Priprav sa na revolúciu: Facebook a Instagram na Slovensku prejdú radikálnou očistou
- Organizácia Demagog.sk bude overovať fakty v slovenských príspevkoch na Instagrame a Facebooku
- Novinka bude spustená už čoskoro
- Organizácia Demagog.sk bude overovať fakty v slovenských príspevkoch na Instagrame a Facebooku
- Novinka bude spustená už čoskoro
Organizácia Demagog.sk bude na slovenskom Facebooku a Instagrame overovať fakty. Ako informuje portál tvnoviny.sk, Meta tak rozširuje na Slovensku program overovania faktov pomocou externých partnerov.
Podľa Demagog.sk budú za overovanie faktov zodpovední len kontrolóri, ktorí majú slovenčinu ako rodný jazyk. Ich hlavnou úlohou bude skúmať a posudzovať, či je obsah na Slovensku presný.
„Od vzniku portálu Demagog.sk sa snažíme bojovať proti nepravdám a zavázdaniu vo verejnej diskusii. Spoluprácu so spoločnosťou Meta, vďaka ktorej sa zameriame na dezinformácie šírené na sociálnych sieťach, vnímame ako ďalší krok k napĺňaniu našej misie,“ uviedla Veronika Frankovská, projektová manažérka Demagog.sk.
Ako to bude celé fungovať?
Ak kontrolór faktu označí príspevok za nepravdivý, Meta ho umiestni nižšie vo feede, aby ho videlo menej ľudí. Cieľom je obmedziť šírenie dezinformácií.
Overovatelia faktov nebudú mazať stránky ani účty. Ale ak niekto opakovane šíri nepravdivé informácie, jeho dosah klesne a stratí možnosť zarábať alebo inzerovať.
Keď sa príspevok označí za nepravdivý, zobrazí sa upozornenie ľuďom, ktorí ho chcú vidieť alebo zdieľať.
„Sme radi, že sa Demagog.sk pripája k nášmu programu overovania faktov na Slovensku a bude naďalej pomáhať Slovákom pochopiť kľúčové súvislosti toho, čo čítajú na internete,“ uviedol Patrik Tovaryš, Public Policy Manager v spoločnosti Meta pre Slovensko.
Slovenská organizácia začne overovať fakty na Facebooku a Instagrame od marca tohto roka.
Bezpečné voľby
Šéf diplomacie EÚ Josep Borrell v utorok varoval, že voľby, ktoré tento rok čakajú približne dve miliardy ľudí na celom svete, sa stanú hlavným terčom šírenia dezinformácií. EÚ zároveň zverejnila správu, podľa ktorej za väčšinou dezinformácií v minulom roku stálo Rusko. TASR o tom informuje na základe správy agentúry AFP.
„Voľby sa stanú hlavným terčom nepriateľských zahraničných aktérov… Päťdesiat percent dospelej populácie na svete bude vyzvaných, aby išli voliť, či už ide o voľby do Európskeho parlamentu (EP), v Spojených štátoch, v Indii alebo na mnohých ďalších miestach na svete,“ uviedol Borrell.
Najväčšie technologické spoločnosti, ako Microsoft, Google, Amazon a ďalšie v piatok podpísali pakt o boji proti volebným dezinformáciám. TASR o tom informuje na základe správ AP a CNBC.
Šéfovia technologických spoločností, ako sú Adobe, Amazon, Google, IBM, Meta, Microsoft, OpenAI, TikTok, Snap či X, sa zišli na Mníchovskej bezpečnostnej konferencii a ohlásili dohodu o novom dobrovoľnom rámci, ako budú reagovať na deepfakes generované umelou inteligenciou, ktoré zámerne klamú voličov. Firmy sa zaviazali, že prijmú „primerané preventívne opatrenia“, aby zabránili používaniu nástrojov umelej inteligencie (AI) na narušenie demokratických volieb na celom svete.
Celkovo ide o skupinu 20 popredných technologických firiem.
„Všetci si uvedomujú, že žiadna technologická spoločnosť, žiadna vláda ani žiadna organizácia občianskej spoločnosti sa sama nedokáže vyrovnať s nástupom tejto technológie a jej možným nekalým využitím,“ povedal Nick Clegg, prezident pre globálne záležitosti spoločnosti Meta, materskej spoločnosti Facebooku a Instagramu, v rozhovore pred samitom na margo umelej inteligencie.
Technologické platformy sa pripravujú na veľký volebný rok. Po celom svete sa budú konať voľby, ktoré ovplyvnia až štyri miliardy ľudí vo viac ako 40 krajinách. Nárast obsahu generovaného umelou inteligenciou viedol k vážnym obavám z dezinformácií súvisiacich s voľbami, pričom podľa údajov spoločnosti Clarity, ktorá sa zaoberá strojovým učením, počet vytvorených deepfakes medziročne vzrástol o 900 %.
„Základom demokracie sú bezpečné voľby,“ uviedol prezident spoločnosti Google pre globálne záležitosti Kent Walker. Dohoda podľa neho odráža snahu odvetvia čeliť „volebným dezinformáciám generovaným umelou inteligenciou, ktoré narúšajú dôveru“.
Zdroje: Demagog.SK, tvnoviny.sk, TASR