Priemerný Slovák vypil takmer 80 litrov piva. Pandémia však všetko zmenila, straty sú miliónové
- Pivo je bez pochýb obľúbeným nápojom Slovákov
- Aspoň raz týždenne si ho pred pandémiou vychutnalo až 85 % dospelých Slovákov
- Pivo je bez pochýb obľúbeným nápojom Slovákov
- Aspoň raz týždenne si ho pred pandémiou vychutnalo až 85 % dospelých Slovákov
Spotreba piva pred pandémiou na Slovensku rástla a to dokonca aj v porovnaní s inými alkoholickými nápojmi. Podľa štatistík sme v roku 2019 v priemere vypili až 77,9 litrov na hlavu, čo predstavuje asi 156 veľkých pív. Viac ako tretina Slovákov (38 %) sa pritom považuje skôr za pivárov, ako za vinárov (26 %).
Pivovarníci si tak mohli užívať v skutku zlaté časy, to by však nemohla prísť pandémia koronavírusu. Práve kvôli nej klesol predaj piva v reštauráciách až o 40 %. Nárast predaja v maloobchode pritom túto stratu nedokázal kompenzovať. Vyplýva to z ekonomickej štúdie, ktorú zverejnilo Slovenské združenie výrobcov piva a sladu.
Opatrenia vlády zasiahli celý reťazec pivovarníckeho odvetvia. „Tržby pivovarov za pivo a radler klesli v prvom polroku 2020 v medziročnom porovnaní o 10,98 %,“ uvádza Jana Shepperd, prezidentka Slovenského združenia výrobcov piva a sladu, a dodáva:
„Najviac k tomuto prepadu prispel výpadok tržieb z gastro sektora, z dôvodu úplného zatvorenia reštaurácií a pohostinstiev počas prvej vlny pandémie. Ďalším dôvodom je presun predaja piva z gastra do maloobchodu, v ktorom sú ceny nižšie.“
Zatvorenie gastro prevádzok v období marec-máj spôsobilo dramatický pokles predaja. V niektorých prípadoch klesol dopyt gastro prevádzok v mesiacoch marec-apríl až o 80%.
7 pív nevypil nikto
„Počas prvého polroka 2020 sme v dôsledku pandemických opatrení, ktoré zavreli podniky, vypili v priemere o 15 čapovaných pív menej ako obyčajne. Avšak len približne polovica (55%) výpadku spotreby v gastre sa presunula do maloobchodu. Doma sme tak síce vypili o 8 pív viac ako obyčajne, ale tých ostatných 7 nevypil nikto, “ vysvetľuje Jana Shepperd.
V roku 2019 sa približne tretina celkovej spotreby piva na Slovensku skonzumovala v gastre – v pivárňach a reštauráciách. Takmer dvojmesačné zatvorenie podnikov zasiahlo gastro sektor nepripravený.
„Pivovary sa snažili pomáhať svojim odberateľom v gastre a v prvom polroku celkovo vynaložili viac ako 1,3 milióna eur na priamu pomoc. Napriek tomu po prvej vlne klesol pivovarom počet odberateľov v gastre o 11%,“ hovorí Jana Shepperd a dodáva:
Ťažkú situáciu potvrdzuje aj prieskum združenia u približne 2 000 prevádzok. Z neho vyplýva, že väčšine odberateľov sa síce podarilo zvládnuť náročnú jar, ale aktuálne reštrikcie a slabá perspektíva zlepšenia situácie v dohľadnej dobe vážne ohrozujú budúcnosť dvoch tretín prevádzok.
Štát dostane menej peňazí
Vládne pandemické obmedzenia a následné výpadky predaja a tržieb pivovarov majú za následok výpadky v príjmoch do štátneho rozpočtu. „V prvom polroku 2020 bol za pivo predané v gastre výber DPH o 3,84 milióna eur nižší a výber spotrebnej dane klesol o 2,4 milióna eur,“ dodáva Jana Shepperd.
Za toto obdobie priniesli predaje v maloobchode mierny medziročný nárast výberu spotrebnej dane (+ 1,6 milióna eur) a výberu DPH (+ 0,77 milióna eur). V prvom polroku 2020 tak nastal od pivovarov celkový výpadok v odvode na oboch daniach minimálne vo výške 4,3 miliónov eur.
Čo nasleduje?
I napriek nižším predajom a tržbám doteraz pivovary nepristúpili k výraznému prepúšťaniu. Z celkového počtu cca. 1 400 zamestnancov v najväčších slovenských pivovaroch bolo iba 16 ľudí prepustených priamo v súvislosti s koronakrízou.
„Aktuálne vládne opatrenia sa bezpochyby odrazia na ekonomických výsledkoch pivovarov a ich príspevkoch do štátnej kasy. Vzhľadom na neistotu ďalšieho vývoja situácie a rozsahu platnosti opatrení nemožno však tieto dopady vyčísliť,“ upozorňuje Jana Shepperd a dodáva:
„Od zavedenia jesenných vládnych reštrikcií hlásia reštaurácie až 50% medzimesačný prepad tržieb. Aby sa aj pivovary nedostali do červených čísel, pokladáme za kľúčovú okamžitú a adresnú pomoc gastro prevádzkam, ktoré sú ich dôležitými odberateľmi.“
Záver je jednoduchý: čím menej čapovaného piva sa predá, tým je väčší výpadok z výberu DPH v štátnej kase – lebo pivo z plechovky vypité na gauči nevytvára takú pridanú hodnotu ako to čapované, čo vypijeme v pivárni.
Štúdiu spracovala konzultačná spoločnosť EY na základe agregovaných údajov štyroch najväčších slovenských pivovarov – Heineken Slovensko, Plzeňský Prazdroj Slovensko, Pivovar Steiger a Banskobystrický pivovar – ktoré predstavujú 99% produkcie slovenského trhu.
Zdroj: SZVPS