Prežili Napoleona a dve vojny: Kľúčový dodávateľ pre Mercedes vyhlásil bankrot

  • Kríza v automobilovom priemysle sa prehlbuje
  • Bankrot vyhlásila ďalšia firma s dvestoročnou tradíciou
mercedes
Archív Canva
  • Kríza v automobilovom priemysle sa prehlbuje
  • Bankrot vyhlásila ďalšia firma s dvestoročnou tradíciou

Ako sme už informovali, európsky automobilový priemysel sa ocitol v hlbokej kríze, ktorá najviac zasahuje výrobcov autodielov. Po viac ako dvoch storočiach existencie nemecká firma Gerhardi Kunststofftechnik GmbH, dodávateľ plastových hviezdic pre Mercedes-Benz, skončila. Bankrot tejto 227-ročnej spoločnosti zanechal v neistote 1500 pracovníkov.

„Je to dokonalá búrka,“ konštatuje prezident združenia CLEPA Matthias Zink pre Bloomberg. „Spoločnosti masívne investovali v očakávaní nárastu predaja elektrických vozidiel, ktorý sa nekonal.“

Kríza neobchádza ani tradičných výrobcov, ani firmy orientované na elektromobilitu. Francúzska Forvia SE redukuje počet zamestnancov kvôli klesajúcemu záujmu o klasické komponenty. Problémy postihli aj švédskeho výrobcu batérií Northvolt AB po tom, čo vlády znížili dotácie a predaj elektromobilov zaznamenal prepad.

Situácia v talianskom automobilovom priemysle je rovnako kritická. Po pozastavení výroby v závode Stellantis Mirafiori skrachoval výrobca filtrov Delgrosso a ďalšie spoločnosti, vrátane CLN-Coils Lamiere Nastri SpA, musia pristúpiť k reštrukturalizácii.

Európa zažíva krízu

„Je to hlboko znepokojujúce,“ vyjadril sa Marco Gay, prezident Priemyselnej únie v Turíne, k situácii dodávateľov zasiahnutých problémami v Mirafiori. „Riskujeme stratu niečoho, čo prinieslo pracovné miesta, prestíž a formovalo históriu nášho regiónu.“

Alarmujúce čísla prichádzajú z celého kontinentu. Podľa údajov združenia CLEPA museli európski výrobcovia autodielov tento rok oznámiť prepustenie až 53 300 zamestnancov, pričom najviac prepúšťaní zaznamenalo Nemecko. Je zarážajúce, že toto číslo prevyšuje aj počet prepustených pracovníkov počas pandémie koronavírusu.

Prognózy do budúcnosti nevyzerajú optimisticky. Konzultačná spoločnosť McKinsey vo svojej najnovšej analýze uvádza, že každý piaty dodávateľ očakáva v nasledujúcom roku stratu.

Ešte znepokojujúcejší je fakt, že až dve tretiny spoločností predpokladajú v roku 2024 marže na úrovni 5% alebo nižšie. Tieto čísla naznačujú, že automobilový priemysel čaká náročné obdobie transformácie. 

Problémy vo Volkswagene neutíchajú

Očakávaná redukcia nákladov v nemeckej automobilke Volkswagen zasiahne okrem zamestnancov vo výrobe aj manažment. Uviedli to pre agentúru DPA zdroje z automobilky, ktoré tak potvrdili skoršie informácie tlače.

Odmeny, ktoré by mali byť vyplatené v máji, sa znížia do takej miery, že ročný príjem pre približne 4000 manažérov klesne v rokoch 2025 a 2026 o 10 %. Aj v ďalších troch rokoch sa ročný príjem zníži, aj keď v menšej miere.

V roku 2027 by mal byť ročný príjem manažérov nižší o 8 %, v roku 2028 o 6 % a v roku 2029 o 5 %. S ukončením redukovania platov manažmentu sa počíta od roku 2030, uviedli zdroje z Volkswagenu.

Dohoda o redukcii nákladov je podľa odborovej organizácie IG Metall v záverečnej fáze, pričom súčasťou riešenia problémov firmy musí byť aj manažment a predstavenstvo. IG Metall však očakáva, že odmeny pre členov predstavenstva sa nebudú vyvíjať rovnako ako v prípade manažmentu.

Prepustia desiatky tisíc zamestnancov

Na základe poskytnutých informácií, výška odmien pre členov predstavenstva je v konečnom dôsledku na rozhodnutí dozornej rady. Koncom minulého týždňa však šéf Volkswagenu Oliver Blume prisľúbil, že znižovanie nákladov sa dotkne okrem manažmentu aj predstavenstva.

Po týždňoch tvrdých rokovaní sa predstavitelia IG Metall a vedenie Volkswagenu v piatok (20. 12.) dohodli na podmienkach riešenia zhoršujúcej sa finančnej pozície automobilky.

Podľa agentúry DPA by sa v rámci dohody závody v Nemecku zatvárať nemali, takže rozsiahle prepúšťanie v najbližšom čase nehrozí. V budúcich rokoch však automobilka naďalej plánuje zrušiť 35 000 pracovných pozícií a vyrobiť zhruba o 700 000 áut ročne menej.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Bloomberg, Reuters, Redakcia Startitup, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá