PRIESKUM: Slovenské univerzity zaspali AI revolúciu. Študenti sa musia učiť sami
- Slovenskí študenti požadujú viac praktických tréningov a vzdelávania v oblasti AI
- Umelú inteligenciu vnímajú ako kľúčovú pre svoju kariéru

- Slovenskí študenti požadujú viac praktických tréningov a vzdelávania v oblasti AI
- Umelú inteligenciu vnímajú ako kľúčovú pre svoju kariéru
Prvý prieskum o využívaní umelej inteligencie (AI) na slovenských univerzitách, ktorý uskutočnila Asociácia AI (ASAI), priniesol zaujímavé zistenia o tom, ako študenti vnímajú a používajú AI vo svojom každodennom živote a vzdelávaní.
Z výsledkov prieskumu vyplýva, že aj keď viac ako polovica študentov využíva AI nástroje aspoň raz týždenne, len malá časť z nich má tieto témy zapracované do výučby.
Nedostatky vzdelávania v AI na slovenských univerzitách
Podľa prieskumu:
- 66 % študentov používa generatívne jazykové nástroje, ako je ChatGPT, na dennej báze.
- 37 % študentov sa stretlo s témami AI v rámci svojich akademických predmetov.
- 91 % študentov by uvítalo prístup k odborníkom z praxe a 70 % sa domnieva, že AI vzdelávanie je nevyhnutné pre ich odbory.
- Viac ako 70 % študentov nikdy nezažilo workshop alebo tréning zameraný na praktické využitie umelej inteligencie.
Výsledky prieskumu ukázali, že vzdelávanie v oblasti AI na slovenských univerzitách neudržiava tempo s rýchlym technologickým pokrokom a realitami trhu. Študenti vyjadrili sklamanie z nedostatočne rozvinutého obsahu, ktorý by ich pripravil na reálnu aplikáciu AI v praxi.
Vysokoškolské inštitúcie často nezačlenili do svojich kurikúl moderné technológie a nástroje, ktoré sú dnes bežne dostupné a používané na trhu práce.
Zistenia prieskumu ukazujú, že:
- 35 % študentov považuje vzdelávanie v AI na svojich fakultách za nedostatočné.
- 40 % študentov uvádza, že na svojich univerzitách nikdy nezažili výučbu zameranú na praktické využitie AI v reálnych situáciách.
- 60 % študentov by uvítalo, keby ich školy viac spolupracovali s odborníkmi z praxe a firmami, ktoré AI aktívne využívajú.
Tieto údaje ukazujú, že slovenské univerzity sa ešte len začínajú prispôsobovať rýchlemu vývoju v oblasti umelej inteligencie, pričom výučba stále zaostáva za očakávaniami študentov, ktorí sú čoraz viac zvyknutí na technológie zo svojho každodenného života.
Čo študenti očakávajú od vzdelávania v AI
Študenti si želajú, aby AI nebola len teoretickou súčasťou ich štúdia, ale aby im poskytla aj konkrétne nástroje a praktické zručnosti. Väčšina z nich vníma potrebu vzdelávať sa v AI ako nevyhnutnosť pre svoju budúcnosť na pracovnom trhu.
Aj keď mnoho univerzít sa stále sústredí na základné teoretické predmety, študenti požadujú, aby sa z AI stala prirodzená súčasť výučby, podobne ako digitálna gramotnosť v minulom desaťročí.
V reakcii na prieskum ASAI odporúča:
- Otvorenie odborného dialógu medzi univerzitami, študentmi a odborníkmi z praxe.
- Zameranie sa na konkrétne aplikácie AI v rôznych odboroch a na vytvorenie praktických workshopov, ktoré študentom umožnia pracovať s nástrojmi používanými v praxi.
- Vytvorenie národného rámca pre vzdelávanie v oblasti AI, ktorý by bol flexibilný a aktuálny, a reflektoval by potreby trhu práce.
Rozdiely medzi univerzitami a potreba zmien
Prieskum tiež ukázal, že medzi slovenskými univerzitami existujú značné rozdiely v prístupe k vzdelávaniu v oblasti AI. Na niektorých školách sú témy AI už súčasťou niektorých predmetov, ale stále ide len o malé percento vyučovaných odborov.
Študenti z rôznych typov univerzít (verejných, technických, netechnických a umeleckých) často čerpajú informácie o AI z neformálnych zdrojov ako Google, TikTok alebo YouTube, čo potvrdzuje, že školy ešte stále neplnia svoju úlohu hlavného poskytovateľa vzdelania v tejto oblasti.
Prístup k odborníkom a praktické zručnosti
Aj keď niektoré univerzity ponúkajú špecializované predmety týkajúce sa umelej inteligencie, študenti stále požadujú viac prístupu k odborníkom z praxe a možnosti pracovať s technológiami, ktoré sú dnes bežnou súčasťou podnikania. Viac ako 90 % študentov by privítalo prístup k odborníkom, ktorí by im poskytli reálne skúsenosti a rady týkajúce sa implementácie AI do ich štúdia a pracovného života.
Dáta prieskumu jasne ukazujú, že študenti nechcú len teoretické informácie o AI, ale túžia po konkrétnych nástrojoch a zručnostiach, ktoré im umožnia adaptovať sa na trh práce, ktorý je čoraz viac ovplyvnený technológiami.
Čítajte viac z kategórie: Technológie a internet
Zdroje: TS, ASAI