Príbeh legendy Vinea: Nealkoholické víno nechýbalo v žiadnom podniku, bola kráľovnou na trhu
- Vineu namiešali v roku 1973 a predávať sa začala v roku 1974
- Dosahovala úspechy aj v zahraničí
- Po úspechu však prišiel pád, ktorý Vinea ustála
- Vineu namiešali v roku 1973 a predávať sa začala v roku 1974
- Dosahovala úspechy aj v zahraničí
- Po úspechu však prišiel pád, ktorý Vinea ustála
Pijeme ju doteraz a všetci ju dokonale poznáme. No vedel si, že tento nápoj s originálnou hroznovou príchuťou pochádza zo Slovenska?
Vinea má za sebou dlhú cestu. V roku 1973 ju namiešal tím výskumníkov pre Vinárske závody v Pezinku. Šlo najmä o to vyrobiť akúsi zdravšiu alternatívu zahraničným nápojom, ako bola napríklad Coca-Cola.
Ako uvádza portál Pravda, na jej originálny recept prišiel v spomínanom roku 1973 Ján Farkaš, ktorý bol vedecký pracovník Vinárskych závodov v Pezinku. Ako základ bol použitý zahustený hroznový mušt a čerstvý výluh čiernej bazy. Farkaš s rodinou dokonca vymysleli aj jej názov a zvláštny tvar fľaše. Vyrábať ju začali v roku 1974 a rýchlo sa stala obľúbeným nápojom.
Na úplne prvý pokus použili mušt odrody hrozna Müller Thurgau. Podľa webu Retromania prišla Vinea oficiálne na československý trh v roku 1974. Najskôr ju dávali do 0,25 dcl fliaš a za socializmu sa predávala za 1,50 Kčs.
Rýchlo si ju zamilovali
Netrvalo dlho a v roku 1975 už Vinea získala prestížne ocenenie na potravinárskom veľtrhu v Brne Zlatú Salimu. Pre veľký záujem spotrebiteľov sa musela rozšíriť aj výroba. Pezinok bol posilnený o dve miesta: Nitra a Banská Bystrica. Od roku 1980 sa začala plniť už aj do 7 dcl fliaš.
Vinea bola iná chuťou a aj tvarom fľaše. Farkaš tak dokonale odhadol dieru na trhu a to, čo sa bude páčiť každému a najmä to, že ide o zdravý nealkoholický nápoj.
V rozhovore pre Pravdu potvrdila jej výnimočnosť aj Daniela Šmogrovičová z Fakulty chemickej a potravinárskej technológie STU v Bratislave. „Ak je Vinea miláčikom trhu, vďačí za to najmä svojmu tvorcovi Jánovi Farkašovi, ktorý sa postaral o jej geniálnu nadčasovú receptúru.“
Hroznové osvieženie nemá podľa Šmogrovičovej obdobu medzi žiadnymi konkurenčnými výrobkami. Je skutočne prírodný nápoj, pretože jeho základnou zložkou je práve hroznová šťava. „Sladkosť a kyslosť sú v nápoji excelentne vyvážané,“ poukázala na hlavné prednosti nápoja Šmogrovičová a zdôraznila fakt, že nápoj aj napriek príjemnej chuti nepôsobí sladko.
Úspech v zahraničí
Stala sa dokonca úspešnou aj v zahraničí. Ako píše SME, nápoj zažíval zlaté časy. Pezinská Vinea akosi vytlačila z trhu obľúbenú maďarskú Márku. A našla si cestu aj do sveta.
https://www.instagram.com/p/BIr3-JvA579/
V roku 1987 prišiel na Slovensko Američan Edward Cihak. Ešte v tom roku založil spoločnosť Vinea Importers USA v Chicagu. Začal tento hroznový nápoj s úderným sloganom Elegancia bez alkoholu dovážať do USA a Kanady. „Američania robili okolo Viney obrovskú kampaň. Keď si to tak vezmete, išlo v podstate o nealkoholické víno,“ povedal pre Hospodárske noviny Ján Kováč, ktorý bol zať Jána Farkaša. Na západe odporúčali piť Vineu s citrónom a Červenú Vineu s limetkou.
Tri roky bez výroby
Úspech mali zaručený len s jednou reklamou: vetou v skladbe od Elánu.
Vinea bola doslova všade a aj tak sa z nej stal nedostatkový tovar. Na obrovskom trhu s colou však nemala Vinea šancu. Spoločnosť zasiahla aj ekonomická zmena po roku 1989 a Vinea tak doplatila na zmeny zánikom exportu. Príchod Coca-Coly či Pepsi sa postaral o postupný zánik tak kedysi úspešného nápoja.
https://www.youtube.com/watch?v=LjjLEL6Vbgc
Dokonca sa na tri roky prestala vyrábať. Opätovne sa začalo s výrobou v roku 1997, šlo o znovuzrodenie, opäť v Pezinku. V roku 2008 kúpila firma Kofola od Vitis Pezinok ochrannú známku a receptúru. O rok na to došlo k presunu výroby z Pezinka do Rajeckej Lesnej. Vďaka spojeniu dvoch legendárnych značiek Kofola a Vinea došlo k zoskupeniu silných a populárnych nápojov. Jej dostupnosť sa rýchlo zvýšila.
Avšak po úprave receptúry mnohí ľudia, a to aj vrátane Farkašovej vdovy, tvrdili, že Vinea akosi stratila svoju typickú originálnu chuť a nezameniteľnú sviežosť. Výrobca tieto obvinenia odmietol a čo je dôležitejšie, Vinea kritiku dokázala ustáť. Stále sa teší veľkej obľube.
Dnes ju nájdeš v originálnych dvoch farbách: červená a biela a tiež v menej sladkej, voňavejšej verzii Frizzante. Mohol si si vychutnať aj jej limitovanú edíciu Vinea Letná, Lajt alebo Rosé. Výrobcovia často prichádzajú s limitovanými edíciami, ktoré sú viac a viac obľúbené u zákazníkov. Kúpiš ju aj v obchode, v reštauráciách a baroch ju dostaneš aj čapovanú.
Od roku 2016 môžu spotrebitelia pravidelne ochutnať limitované edície nápoja Vinea, ktoré sa líšia odrodou hrozna, z ktorej je
vyrobená. Ako prvá limitovaná odrodová edícia prišla Vinea Muškát Moravský, vyrobená výhradne z jednej odrody hrozna
dozretého v slovenských viniciach. V ďalších rokoch pokračovali edície Vinea Modrý Portugal, Vinea Tramín červený, a naposledy Vinea Svätovavrinecké Rosé.
Len máloktorá Slovenská značka si zažila taký vzostup a aj pád ako Vinea. Preto je dnes ozajstnou inšpiráciou pre mnohé produkty, pretože si svoje miesto na trhu dokázala stále udržať.
Článok bol pôvodne vydaný 1. júla 2020.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: mypezinok.sme.sk, retromania.sk, finnweb.hnonline.sk, pravda.sk, pravda.sk, vinea.sk