Príbeh podnikateľa roka: Martinus uveril internetu už v roku 2000, teraz je najväčším online kníhkupectvom
- CEO Martinusu Michal Meško bol vyhlásený za EY Podnikateľa roka
- Martinus investoval do online predaja investovať už v roku 2000, dnes je jednotkou na trhu
- Meško ako podnikateľ nevidí víziu v obrate či zisku. Aj napriek tomu dosahuje tržby vyše 27 miliónov eur
- CEO Martinusu Michal Meško bol vyhlásený za EY Podnikateľa roka
- Martinus investoval do online predaja investovať už v roku 2000, dnes je jednotkou na trhu
- Meško ako podnikateľ nevidí víziu v obrate či zisku. Aj napriek tomu dosahuje tržby vyše 27 miliónov eur
Michal Meško patrí medzi najšikovnejších podnikateľov na Slovensku. Ešte v roku 2000 nastupoval do vtedy malého kamenného kníhkupectva Martinus na severe Slovenska a vtedajším majiteľom pomáhal naprogramovať ich prvý e-shop.
Dnes má Martinus tržby 27 miliónov € (2019) a s Meškom na režisérskej stoličke sa stal najväčším online kníhkupectvom na Slovensku. Meško je známy najmä svojím unikátnym podnikateľským prístupom – snaží sa predovšetkým o firmu s dobre vybalansovanými hodnotami a jeho najväčším cieľom nie sú zisky.
Obrovský úspech
Michal Meško bol pred niekoľkými dňami vyhlásený aj za EY Podnikateľa roka – aktuálne najprestížnejšie svetové podnikateľské ocenenie, ktoré vzdáva hold výnimočným osobnostiam. Viac o jeho úspechu píšeme v nedávnom článku.
Zrod legendy
Ešte v roku 1990 založili v Martine bratia Miroslav a Jozef Santusovci jedno z prvých súkromných kníhkupectiev na Slovensku. Biznis vyrástol na malej ploche, bratom vtedy muselo vystačiť len pár štvorcových metrov. Prvý tovar si Santusovci vozili z Bratislavy a Česka.
V Martine vystriedali viacero lokalít vrátane Divadla SNP či miestnej pešej zóny, kde sídli dodnes. V Martine sa však rodinné kníhkupectvo veľmi preslávilo, medzi domácimi sa stalo ikonou a inde už Martinčania knihy ani nekupujú. Aj samotný názov Martinus vznikol z latinského prekladu názvu mesta Martin a zároveň slovnou hračkou s priezviskom jedného zo zakladateľov – Miroslava Santusa (santUS).
Netrvalo dlho a inovatívne mysle Santusovcov sa zamerali aj mimo Martina – pôvodná značka sa preniesla na internet a na dlhé roky sa jej súčasťou stala koncovka .sk, ktorá sa z názvu oddelila len pred 4 rokmi.
Do firmy vstupuje EY Podnikateľ roka
Internetové kníhkupectvo Martinus.sk začalo vznikať 10 rokov po otvorení kamenného Martinusu, v septembri 2000. Práve vtedy sa k bratom Santusovcom do tímu pridával nenápadný študent a programátor Michal Meško a spoločne začínali budovať úspešný internetový portál, ktorého cieľom bolo stať sa nie najväčším, ale najlepším e-shopom.
Online verzia Martinusu sa však s meškaním spúšťala až v roku 2001 – na začiatok stačila jedna maličká miestnosť, počítač, skener, atramentová tlačiareň, prenajaté servery, telefón, baliaci stôl a taška, s ktorou sa knihy nosili na poštu.
Meško mal so Santusovcami úlohy podelené – Miro sa staral o katalóg, stránku a objednávky, Jožo vybavoval a balil tovar, dievčatá z kníhkupectva pomáhali vyberať knihy z políc, Mišo programoval. Ako sa robí internetový obchod, sa učili za pochodu. Do online priestoru sa snažili zapracovať všetok know-how, ktoré Santusovci získali z dlhoročných skúseností v kamenných predajniach.
Online, ktorého potenciál Martinusáci predpovedali ešte v roku 2000, začal rásť rýchlo a ešte rýchlejšie prekonal svojho kamenného súrodenca. Prichádzali nové priestory, najprv rodinný dom, potom bývalé martinské kino.
Ku knihám sa pridávajú káva a zážitok
V roku 2009 otvoril Martinus kamenné kníhkupectvo aj v Bratislave a tým dal jasne najavo, že knihy zostávajú aj v kamenných predajniach. Opäť sa tak vrátili „ku koreňom“. Rok na to expanzia pokračovala už tretím kníhkupectvom, v obchodnom centre v Nitre.
Tentokrát však k Martinusu pribudla aj kaviarnička a násobne väčší výber kníh, čím Martinus výrazne posilnil zákaznícku skúsenosť – úspech prepojenia kníh a kaviarenského posedenia následne zopakovali aj v Žiline.
A v októbri 2011 pribudla aj najikonickejšia prevádzka Martinusu – v Bratislave na Obchodnej ulici, ktorá mimo koronakrízy prekvitá dodnes a patrí medzi najpopulárnejšie kníhkupectvá v hlavnom meste. Kaviarenský koncept zopakovali aj tu, tentokrát v spojení s kaviarňou Shtoor.
Nasledovali mestá Považská Bystrica, Poprad, Košice, Lučenec a Banská Bystrica, v Bratislave sa pridalo aj druhé podlažie a prevádzka v Cubicone. V bratislavských prevádzkach sa dokonca začal testovať aj vlastný, „martinusácky“ koncept kaviarne menom Foxford, ktorý funguje dodnes.
Meško už v minulosti viackrát poznamenal, že aj keby Foxford nebol práve ziskový, bude ho dotovať práve z príjmov kníhkupectva – spoločne totiž vytvárajú unikátnu zákaznícku skúsenosť a vzájomne sa dopĺňajú.
Prečo nezostať iba online?
„Kamenné predajne sme otvárali preto, lebo nám chýbal kontakt s ľuďmi a chceli sme mať priestor, kam budú môcť zákazníci prísť na besedu s autorom, či si len polistovať v knihách. Po otvorení Martinusu na Obchodnej sa vlak rozbehol a my sme zistili, že nás to baví a stále sa máme čo učiť. Práve tak môžeme byť každý rok úspešnejší,“ objasnil pre Startitup Michal Meško ešte v roku 2020.
Michal ďalej vysvetľuje, že keďže sa ako tím chceli stretávať s ľuďmi, uvedomili si, že je dobré mať aj príjemný priestor, kde by si ľudia mohli sadnúť na besede s autorom. Zároveň videli koncept kníhkupectiev s kaviarňami, ktorý fungoval v zahraničí a už aj na Slovensku. Toto spojenie sa im páčilo, ale niečo im tam predsa len chýbalo:
„Kaviareň bola od kníhkupectva často oddelená drôtikom, niekedy zároveň s nápisom nevynášať nápoje. Bol to priestor mimo priestoru. Keď sme preto otvárali Martinus s kaviarňou Foxford na Obchodnej, snažili sme sa postaviť medzi nimi čo najmenej bariér, aby sa neoddeľovali, ale dopĺňali.“
„Zbožňujem, keď sedím v kaviarni a všade vidím knihy. Rovnako aj to, keď prídem ráno do prázdneho kníhkupectva a v pozadí počujem espresso stroj a cinkanie pohárov. Tie dve veci si navzájom vlievajú obrovský život. Má to pre nás veľký zmysel, či už biznisový, alebo emočný,“ približuje Meško.
Martinus dnes
Martinus.sk je dnes najväčším internetovým kníhkupectvom na Slovensku a druhým najväčším predajcom kníh celkovo. Ide o najväčšie internetové kníhkupectvo na Slovensku – nielen v počte predaných kníh, návštevnosti, ale hlavne v počte dostupných titulov – aktuálne je ich viac ako 200-tisíc. Vďaka tomu dokážu pre zákazníkov zohnať aj také knihy, ktoré by inde len ťažko hľadali.
Kamenné ani online pobočky sa nevyhli ani koronavírusu – Martinusu v aktuálnej situácii mimoriadne pomohlo, že elektronickým nákupom uverili prakticky už pred 20 rokmi, no sú manažované v tej istej rovine ako kamenné prevádzky, ktoré s onlinom tvoria jeden ekosystém, kam patria aj kaviarne.
A čo s Martinusom ďalej? Podľa Meška firma nemá vytýčený žiadny veľkolepý cieľ, ideálom je skôr zdravá a zisková cesta, po ktorej dopredu kráča firma so zdravými hodnotami.