiline však aktuálne parkuje aj model s len 47 800 km, ktorý je k dispozícii za zaujímavých 32-tisíc eur, pokiaľ sa uspokojíš so 60 kWh verziou s pôvodným dojazdom 335 km a pohonom výhradne zadnej nápravy. Bavíme sa o cene, ktorú môžeš zaplatiť aj za výkonnejšiu novú Octaviu. S týmto elektromobilom však okamžite šetríš na prevádzkových nákladoch a lacnej energii namiesto benzínu.
Obzerať sa budeš zrejme aj po Modeli 3, ten však v bazároch zatiaľ veľmi nenájdeš, nie za cenu nižšiu než 37 000 eur.
Elektrické alternatívy do mesta (Nissan Leaf)
Samozrejme, Tesla je trochu úlet. Pri pohľade na ponuku v bazároch však stále môže vyzerať ako najrozumnejšia voľba.
Aby bolo jasné, elektromobil už dnes zoženieš za menej než 10-tisíc eur, a to nie len vylietané krabice s mŕtvymi baterkami. Za 12 4440 eur je v Bratislave Nissan Leaf (2016) s veľmi slušným nájazdom 26 677 km.
Prečo? Autá sa nepredávajú len v prípade, že svojmu majiteľovi už neslúžia a sú tesne pred rozpadnutím. Firmám, podnikateľom a živnostníkom sa svoj vozový park z daňových dôvodov oplatí otáčať napríklad každé štyri roky, takže na trh často púšťajú aj stále zachované kúsky. Hovorí sa síce, že služobný voz je najlepší športiak, no elektromobily sú na neopatrné zachádzanie (napríklad plný plyn tesne po naštartovaní) oveľa imúnnejšie, obavy tak môžu byť menšie.
Rozum však velí nákup prvej generácie Nissanu Leaf poriadne zvážiť, aj za lákavú cenu okolo 10-tisíc. Aj výkonnejšia 30 kW batéria totiž ponúkala dojazd iba 172 kilometrov, čo nie je žiadna sláva. Na druhej strane, pre podnikateľov nemusí ísť o úplne márny údaj – myslíme hlavne na kuriérov s jedlom a zásielkami, ktorí sa počas dňa pohybujú výlučne v rámci mesta.
Horšia informácia je, že prvá generácia Leafu ešte nedisponovala aktívnym chladením batérií, tie teda v teple dostávali poriadne zabrať a donedávna najpredávanejšie elektrické auto na svete je aj tým, ktorému batérie odchádzajú najrýchlejšie.
Oba hlavné nedostatky (ok, tak aj ten týkajúci sa otázneho dizajnu) rieši druhá generácia predávaná od roku 2017. Verzia so 40 kWh batériou už zvláda 243 kilometrov na jedno nabitie, no aj bazárové kúsky pomaly preliezajú hranicu 20 000 eur. Silnejšie 62 kWh akumulátory by na papieri mali zvládnuť 364 km.
Škoda Citigo iV a VW e-Up
Na dochádzanie po meste alebo podnikateľské šetrenie sa hodia aj koncernoví minisúrodenci z dielní Škody a Volkswagenu. Citigo iV je vlaňajšou novinkou, ceny v bazároch sú tak stále pomerne vysoké. Za 18 990 eur nájdeš prakticky len nový model s približne dvojtisíckou kilometrov na budíkoch, ktorý môže byť napríklad predvádzačkou.
Osud tohto elektrovozidielka vyrábaného v Bratislave je navyše už spečatený. Hoci sa oň zákazníci vďaka nízkej cene doslova trhali a hneď po uvedení na trh sa vypredali zásoby na niekoľko týždňov dopredu, Škoda ho už úplne prestala vyrábať, informovala Pravda. Ako nový ho teda nekúpiš a v bazároch zatiaľ veľmi nie je. Možno neskôr, dojazd okolo 250 kilometrov nie je márny.
Už inak je na tom braček Volkswagen e-Up. Verzia z roku 2013 má síce dojazd len 160 kilometrov, zoženieš ju však už od 12 990 eur, ako v prípade tohto modelu so 42 070 najazdenými kilometrami. Za 13 300 eur môžeš mať ešte mladší model vo frajerskej zlatej farbe.
Nejde o také štýlovky ako elektrický Smart, ale z praktického hľadiska dávajú väčší zmysel.
Elektrina s celou rodinou – Volkswagen e-Golf
Okrem Tesly žiadny z vyššie spomenutých modelov nesplní požiadavku na plnohodnotné rodinné auto a mimo mesta či na diaľnicu by sme sa asi dobrovoľne vybrali len s Leafom.
Už iná káva by teoreticky mohla byť plne elektrická verzia etalónu kompaktných hatchbackov, Golfu. No musíš pozerať aspoň po verzii s rokom výroby 2017 a staršej, ktorá dostala aktualizovanú 35,8 kWh batériu, ktorá má reálny dojazd aspoň na hranici 144 až 201 kilometrov (podľa metodiky EPA).
Oproti dnešným elektromobilom značky (napríklad ID.3 alebo ID.4), ktoré sú už od základu postavené s myšlienkou výhradne elektrického pohonu, má e-Golf niekoľko konštrukčných obmedzení, preto jeho čísla nijako neohurujú. Teda až na jedno: pôvodná cena 34 900 eur v bazáre klesla aj na 15 200 v prípade prvej, respektíve 18 999 eur v prípade aktualizovanej a silnejšej verzie.
Elektromobil, ktorý vyzerá ako bežné auto? Pre mnohých splnený sen. Za tieto sumy máš navyše problém kúpiť úplne novú benzínovú verziu.
Kia e-Soul, Hyundai Ioniq
Ak ti pri myšlienke na elektrický pohon nenapadne koncern Hyundai-Kia, myslíš zle. Kórejci sú v tomto segmente poriadne ďaleko a niet sa čomu čudovať, že partnerstvo s nimi pre svoj mýtický elektromobil zvažovala aj firma Apple.
V bazároch hľadaj najmä aerodynamicky tvarovaný Ioniq, ktorý sa dá so slušným nájazdom, ešte neohrozujúcim kapacity batéríí, zohnať aj za 19 990 eur. Hovoríme o vozidle z roku 2018 s 30 949 nabehanými kilometrami.
Metodika NEDC mu namerala dojazd až 280 kilometrov, EPA hovorí o konzervatívnejších 200 km. Príjemnou správou je aj veľmi slušná výbava – adaptívny tempomat, Apple Car Play a bezkľúčové štartovanie či odomekanie spolu s LED svetlometami a elektrickým sedadlom s pamäťou pre viacerých vodičov.
Kia e-Soul prináša o štvrtinu slabší dojazd, no aj o štvrtinu nižšiu cenu, len za 14 990 eur za model, ktorý sme našli pri našom pátraní na inzertných portáloch. Má najazdených niečo vyše 55-tisíc km.
BMW i3
Absolútna exkluzivita a prémiovka. Pri pohľade na futuristické tvary tohto auta, ktoré by sa na trh pokojne mohlo dostať len dnes, ani neuveríš, že ho nadizajnovali už v roku 2013.
Ceny modelu s 94 Ah batériou však už v bazároch klesli na veľmi príjemných 17 333 eur (95-tisíc km), pričom dojazd by mal oscilovať niekde okolo 180 kilometrov. A to sa bavíme o malom vozidielku, ktoré má hmotnosť len 1,2 tony, teda oveľa menej, ako bežné auto, aj bez ťažkých batérií. Z križovatiek tak určite väčšinou vypáliš ako prvý.
V prípade starších modelov BMW navyše vo výbave ponúkalo aj takzvaný Range Extender. Išlo o malé zariadenie s približne 9-litrovou nádržou na obyčajný benzín, ktorý v prípade potreby dokázal elektrickú energiu vyrábať priamo za jazdy ako bežný generátor. Dojazd niektorých modelov REx, ktoré bežne nájdeš aj v slovenských bazároch, tak môže atakovať aj hranicu 300 kilometrov. Nepôjde síce už o jazdu s nulovými emisiami, ale to za istotu, že nezostaneš nikde trčať, asi obetuješ.
Nové i3-tky už v Range Extender v ponuke nemajú, BMW totiž presedlalo na 120 Ah batériu s vyšším dojazdom. Cena „funglovky“ s 0 km je však šialená, od 39 700 eur.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: Pravda.sk