Prichádza bič na obchody, na ktorý slovenskí spotrebitelia čakali. Významne posilní ich práva
- Slovenskí spotrebitelia dostanú nové práva a zrušia sa viaceré povinnosti
- Zákon vstupuje do platnosti čoskoro
- Transponuje smernice EÚ
- Slovenskí spotrebitelia dostanú nové práva a zrušia sa viaceré povinnosti
- Zákon vstupuje do platnosti čoskoro
- Transponuje smernice EÚ
V oblasti práv spotrebiteľa je najvýznamnejšou zmenou predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu. Týka sa to zmlúv uzavretých pri predajnej akcii alebo nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti.
Ak si teda spotrebiteľ kúpi tovar v akcii alebo podpíše zmluvu o službe, ktorá bola ponúknutá v akcii alebo pod nátlakom, môže od tejto zmluvy odstúpiť alebo tovar vrátiť nie do 14 dní, ale do 30 dní.
Pozmeňujúci návrh Jaroslava Karahutu (Sme rodina) spresnil, že povinnosť uviesť v každom oznámení o znížení ceny tovaru predchádzajúcu cenu sa neuplatňuje v prípade potravín. Takisto z podmienok o predajných akciách budú vylúčené akcie, ktoré uskutočňujú obchodníci s potravinami. Podmienky ich predajných akcií sú totiž špeciálne upravené v zákone o potravinách.
Poslanci prostredníctvom tohto zákona schválili aj úpravu podmienok v druhom dôchodkovom pilieri. Zrušili pritom individuálnu garanciu dôchodkovej správcovskej spoločnosti na jednorazový programový výber, ako aj zdaňovanie programového výberu z druhého piliera.
Zmeny v sankciách
Od 25. júna zároveň platí zákon, ktorý sa vzťahuje na žaloby na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov vo veci porušenia ustanovení všeobecne záväzných právnych predpisov na ochranu spotrebiteľa a právne záväzných aktov Európskej únie, ak tieto porušenia poškodzujú alebo môžu poškodiť kolektívne záujmy spotrebiteľov. Detailne sme ťa o ňom informovali v tomto článku.
Medzi najzásadnejšie zmeny zákona, ktorý platí od 25. júna, patria:
a) Zavedenie rovnakých kritérií pre oprávnené osoby, ktoré budú môcť podávať vnútroštátne aj cezhraničné žaloby na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov. Zoznam oprávnených osôb bude viesť ministerstvo hospodárstva.
b) Zavedenie systému opt-in (formou prihlášok zo strany spotrebiteľov k žalobnému zámeru) v konaní o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov.
c) Zavedenie možnosti oprávnenej osoby požadovať od spotrebiteľov poplatok za zapojenie sa do konania na čiastočné krytie nákladov spojených s podaním žaloby (vo výške desať eur).
d) Zavedenie pravidla, že neúspešná strana znáša trovy konania, s výnimkou spotrebiteľa. Ide však len o výnimočnú možnosť v dôsledku úmyselného konania alebo konania z nedbanlivosti zo strany spotrebiteľa.
e) Zavedenie informačnej povinnosti voči spotrebiteľom zo strany ministerstva a oprávnených subjektov (o oprávnených subjektov, žalobách a pod.).
f) Zavedenie povinnej konzultácie oprávnenej osoby pred podaním žaloby o abstraktnej kontrole s dotknutým obchodníkom s cieľom dosiahnuť, aby tento upustil od porušovania právnych predpisov.
g) Zavedenie fikcie, že rozhodnutie súdu/správneho orgánu ktoréhokoľvek členského štátu o existencii porušenia kolektívnych záujmov spotrebiteľov môžu použiť strany konania ako dôkaz na účely akejkoľvek ďalšej žaloby proti tomu istému obchodníkovi pre ten istý postup.
h) Zavedenie systému sankcií (v prípade porušenia zákona) a odmeňovania (v prípade úspechu v konaní).
Čítajte viac z kategórie: Hlavné správy a aktuality