Príbeh slovenskej firmy ROXOR Burger: Presiahli tržby 1 000 000 eur, chválu aj kritiku berú s rezervou
- Michal Ščevlík ROXOR Burger, ktorý funguje už takmer päť rokov
- Napriek tomu, že ROXOR burgre sú čoraz populárnejšie, Michal sa nechystá expandovať, pretože obáva, že by tak klesla kvalita
- V rozhovore s Romanom Naništom prezradil aj to, čo robí z burgra burger
- Michal Ščevlík ROXOR Burger, ktorý funguje už takmer päť rokov
- Napriek tomu, že ROXOR burgre sú čoraz populárnejšie, Michal sa nechystá expandovať, pretože obáva, že by tak klesla kvalita
- V rozhovore s Romanom Naništom prezradil aj to, čo robí z burgra burger
Michal Ščevlík je zakladateľom a majiteľom ROXOR Burger. Nedávno v tržbách presiahli číslo jeden milión, čo Michala veľmi teší, nakoľko nepochádza z pomerov, kde by takéto číslo bolo bežné. „Je to veľká zodpovednosť. Aby sme burgre ugrilovali a mali komu ugrilovať, musíme udržiavať našu pomyselnú latku,“ vysvetlil Michal, ktorý bol kedysi IT-čkárom.
Pred takmer piatimi rokmi sa ale rozhodol, že pôjde do gastro priemyslu. Spočiatku vedel len to, že chce podnikať v oblasti gastra, až kamarát mu poradil „burger biznis“. Jeho prevádzke sa darí veľmi dobre aj napriek tomu, že neexistuje žiadna iná pobočka v Bratislave či inde na Slovensku.
O úspechu svedčia aj skonzumované kilogramy mäsa. Podľa Michala za mesiac zákazníci spotrebujú 2,5 kravy. Mäso v burgri má 170 gramov a väčšia, 1,5-ročná krava má približne 300 až 400 kilogramov čistého mäsa.
Slováci zvyšujú svoje gastro nároky
I keď veľa ľudí pracujúcich v gastre odporúča iným, aby sa do podobného biznisu nevrhali, Michal to vidí inak. Čiastočne chápe, prečo to ľudia z gastra robia. „Ja ale nemám taký názor ani pocit, že by som si už nikdy nechcel otvoriť niečo iné, práve naopak,“ skonštatoval Michal.
Priznal, že viesť gastro prevádzku je extrémne náročné z hľadiska legislatívy, nakoľko musí znášať vysoké nároky od úradov. Komplikácie nastávajú aj v prípade zamestnancov, pretože podľa Michala je problém zohnať dobrých, kvalitných kuchárov. V neposlednom rade ide aj o dennodennú agendu, keďže každý deň musí niekto prísť a variť.
V rámci svojej profesie si Michal všimol, že Slováci zvyšujú nároky v oblasti gastra. Ľudia totiž často cestujú, spoznávajú niečo nové a rovnaký servis aj kvalitu chcú aj doma. Na Slovensku to ešte nie je celkom samozrejmosťou, ale podľa Michala tam jednoznačne cítiť posun.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Tajomstvo spočíva v detailoch
Michal začal podnikať vo svete burgrov s víziou, že bude robiť lepšie burgre, ako boli vtedy dostupné v Bratislave a bude to robiť najlepšie, ako vie. Pravdepodobne preto sa ROXOR Burger dostal do pomysleného rebríčku TOP burger prevádzok v hlavnom meste.
V žiadnom prípade však Michal nemá „prirodzený talent na burgre“. Priznal, že pred otvorením prevádzky robil „hobby burgre“ pri grilovačkách, skúšal piecť vlastné žemle aj mäso a nekupoval polotovary.
Na otázku nášho moderátora Romana Naništu, v čom sa líši od kuchárov pracujúcich v jeho prevádzke, odpovedal, že takéto porovnanie nie je možné. Prezradil, že tajomstvo spočíva v detailoch. Údajne je rozdiel, keď kuchár karamelizovanú cibuľku len pobúcha lyžičkou alebo ju rozotrie na okraj taniera. Sám sa rád venuje detailom, no v ich prípade, keď robia 12, 15 burgrov naraz, nemajú príliš veľa času nazvyš. Denne vraj predajú stovky burgrov.
Počet predaných burgrov je tajný
Prevádzke ROXOR Burger v začiatku vraj šéfoval „malý, premotivovaný, naivný tím“. Na začiatku, kým si len prerobili priestor, to netrvalo plánovaný týždeň, ale štyri. Michal priznal, že by sa dalo prerábať ďalej, no dochádzali im financie. Potom to bolo príjemné prekvapenie, medzi ľuďmi sa rýchlo rozchýrilo otvorenie novej prevádzky a neskôr prišiel extra veľký záujem. Spočiatku ich tešilo 50 predaných burgrov, neskôr 100. Dnes sú to však oveľa vyššie čísla.
Maximum predaných burgrov je tajné. Namiesto toho, aby sa číslom chválili na Instagrame či Facebooku, tento údaj využívajú efektívnejšie. Napovedá im, koľko burgrov vedia za deň pripraviť, „aby sa zamestnanci nezbláznili, aby chodili domov oddýchnutí, aby dokázali robiť tri dni po sebe a ešte stále mali energiu žiť, ísť na pivo a ľúbiť svoje ženy,“ povedal Michal.
Niekedy sa im dokonca stane, že majú úplne vypredané. Vypredávajú pomerne často, ale nie príliš skoro.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Vďaka korone rozbehli rozvoz
Tajomstvo úspechu je nepochybne komplikovanejšie, ako len vízia, odhodlanie a dobrý personál. Svedčia o tom podniky, ktoré zo dňa na deň navždy zatvoria a ich majitelia nadobro končia s biznisom. Podľa Michala je dôvodom to, že ľudí gastro biznis prestane baviť. Každý deň totiž musia chodiť do roboty, denne musia riešiť nejaké problémy. Podniky, samozrejme, krachujú aj kvôli financiám. „My sme aj v tých ťažkých časoch išli ďalej,“ skonštatoval Michal.
V začiatkoch bol v prevádzke každý deň, mal priamy dohľad na všetko, aby nestratili zákazníkov a teda neprišli o peniaze. Aj teraz sa tam snaží byť každý deň a dohliada na kolegov, aby im niečo neušlo alebo nevznikol väčší problém medzi nimi, prípadne medzi zamestnancami a zákazníkmi. Na zem ich nezložila ani koronakríza, vďaka ktorej poskytli zákazníkom možnosť rozvozu.
Najdôležitejšie je mäso, potom žemľa a potom omáčka
Zaujímavé je, že Michal sa nebojí otvorene hovoriť o ingredienciách, ktoré používajú pri výrobe burgrov či omáčok. Prezradil, že majú zmes do mäsa a tiež na omáčku. Veľa ľuďom už recept na omáčku dal. ROXOR Burger si totiž robia svoj vlastný kečup a svoju horčicu, takže výsledok bude chutiť inak, ako keď si omáčku urobíš doma.
Pre Michala je najdôležitejšie mäso, potom je žemľa a potom omáčka. Všetky ostatné veci, ktoré sa bežne dávajú do burgru, len zosilňujú chuť mäsa. Slanina a hovädzie mäso ide skvele dokopy, poradil Michal. Dokonca je u Slovákov populárny aj burger s ananásom, ktorý nazvali Waikiki. Ponúkajú aj vegetariánsky a vegánsky burger so špeciálnou plackou, ktorá nie je žiadnym polotovarom.
V neposlednom rade spomenul aj to, prečo sú burgre nezdravé. „Je to veľa kalórií naraz. Je tam celkom dosť veľa tuku, ale tam to podľa mňa končí,“ vysvetlil Michal. Dodal, že ponúkajú aj ľahšiu alternatívu, teda bez žemle a so šalátom.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Kvalita nad kvantitu
Počas takmer piatich rokoch sa Michal stretol ako s chválou, tak aj kritikou. Všetko sa snaží brať s rezervou. „Je normálne, že niečo je zlé, pri takých počtoch sa to stane,“ skonštatoval Michal. Čašníci to obvykle vidia na tanieroch. Keď sa už teda stretnú s nespokojným zákazníkom, snažia sa ho odškodniť.
Problémom však niekedy je prehnane pozitívna reklama. Veľa ľudí o ROXOR Burger počuje len samú chválu, a preto majú podľa Michala prehnané očakávanie. Iní zase navštívia prevádzku s tým, že už vopred vedia, že im jedlo chutiť nebude. Takíto zákazníci sú ale všade, netreba si z toho robiť ťažkú hlavu.
Dôležité je dávať ľuďom kvalitu, čo sa Michalovi i jeho tímu darí. To je tiež dôvod, prečo sa nechystá expandovať do iných častí mesta či do iných miest na Slovensku. Michal sa obáva, že keby expandovali, mohla by klesnúť kvalita a dojem z podniku by sa zhoršil. ROXOR Burger sa napokon netají tým, že používa mäso z kvalitného, voľného chovu. Michal spomenul Farmu Važec a farmu v Bielych Karpatoch.
Možno mnohých zaujíma aj to, ako často Michal konzumuje burgre. Podľa jeho slov ich je tak často, ako je to potrebné. Obvykle však dvakrát mesačne, pričom keď robia nové menu, zje ich viac. Tiež poznamenal, že majú zákazníkov, ktorí si na burgri pochutnávajú aj dvakrát týždenne.