Pri Trnave vyrastie „slovenská Gigafactory“, bude vyrábať aj vyvíjať batérie do elektromobilov

  • Závod vo Voderadoch má zamestnať 1500 ľudí, z toho 150 bude vysoko kvalifikovaných v oblasti vývoja batérií
  • Spoločnosť chce s výrobou spojiť aj výskum a vývoj
  • Zamerať sa chce na vývoj batérií šitých na mieru zákazníka
elektromobil, nabíjanie
InoBat bude vyvíjať a vyrábať batérie do elektromobilov známych značiek. Ilustračná snímka Foto: SITA/Branislav Bibel
  • Závod vo Voderadoch má zamestnať 1500 ľudí, z toho 150 bude vysoko kvalifikovaných v oblasti vývoja batérií
  • Spoločnosť chce s výrobou spojiť aj výskum a vývoj
  • Zamerať sa chce na vývoj batérií šitých na mieru zákazníka

Spoločnosť InoBat Auto postaví vo Voderadoch prvú továreň na autobatérie šité na mieru. Táto továreň na západnom Slovensku bude pod jednou strechou kombinovať výrobu s výskumom a vývojom prototypov batériových článkov. Prvé zákazkové batérie opustia slovenskú továreň v roku 2021. Vo výskumnom vývojovom centre by malo vzniknúť 150 nových, vysokokvalifikovaných pracovných miest.

Stavba môže začať

Projekt úspešne napreduje. Centrum výskumu a vývoja, ktoré sa bude nachádzať na strategickom mieste vo Voderadoch, iba 40 kilometrov od Bratislavy, je zároveň v tesnej blízkosti viacerých hlavných pôvodných výrobcov zariadení vrátane Peugeot, Jaguar Land Rover a KIA.

Schopnosť skombinovať výskum a vývoj s výrobnými kapacitami na jednom mieste nám umožní zvoliť optimálne zloženie materiálov z batérií, ktoré vyhovujú požiadavkám výrobcov automobilov na mieru, a vytvorí sa silný dodávateľský reťazec v srdci Európy,“ povedal spoluzakladateľ spoločnosti InoBat Auto Marián Boček.

Investoval štát aj súkromný sektor

Ako ďalej spresnil pre agentúru SITA, výška investície by sa v tejto fáze projektu mala vyšplhať na 100 miliónov eur. Zároveň podľa neho zatiaľ platia aj už zverejnené informácie o následnej investícii na úrovni 1 miliardy eur.

Investícia na Slovensku ma reálne obrysy. V prvej fáze sa plánuje investovať 100 miliónov eur do vybudovania výskumno-vývojového centra, tzv. R&D centrum a pilotnej výrobnej linky (západné Slovensko). Fáza dva sa zameriava na veľkokapacitnú výrobu batériových článkov v objeme produkcie 10 GWh ročne. Objem investície sa odhaduje na 1 miliardu eur (východné Slovensko) a vytvorenie asi 1 500 pracovných miest,“ priblížil Boček.

Spoločnosť už pritom v súvislosti s ohlásenou investíciou získala aj pomoc od štátu. Ešte začiatkom februára minulého roka predchádzajúca vláda schválila pre InoBat Auto na podporu výskumu, vývoja a výroby batériových článkov pre elektromobilitu 5 mil. eur. Vlani dostal tento startup investíciu od spoločnosti Matador.

Voderady sú blízko všetkého

InoBat Auto získala lokalitu Voderady od spoločnosti TPS EU, ktorá patrí pod kórejskú Fine DNC. Prestavba tejto lokality sa má začať koncom tohto roka. S podporou IPM Group, popredného investora v oblasti infraštruktúry a inovácií, InoBat Auto použije výskumné a vývojové centrum na vytvorenie výrobnej rady batérií na mieru.

Vývojové centrum dokončí prvú fázu uvedenia InoBat Auto do prevádzky a bude začiatkom získavania finančných prostriedkov pre fázu dvojmiliardovú InoBat Auto Gigafactory. Tá do roku 2024 dodá odhadom 240 tisíc batérií do elektromobilov.

Jediná na svete

InoBat Auto je slovenská spoločnosť, ktorá buduje prvú plne integrovanú továreň svojho druhu na výrobu batérií pre elektrické vozidlá, pokrývajúcu vlastný výskum a vývoj (R&D) pre vlastnú výrobu batérií v plnom rozsahu. InoBat Auto bol vytvorený spoločnosťou InoBat a Wildcat Discovery Technologies („Wildcat“). R&D je založené na platforme High Throughput Process (HTP) od spoločnosti Wildcat, ktorá zabezpečuje vlastný výskum s neustálym vývojom a vylepšovaním batérií novej generácie a ich komponentov.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroj: SITA

Najnovšie videá

Trendové videá