Pri voľbách si spomeňte: Tri príklady, ako politické sľuby skončili draho a zle
Autorka komentáru je bývalá novinárka a pôsobí v Nadácii Zastavme korupciu.
Blížia sa voľby, čoho jasným signálom je pribúdajúci počet bilboardov s rôznou škálou sľubov. Z historickej skúsenosti je jasné, že nie všetky sa naplnia. Ak by to totiž platilo, nepatrili by sme už k najmenej ekonomicky silným štátom v Európe s najvyššou mierou nedôvery voči verejným inštitúciám.
No niekedy sa politikom zadarí a svoje sľuby presadia. Dokonca tým posunú Slovensko na prvé miesto rebríčka. No nie vždy toho pozitívneho. Stojí preto pripomenúť si, čo politici reálne s našimi peniazmi robia namiesto sľubov, ktoré nám predtým dali.
Tak napríklad exministrovi spravodlivosti Tomášovi Borecovi (nominant Smeru) sa skutočne podarilo pred desiatimi rokmi presadiť svoj sľub. Preplnené väznice chcel riešiť rozšírením domáceho väzenia. Cieľom bolo ušetriť štátu peniaze.
Od začiatku celé zle
Ako odhalila pár dní dozadu kontrola Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) dosiahol pravý opak. Namiesto úspory verejných zdrojov NKÚ upozornil na ich obrovské plytvanie. Zatiaľ čo deň domáceho väzenia stojí belgický rozpočet necelých 5 eur, Slovensko vyše 150 eur. Teda 30-násobne viac.
Ako je to možné? Ako upozornil NKÚ, celý systém bol zle nastavený už od začiatku. Inými slovami, čo zakúpilo ministerstvo, bolo v praxi nerealizovateľné. Po troch rokoch fungovania elektronického monitoringu ľudí v domácom väzení sa v praxi využívalo ani nie percento kapacít systému. Aj keď neskôr väzňov doma pribúdalo rýchlejšie, monitoring sa využíval na asi pätinu svojich technických možností. Ale napriek tomu sa za systém platil celoročný paušál v plnej výške.
Počiatkov štátny Waze vypli
Zhruba v rovnakom čase ako exminister Borec rozbiehal projekt domácich náramkov, iný minister v rezorte dopravy pripravoval „super dopravný servis“ za 15 miliónov eur. Ján Počiatek (nominant Smeru) sľuboval systém, ktorý mal zhromažďovať dáta o dopravnej situácii zo všetkých možných zdrojov a mal tak poraziť aj komerčné dopravné servisy.
Výsledok štátneho Wazu je po rokoch katastrofálny. Projekt, ktorý nakoniec stál nás všetkých 17 miliónov eur, ministerstvo dopravy aktuálne vypína.
Nepoužíval ho takmer nik, pretože napriek sľubom o unikátnosti bojoval od počiatku s technickými problémami. Napríklad, ako upozornil portál Živé. Aktuality.sk, nemal aktualizované mapy.
Nový úrad, 3 nové BMW
Sľuby, ktoré sa vymknú pôvodným cieľom, no zato stoja veľa peňazí, nájdeme aj v nedávnej minulosti. Funkcionári strany Sme rodina sa zviditeľnili viacerými kontroverznými návrhmi, ktoré spájala rýchlejšia stavba nájomných bytov.
Tých síce nestojí zatiaľ veľa, ale zato stihol vzniknúť nový Úrad pre územné plánovanie. Svoje postavenie si ešte len buduje, pretože sa na neho ešte nepresunuli ani všetky plánované funkcie. No jeho šéf už stihol nakúpiť tri nové luxusné BMW autá a dohodnúť zmluvu za 60-tisíc eur so singapurským architektom. Nový úrad za to dostane jeho 500 kníh v angličtine. Všetky popísané príbehy ilustrujú, že aj dobrý sľub môže skončiť veľkým fiaskom.
Text nie je autorským článkom Startitup. Vyjadruje názory autora, ktoré nereprezentujú názory redakcie.
Čítajte viac z kategórie: Názory a komentáre
Zdroj: Aktuality