Pri kúpe diaľničnej známky číha zákerná nástraha. Ak sa pomýliš, začínajú preteky s časom

  • Národná diaľničná spoločnosť upozorňuje na kontrolu údajov pri kúpe diaľničnej známky
  • Opravu chybných údajov musíš vykonať do pár minút
Ilustračná foto
Ilustračná foto TASR/AP/Michael Probst TASR/Radovan Stoklasa
  • Národná diaľničná spoločnosť upozorňuje na kontrolu údajov pri kúpe diaľničnej známky
  • Opravu chybných údajov musíš vykonať do pár minút

Pri kúpe ročnej diaľničnej známky, teda po novom už 60-eurovej známky, by ťa zrejme zamrzelo, keby si známku kúpil niekomu inému, respektíve na iné auto ako to svoje. Môže sa to stať, ak sa pri kúpe pomýliš čo i len v jednom čísle pri zadávaní tvojho evidenčného čísla vozidla. 

Portál Aktuality informoval o jednom prípade zlého zakúpenia ročnej diaľničnej známky a následnej reklamácii. Ako uviedli, Slovák František si mal kúpiť dve diaľničné známky na dve autá. Prvú zakúpil správne, no pri druhej sa pomýlil a zadal iné evidenčné číslo vozidla.

Bol v domnienke, že keď zakúpenie známky reklamuje, Národná diaľničná spoločnosť (NDS) mu vráti peniaze. Mýlil sa. S reklamáciou sa neunáhlil, a práve to mohol byť zásadný problém.

Štátna firma sa spočiatku rozhodla jeho reklamácii nevyhovieť.

Slovák nesúhlasil s vyjadrením Národnej diaľničnej spoločnosti, a práve preto kontaktoval redakciu Aktuality, ktorá sa NDS pýtala, prečo reklamácii nevyhoveli. František dokonca zistil, že chybné evidenčné číslo, ktoré zadal pri kúpe ročnej diaľničnej známky ani neexistuje, teda takéto číslo nepatrí žiadnemu vozidlu na Slovensku, polícia ho neeviduje.

Keďže predaj diaľničných známok je vo vlastníctve súkromnej spoločnosti Skytoll, NDS aj Skytoll portálu uviedli, že konali v súlade s vopred známymi obchodnými podmienkami. Reklamáciu by prijali len v prípade, ak ju dotyčná osoba podá do 24 hodín od kúpy diaľničnej známky.

Diaľničná spoločnosť nakoniec reklamáciu uznala, no zákazník František musel predložiť jeden dokument, a to doklad o neexistujúcom evidenčnom čísle, ktoré zadal pri kúpe diaľničnej známky. Tento doklad vydáva policajný dopravný inšpektorát.

Reklamačná doba

Ak sa ti v budúcnosti stane, že si zakúpiš diaľničnú známku na iné či neexistujúce evidenčné číslo alebo si známku zhodou okolností kúpiš duplicitne, NDS na svojom webe uvádza, čo robiť v takýchto prípadoch. 

V prvom rade si treba uvedomiť a NDS to aj prízvukuje, že „za správne údaje pri kúpe elektronickej diaľničnej známky ste výlučne zodpovedný vy, teda kupujúci“. Spoločnosť ďalej uvádza, že ak je poskytnutý chybný údaj, treba hneď požiadať o opravu: „Buď personál na čerpacej stanici, alebo elektronicky cez opravný formulár na www.eznamka.sk. Dávajte pozor najmä pri zadávaní EČV, na ktoré kupujete diaľničnú známku.“

NDS vráti dotyčnej osobe peniaze v prípade, ak ich investovala do kúpy diaľničnej známky na neexistujúce vozidlo, „resp. na vozidlo s neexistujúcou EČV“.

„Musíte však predložiť potvrdenie z Dopravného inšpektorátu Policajného zboru SR, že auto s danou EČV neexistuje. Ak sa stane, že si zakúpite diaľničnú známku na neexistujúce vozidlo, napíšte na e-mailovú adresu vratenieuhrady@ndsas.sk. Vrátenie peňazí je takisto možné v prípade duplicitnej platby na tú istú EČV a pri mylnom zakúpení známky na oslobodené vozidlo,“ uvádza sa na webe Národnej diaľničnej spoločnosti.

Pätnásť „akademických“ minút

Okrem iného sa na webe e-znamky.sk uvádza, že ak je poskytnutý registračný údaj vozidla/prípojného vozidla chybný alebo neúplný, znamená to, že dotyčný „je povinný Poskytovateľovi služby oznámiť opravu, doplnenie a/alebo zmenu registračných údajov vozidla bezodkladne po zistení tejto skutočnosti, najneskôr však do 15 minút od poskytnutia týchto údajov Poskytovateľovi služby“.

Zákazník tak môže Poskytovateľa požiadať o opravu chybných alebo neúplných údajov vozidla pre uhradený typ a platnosť diaľničnej známky.

Za vyššie spomenutých 15 minút musí žiadateľ vyplniť formulár s názvom „žiadosť o opravu údajov vozidla v evidencii úhrady diaľničných známok“ a okrem toho je povinný predložiť doklady, ktoré preukazujú oprávnenosť vykonať opravu v evidenčnom čísle či krajiny vozidla. Musí tak predložiť fotokópiu osvedčenia o evidencii vozidla a fotokópiu potvrdenia o úhrade diaľničnej známky. 

Následne podá žiadateľ žiadosť buď na obchodnom mieste, kde si diaľničnú známku zakúpil (v takomto prípade žiadosť o opravu údajov vozidla v evidencii úhrady diaľničných známok realizuje pracovník obchodného miesta, pozn. red.), alebo priamo prostredníctvom internetového portálu e.znamka.sk, v časti: „Žiadosti, podnety, reklamácie > typ podania ,Žiadosť‘ > predmet ,Žiadosť o opravu údajov vozidla v evidencii úhrady eDZ‘.“ 

Zdroje: Aktuality, NDSAS, e-známka

Najnovšie videá

Trendové videá