Primátorka Paríža chce odstrániť desaťtisíce parkovacích miest kvôli cyklistom
- Paríž má už dlhodobo problém so znečistením ovzdušia a zápchami
- Radnica musí preto vynaložiť značné úsilie, aby tu ľudia mohli „dobre dýchať" aj o pár rokov
- Najnovším plánom tamojšej primátorky je premeniť Paríž na 100 % cyklistické mesto a to do roku 2024
- Paríž má už dlhodobo problém so znečistením ovzdušia a zápchami
- Radnica musí preto vynaložiť značné úsilie, aby tu ľudia mohli „dobre dýchať" aj o pár rokov
- Najnovším plánom tamojšej primátorky je premeniť Paríž na 100 % cyklistické mesto a to do roku 2024
Súčasná primátorka Paríža Anne Hidalgová ohlásila obyvateľom francúzskej metropoly pomerne ambiciózne plány. Ak bude zvolená aj v marci, z mesta plánuje dostať väčšinu áut.
Ako to chce dosiahnuť? Odpoveďou je vytvorenie takzvaného mesta 15-tich minút. Cieľom je dostatočná hustota a pestrosť služieb, pracovných príležitostí či možností trávenia voľného času, aby sa k ním človek pešo či na bicykli dopravil do 15 minút a auto nepotreboval. Veľká časť pozornosti radnice tak má byť nasmerovaná na budovanie bezpečnej infraštruktúry pre chodcov a bicykle, ide o plán s názvom Plan Velo.
Paríž by sa podľa neho mal už do roku 2024 premeniť na mesto, ktoré je 100 % cyklistické. V súčasnosti mesto ponúka pre cyklistov vyše 1000 vyhradených cyklocestičiek alebo cyklopruhov, no cyklistov pribudlo aj vďaka systému zdieľaných bicyklov. Najnovšie sčítanie od septembra 2019 do januára ukázalo, že počet cyklistov dosahuje číslo 700-tisíc.
Plány primátorky Anny Hidalgovej zahŕňajú okrem iného aj odstránenie 72 % parkovacích miest na ulici, aby sa tak vytvoril väčší priestor pre ľudí jazdiacich na bicykloch.
Podľa štúdie spoločnosti Atelier Parisien d’Urbanisme (Apur) z roku 2019 je v súčasnosti 83 500 parkovacích miest na ulici, čo znamená, že spoločnosť Hidalgo ich chce odstrániť približne 60-tisíc.
Okrem toho by sa podľa plánu Velo mala v každej štvrti vytvoriť najmenej jedna cyklotrasa. Taktiež všetky mosty budú vybavené bezpečnými cyklotrasami. Sieť infraštruktúry vyhradená pre chodcov a bicykle bude zase spájať Paríž so susednými obcami. V pláne je aj inštalácia bezpečných rezidentských cykloparkovísk s opravárenským náradím, ktoré môže využiť ktokoľvek.
Parížania by sa mali dočkať aj bezpečných prístreškov pre bicykle všade, kde je to možné, či už v bytových domoch, budovách sociálneho bývania a v budovách spoločností. Investície do bicyklov sa údajne zvýšia na 26 eur na obyvateľa ročne, celkovo na 350 miliónov eur za 6 rokov.
Paríž prešiel v posledných rokoch mnohými premenami verejných priestorov, spolu s najväčším bikesharingom v Európe sa tak spomedzi svetových metropol radí k lídrom v udržateľnej mobilite.
Zdroje: insidethegames.biz, eltis.org, planvelo.paris