Prichádza bič na obchody, na ktorý slovenskí spotrebitelia čakali. Významne posilní ich práva
- Slovenskí spotrebitelia dostanú nové práva a zrušia sa viaceré povinnosti
- Zákon vstupuje do platnosti čoskoro
- Transponuje smernice EÚ

- Slovenskí spotrebitelia dostanú nové práva a zrušia sa viaceré povinnosti
- Zákon vstupuje do platnosti čoskoro
- Transponuje smernice EÚ
Začiatkom augusta začne na Slovensku platiť nový zákon, ktorý poslanci schválili ešte v apríli. Ako informuje agentúra TASR, nastanú významné zmeny vo viacerých oblastiach.
Tie sa týkajú napríklad zmlúv uzatváraných online či informácií poskytovaných na internetových trhoviskách. Dotknú sa taktiež podmienok pre digitálny obsah alebo služby. Nová regulácia upravuje aj označovanie cien pri zľavách.
Ministerstvo hospodárstva tvrdí, že tieto zmeny zjednodušujú a modernizujú existujúce právne predpisy a transponujú aj viaceré európske smernice, informovali sme.
Povinnosti sa aj rušia
Zákon nezahŕňa len vznik nových povinností. Mnohé sa totiž zrušia. Ide o povinnosti, ktoré nesúvisia s právom EÚ.
Napríklad už od augusta viac nebude potrebné robiť odborné posudky pri reklamáciách výrobkov. Taktiež už netreba poskytovať potvrdenie o vybavení reklamácie alebo informovať obec o zrušení prevádzky.
Rezort hospodárstva podotýka, že zákon má za cieľ vytvoriť predpoklady pre efektívny výkon dohľadu účinný aj v digitálnom prostredí.
To by však nebolo možné bez jasného určenia kompetencií dohľadových orgánov a odstránenia kompetenčných konfliktov.
Zákon okrem toho posilňuje preventívne a výchovné pôsobenie. Stane sa tak tým, že nová právna norma umožňuje zníženie alebo odpustenie sankcie pre obchodníkov, ktorí príjmu zodpovednosť za svoje protiprávne konanie a napravia všetky škody.
„Súčasne sa v základných predpisoch z oblasti ochrany spotrebiteľa revidujú sankčné ustanovenia tak, aby sa pri ukladaní pokuty zohľadňoval obrat obchodníka, a ukladané sankcie tak mohli byť spravodlivejšie a proporcionálnejšie s pozitívnym vplyvom predovšetkým na malé a stredné podniky,“ dodal rezort hospodárstva v predkladacej správe.
Zmeny v právach spotrebiteľa
V oblasti práv spotrebiteľa je najvýznamnejšou zmenou predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu. Týka sa to zmlúv uzavretých pri predajnej akcii alebo nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti.
Ak si teda spotrebiteľ kúpi tovar v akcii alebo podpíše zmluvu o službe, ktorá bola ponúknutá v akcii alebo pod nátlakom, môže od tejto zmluvy odstúpiť alebo tovar vrátiť nie do 14 dní, ale do 30 dní.
Pozmeňujúci návrh Jaroslava Karahutu (Sme rodina) spresnil, že povinnosť uviesť v každom oznámení o znížení ceny tovaru predchádzajúcu cenu sa neuplatňuje v prípade potravín. Takisto z podmienok o predajných akciách budú vylúčené akcie, ktoré uskutočňujú obchodníci s potravinami. Podmienky ich predajných akcií sú totiž špeciálne upravené v zákone o potravinách.
Poslanci prostredníctvom tohto zákona schválili aj úpravu podmienok v druhom dôchodkovom pilieri. Zrušili pritom individuálnu garanciu dôchodkovej správcovskej spoločnosti na jednorazový programový výber, ako aj zdaňovanie programového výberu z druhého piliera.
Zmeny v sankciách
Od 25. júna zároveň platí zákon, ktorý sa vzťahuje na žaloby na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov vo veci porušenia ustanovení všeobecne záväzných právnych predpisov na ochranu spotrebiteľa a právne záväzných aktov Európskej únie, ak tieto porušenia poškodzujú alebo môžu poškodiť kolektívne záujmy spotrebiteľov. Detailne sme ťa o ňom informovali v tomto článku.
Medzi najzásadnejšie zmeny zákona, ktorý platí od 25. júna, patria:
a) Zavedenie rovnakých kritérií pre oprávnené osoby, ktoré budú môcť podávať vnútroštátne aj cezhraničné žaloby na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov. Zoznam oprávnených osôb bude viesť ministerstvo hospodárstva.
b) Zavedenie systému opt-in (formou prihlášok zo strany spotrebiteľov k žalobnému zámeru) v konaní o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov.
c) Zavedenie možnosti oprávnenej osoby požadovať od spotrebiteľov poplatok za zapojenie sa do konania na čiastočné krytie nákladov spojených s podaním žaloby (vo výške desať eur).
d) Zavedenie pravidla, že neúspešná strana znáša trovy konania, s výnimkou spotrebiteľa. Ide však len o výnimočnú možnosť v dôsledku úmyselného konania alebo konania z nedbanlivosti zo strany spotrebiteľa.
e) Zavedenie informačnej povinnosti voči spotrebiteľom zo strany ministerstva a oprávnených subjektov (o oprávnených subjektov, žalobách a pod.).
f) Zavedenie povinnej konzultácie oprávnenej osoby pred podaním žaloby o abstraktnej kontrole s dotknutým obchodníkom s cieľom dosiahnuť, aby tento upustil od porušovania právnych predpisov.
g) Zavedenie fikcie, že rozhodnutie súdu/správneho orgánu ktoréhokoľvek členského štátu o existencii porušenia kolektívnych záujmov spotrebiteľov môžu použiť strany konania ako dôkaz na účely akejkoľvek ďalšej žaloby proti tomu istému obchodníkovi pre ten istý postup.
h) Zavedenie systému sankcií (v prípade porušenia zákona) a odmeňovania (v prípade úspechu v konaní).
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: TASR, Archív SIU, Archív SIU