PRIESKUM: Mladí chcú tolerantnejšie Slovensko, väčšina chce zostať v EÚ aj v NATO

  • Od apríla vzrástol záujem mladých Slovákov a Sloveniek o voľby o 16 %
  • Je to najmä dôsledok mobilizačných kampaní
NRSR, PARLAMENT
Unsplash/Elimende Inagella
  • Od apríla vzrástol záujem mladých Slovákov a Sloveniek o voľby o 16 %
  • Je to najmä dôsledok mobilizačných kampaní

Predčasné parlamentné voľby sú tu už o pár dní. K urnám sa chystajú Slováci a Slovenky každého veku, dokonca aj tí, ktorí žijú v zahraničí. Rastie aj záujem mladých ľudí, niektorí pôjdu voliť vôbec po prvýkrát. 

Záujem mladých ľudí (18 – 25 rokov) zúčastniť sa volieb vzrástol od apríla o 16 percentuálnych bodov na 68 %. Ich mobilizácia sa tak približuje celkovej populácii (76 %). Vyplýva to z prieskumu agentúry Focus, ktorý bol realizovaný v auguste pre nestranícku občiansku kampaň CHCEM TU ZOSTAŤ – PRETO VOLÍM.

Zároveň platí, že čím majú ľudia vyššie vzdelanie, tým je vyšší aj ich záujem ísť voliť. Vysoký záujem o voľby deklaruje len 28 % mladých s ukončeným základným vzdelaním, zatiaľ čo u vysokoškolákov je to až 55 %. Rozdiel v záujme o voľby je vidieť aj medzi prvo a druhovoličmi. Vyšší až vysoký záujem voliť deklaruje 62 % prvovoličov (18 – 21 rokov), medzi druhovoličmi (22 – 25 rokov) je to až 73 %.

Ako vidia Slovensko mladí ľudia?

„Voľby vytvárajú väzbu na politické dianie a vťahujú mladých k zamysleniu sa nad nad tým, ako vidia veci a čo od nich požadujú. Preto je dôležité, aby čo najviac mladých ľudí využilo pri prvej možnej príležitosti svoje volebné právo, lebo voliť znamená nenechať si diktovať,“ hovorí Fedor Blaščák z iniciatívy CHCEM TU ZOSTAŤ – PRETO VOLÍM.

Akí sú mladí ľudia? 

Z prieskumu, ktorý realizoval Focus, zároveň vyplynulo, že práve mladí sú často otvorení liberálnejším myšlienkam a chystajú sa voliť liberálnejšie strany. Približne tretina z nich (32 %) deklaruje liberálnu politickú orientáciu, kým v celkovej populácii je to 20 %.

Ku konzervatívnej politickej orientácii sa hlási 16 % mladých ľudí. V celej populácii je to 38 %. Stredovú politickú orientáciu deklaruje 42 % mladých oproti 35 % v celej populácii.

CHCEM TU ZOSTAŤ – PRETO VOLÍM je občianska mobilizačná kampaň, ktorej cieľom je podporovať demokratický systém, inšpirovať mladých ľudí k záujmu o veci verejné a vyzývať ich k účasti vo voľbách. Iniciátormi kampane sú Nadácia otvorenej spoločnosti, Nadácia Pontis, Memo 98 a Občianska platforma pre demokraciu. Zapojilo sa do nej viac než 100 organizácií z celého Slovenska. Kampaň podporujú firmy, mimovládne organizácie aj jednotlivci.

Kampaň je striktne nestranícka, nie je namierená proti žiadnej politickej strane či kandidátovi a zároveň žiadnej politickej strane alebo kandidátovi nevyjadruje podporu.

Ďalšou veľkou témou je pre nich téma slobody a samostatnosti. Mladí ľudia chcú byť menej závislí od štátu. Až 49 % z respondentov súhlasilo s výrokom: „O svoju prácu a životnú úroveň by sa mal v prvom rade postarať každý sám“, kým v celej populácii s týmto výrokom súhlasí 27 % ľudí. V čom sa naopak mladí zhodujú so zvyškom populácie je progresívne zdaňovanie, až 60 % mladých ľudí si myslí, že bohatší majú platiť vyššie dane.

Viac rovnosti pre všetkých 

Prieskum tiež ukazuje, že mladí Slováci a Slovenky nechcú svet, aký často vidíme v komentároch na Facebooku či v iných nahnevaných diskusiách. Mladí si myslia, že naša spoločnosť by mala byť tolerantnejšia. Najvyššou spoločenskou hodnotou pre mladých je rovnosť, no zároveň až 68 % z nich považuje slovenskú spoločnosť za nespravodlivú.

Mladí ľudia sú tolerantnejší k právu na registrované partnerstvo ako priemer populácie. Právo uzatvoriť so svojím partnerom či partnerkou tzv. registrované partnerstvo podporuje 51 % z nich. Pre porovnanie, v celkovej populácii je to 37 %, proti je 43 % mladých. V celej populácii odmieta registrované partnerstvá 60 %.

Výrazne viac podporujú aj práva žien rozhodnúť o interrupcii. Viac ako polovica mladých ľudí (52 %) má názor, že interrupcia by mala byť povolená z akýchkoľvek dôvodov. V celej populácii má takýto názor len 24 % ľudí. Približne tretina mladých navštevuje bohoslužby aspoň raz mesačne, čo je mierne nižšia úroveň než u celkovej populácie.

Východ chce podporiť práva menšín 

Pohľad mladých na práva menšín je porovnateľný s celkovou populáciou, podľa prieskumu je 64 % mladých presvedčených, že v demokracii treba dôsledne rešpektovať aj práva menšín. Zaujímavé je, že dôsledné rešpektovanie práv menšín podporujú najviac mladí ľudia na východnom Slovensku. Tento fakt je do istej miery paradoxný, keďže práve východ Slovenska je často v priamom kontakte s problémami marginalizovaných skupín obyvateľstva. Na týchto témach si robia kampaň práve strany z krajne pravicového spektra. 

Čo sa týka priorít mladých ľudí, na vrchole rebríčka boli práve témy, ktoré trápia aj iné skupiny obyvateľov – sú to ekonomické a sociálne témy, ako sú ceny potravín, lepšia dostupnosť bývania, väčšia podpora mladých rodín zo strany štátu či lepšia dostupnosť a kvalita zdravotnej starostlivosti. Môžeme povedať, že v očakávaniach od politikov mladí nerozlišujú medzi potrebami krajiny a tým, čo by potrebovali vo svojich osobných životoch. Na opačnej strane rebríčka sa vyskytli tzv. kultúrno-etické témy, teda práva LGBTI+ komunity, interrupcie či rodová rovnosť.

Mladí podporujú členstvo Slovenska v EÚ a NATO

Väčšina mladých podporuje členstvo a zotrvanie Slovenska v Európskej únii. V prípade konania referenda by až 66% respondentov vo veku 18-25 rokov hlasovalo za zotrvanie v EÚ. Pre väčšinu mladých, takmer 70%, je členstvo Slovenska v EÚ úplne samozrejmé, nevedia si predstaviť, že by tomu bolo inak. Vysokú podporu má medzi prvovoličmi a druhovoličmi aj členstvo Slovenska v NATO. Za zotrvanie v tomto zoskupení sa v prieskume vyjadrilo 64% mladých respondentov.

Ako vidia Slovensko mladí ľudia?

Mladých volajú k voľbám firmy, herci aj influenceri

Mladých dnes motivujú k príchodu k volebným urnám aj influenceri. Niektorí podporili konkrétne strany, iní sa rozhodli podporiť práve iniciatívu CHCEM TU ZOSTAŤ – PRETO VOLÍM. Dnes už presiahla priestor občianskej spoločnosti a pridávajú sa k nej mnohí významní slovenskí influenceri, umelci a umelkyne, veľké firmy aj desiatky organizácií zo všetkých kútov Slovenska. Z občianskej kampane sa mení na celospoločenskú.

„Mladí ľudia potrebujú počuť, že na ich názore záleží a môžu niečo zmeniť. Kampaň CHCEM TU ZOSTAŤ – PRETO VOLÍM podporujeme ako pozvánku pre mládež, aby sa pridala k účasti na voľbách a podieľala sa na vytvorení súčasného obrazu Slovenska,“ vysvetľuje Juraj Lizák, predseda Rady mládeže Slovenska, prečo podporujú mobilizačnú kampaň. 

Kampaň odštartovala v júli s podporou ambasádorov Veroniky Cifrovej Ostrihoňovej, Ivety Radičovej a Michala Handzuša a už od začiatku sa k nim na sociálnych sieťach pridávali influenceri a osobnosti, ktorým nie je jedno, v akej krajine budú žiť. 

Spolu s ňou kampaň CHCEM TU ZOSTAŤ – PRETO VOLÍM na sociálnych sieťach podporuje množstvo ďalších influencerov ako Matej „Sajfa“ Cifra, Fero Joke, Plážoví chalani, Kristína Tormová, Branči Kováč a.k.a. VEC, Jakub Gulík, Adam Pavlovčin a desiatky ďalších. „Záleží mi na budúcnosti Slovenska, aby sme boli slobodnou modernou krajinou, plnou tolerancie a slušného správania,“ vysvetľuje komik Fero Joke, prečo podporuje kampaň CHCEM TU ZOSTAŤ – PRETO VOLÍM.

 
 
 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa Chcem tu zostať 🇸🇰✌🏻 (@chcem_tu_zostat)

Okrem influencerov iniciatívu podporujú aj firmy. „Ak chceme zanechať našim deťom modernú, demokratickú a ekonomicky prosperujúcu krajinu, nemôžme nič nechať na náhodu. Raz za štyri roky sme my všetci tí, ktorí máme vplyv na budúcnosť a smerovanie Slovenska. Mali by sme toto naše právo využiť naplno. Aby sa tu všetkým ľuďom oplatilo žiť, pracovať či podnikať,“ odkázal Peter Krutil, CEO Slovenskej sporiteľne.

Občiansku kampaň podporili okrem Nadácie Slovenskej sporiteľne aj mobilný operátor O2, spoločnosť Curaprox alebo kuriérska firma Slovak Parcel Service.

Sériu 14 mobilizačných koncertov kampane CHCEM TU ZOTAŤ – PRETO VOLÍM odštartovali začiatkom septembra ambasádor kampane Michal Handzuš spolu s headlinermi ako Astral Kid a Shimmim, ktorí pritiahli na námestie v Žiline viac než 1 500 mladých ľudí.

Do volieb ešte stihnete mobilizačné koncerty v Bratislave aj v Košiciach. Na predvolebnej party pod Starým mostom v Bratislave v piatok 29.septembra vystúpia Sameya, Astralkid, samm734, Timea Gregová či Atomal. V utorok zahrajú v Košiciach Berlin Manson, Chiki liki tu-a, Tamara Kramar a Vojtik.

Okrem koncertov prebiehajú v rámci kampane desiatky ďalších sprievodných aktivít, ako sú verejné diskusie či programy na školách. Napríklad v pondelok 25. septembra budú na bratislavskom Sundecku diskutovať o účasti mladých na politickom živote premiér Ľudovít Ódor a ambasádorka kampane Veronika Cifrová Ostrihoňová.

Čítajte viac z kategórie: Politika

Najnovšie videá

Trendové videá