Príbeh Soaphoria: Láske k bylinkám ich priviedla babička, dnes ich prírodnú kozmetiku používajú aj v Abú Dhabí
- Prírodná kozmetika zažíva posledné roky na Slovensku veľký boom
- Pred 7 rokmi do tohto kolotoča naskočili aj sestry Bodnárové, ktoré dnes riadia jednu z najúspešnejších značiek organickej kozmetiky
- Aj napriek rastúcemu záujmu sa stále držia tradícií svojich predkov a produkty vyrábajú ručne a výlučne z prírodných materiálov
- Prírodná kozmetika zažíva posledné roky na Slovensku veľký boom
- Pred 7 rokmi do tohto kolotoča naskočili aj sestry Bodnárové, ktoré dnes riadia jednu z najúspešnejších značiek organickej kozmetiky
- Aj napriek rastúcemu záujmu sa stále držia tradícií svojich predkov a produkty vyrábajú ručne a výlučne z prírodných materiálov
Láska k bylinkám sestier z Veľkých Kapušian sa premenila na jednu z najobľúbenejších značiek prírodnej kozmetiky. Ich príbeh sa začína priam idylicky, keď im ako malým dievčatám ukázala silu prírody ich babička, s ktorou chodievali zbierať bylinky, vyrábali tinktúry, mastičky a čaje. Nápad na výrobou vlastnej kozmetiky si však priniesli z dovolenky v Chorvátsku, kde sa nadchli pre výrobu prírodných mydiel.
Bianca a Rita Bodnárové od roku 2013 vedú svoj e-shop Soaphoria, ktorý sa im podarilo rozšíriť už na päť kamenných predajní, z toho jednu v susednej Českej republike. Okrem toho ich výrobky nájdete aj v mnohých iných predajniach zameraných na zdravú výživu či prírodnú kozmetiku.
Zákazníci vedia najlepšie, čo chcú
Dnes už portfólio Soaphorie netvoria iba prírodné mydlá, ich výrobkami si môže plne zásobiť kúpeľňu každá žena a aj muž. Okrem klasických krémov, peelingov či vlasovej kozmetiky, dnes na ich e-shope môžete nájsť aj ekologické pracie prášky, aviváže ale aj sadu make-upu.
Zákazníci však už dlhodobo siahajú najčastejšie po tuhých šampónoch a krémových deodorantoch. Tie majú dokonca po najnovšom aj vegánsku receptúru. Vďaka spätnej väzbe od zákazníkov presne vedia, čo majú zaradiť medzi svoje novinky.
Za úspechom vidia aj fakt, že svojich spotrebiteľov dnes už viac-menej poznajú, a tak im aj vedia čo najlepšie prispôsobiť aktuálnu ponuku. Niektoré z ich produktov, napríklad pleťová maska Moringa, boli do portfólia zaradené práve na základe ich žiadostí.
Prírodné suroviny netestované na zvieratách
Základným stavebným kameňom firmy sú prírodné a kvalitné suroviny. Tie síce získavajú z celého sveta, avšak na ich výber si potrpia: „Snažíme sa vyberať podľa kvality, ktorá je nesmierne dôležitá pre výsledné produkty, a zároveň aj podľa ich pôvodu, teda spôsobu získavania, ktorý musí byť etický a nesmie zahŕňať praktiky ako napríklad testovanie na zvieratách. Od nášho vzniku bola pre nás téma testovania na zvieratách nesmierne dôležitá, teraz sa len utvrdzujeme v správnosti nášho výberu vďaka úzkej komunikácii so všetkými našimi dodávateľmi v rámci schvaľovacieho procesu pre získanie certifikácie Leaping Bunny, ktorá naše produkty bude zdobiť pravdepodobne už čoskoro,“ vysvetľuje Bianca.
Okrem toho sú ich výrobky bez parabénov, silikónov, ropných derivátov, syntetických farieb a vôní, bez živočíšnych tukov a palmového oleja.
Ručná výroba od začiatku
Napriek rastúcemu záujmu sú všetky ich produkty ešte stále vyrábané ručne, presne tak, ako ich na začiatku vyrábali sestry Bianca a Rita. V ranných začiatkoch obe ešte pracovali vo svojich pôvodných zamestnaniach, a tak po nociach vlastnoručne vyrábali kozmetiku a skúšali nové recepty. Filozofii babičiek a prababičiek ostali verné aj naďalej, a tak ani dnes v ich priestoroch nenájdeš žiadne veľké výrobné linky.
„Pravidelnou každodennou výrobou v menšom však dokážeme zabezpečiť čerstvosť výrobkov, ktoré v rámci objednávok odosielame často naozaj len niekoľko hodín po ich výrobe, ak to daný typ výrobku povoľuje. Opačným prípadom sú napríklad mydielka, ktoré musia zrieť a na svoj čas si u nás v pokoji čakajú niekoľko týždňov,“ opisuje postupy Rita.
Na tomto procese sa podieľa približne 12 zamestnancov, na ktorých výber majú taktiež jasné požiadavky: „V úvode absolvujú osobnostné testy. Tie sú pre nás dôležité i pre vytvorenie priateľskej atmosféry, lepšie spoznávanie a začleňovanie do kolektívu všeobecne. Dôležité je však i hodnotové nastavenie, teda uchádzači by mali mať rozhodne blízky vzťah nie len k výrobkom prírodnej kozmetiky, ale tiež k životnému prostrediu ako takému. V neposlednom rade rozhoduje odhodlanie, chuť pracovať a stať sa aktívnym členom nášho veselého tímu,“ dodáva.
Myslieť ekologicky je aj ekonomické
Svoje ekologické hodnoty sa rozhodli aplikovať aj pri práci s obalmi od ich výrobkov. Preto už od roku 2015 ako prví spomedzi slovenských značiek zaviedli recyklačný program. Jeho úspech možno vidieť aj u iných konkurenčných značiek, ktoré sa rozhodli nasledovať tento trend.
„Tešíme sa, že aj iné firmy idú príkladom a snažia sa ponúknuť zákazníkom túto možnosť. Zákazníci si ju v súčasnosti vo veľkej miere vyžadujú, čo vidíme i u nás. Záujem o vrátenie prázdnych obalov spotrebovaných výrobkov postupne rastie a dnes už pravidelne vracia prázdne obaly väčšina našich zákazníkov,“ približuje Bianca.
Okrem životného prostredia môžu tak zákazníci uchrániť aj svoju peňaženku, keďže za každý vrátený obal získajú zľavu na nákup nových výrobkov.
Zo Slovenska až na Blízky východ
Záujem o prírodnú kozmetiku môžeme na Slovensku sledovať už dlhšie. Čoraz viac ľudí sa zaujíma nielen o svoje vlastné zdravie, ale aj dopad kozmetického priemyslu na životné prostredie. Podľa odhadov značky Soaphoria, tento trend stúpa až o 13-percent ročne. Napriek vysokému záujmu si však uvedomujú, že aj prírodné zdroje majú svoje limity. Podľa toho sa snažia aj fungovať a pravidelne sledujú nové informácie, podľa ktorých postupujú. Ich fungovanie tak stojí na rozumnom, zodpovednom, etickom a ekologickom princípe.
Slovensko však nie je jedinou krajinou, kde rastie záujem o ich produkty. Ich výrobky si našli cestu do mnohých krajín aj mimo Európskej únie. Vďaka úspešným projektom tak dnes Soaphoria distribuuje prírodnú kozmetiku aj do krajín ako Palestína, Abú Dhabí a momentálne prebiehajú rokovania o spolupráci v Dubaji.
Od kozmetiky k rúškam
Koronakríza rovnako ako skoro všetky firmy na Slovensku zasiahla aj Soaphoriu. Zatvorené kamenné predajne prinútili značku prírodnej kozmetiky rozšíriť svoje pôsobenie aj v iných odvetviach. „Našťastie máme medzi sebou kreatívnych ľudí a obrovskú dávku odhodlania, rozhodli sme sa preto pomáhať tak, ako to bolo v našich silách. Robili sme zero waste rúška, vďaka ktorým sme mohli podporiť miestne šičky. Šili sme rúška pre okolité obce či viaceré firmy z celého Slovenska,“ spomína Bianca.
Ako však ďalej dodáva, kvôli zatvoreným obchodom sa väčšina zákazníkov presunula do online priestoru, kvôli čomu mali spočiatku dokonca tak veľa práce, že meškali s vybavením objednávok.
Ich nárast pociťujú aj v dnešnom predvianočnom období. „Niekedy je to až niekoľkonásobok, najmä čo sa týka online objednávok, keďže tento spôsob nakupovania darčekov je v posledných rokoch veľmi populárny. Tešíme sa však, že záujem ľudí o prírodné produkty vzrastá, že spotrebitelia podporujú lokálnych výrobcov a volia darčeky aj s ohľadom na životné prostredie. Vidíme zmenu v zmýšľaní, vidíme, že naša snaha o trvalo udržateľné fungovanie sa ľuďom páči a vedia ju oceniť, čo je pre nás najväčšou odmenou,“ uzatvára Bianca.
Zdroj: Soaphoria