Profesia, ktorá ti zarobí tisíce eur: Na Slovensku je pre ňu aktuálne voľných až 3 900 miest
- Záujem o profesiu zvárača rastie aj medzi zamestnávateľmi
- Ide však o nedostatkovú profesiu
- Záujem o profesiu zvárača rastie aj medzi zamestnávateľmi
- Ide však o nedostatkovú profesiu
Na Slovensku momentálne hľadá zváračov približne 200 zamestnávateľov. Tento odbor sa radí medzi nedostatkové profesie, no dopyt po ňom na našom trhu neustále rastie. Niektoré školy úspešne motivujú mladých ľudí, aby si zvolili práve túto kariérnu cestu.
Svoje zručnosti mali možnosť porovnať aj na medzinárodnej súťaži s názvom Mladý zvárač, uvádza portál Správy RTVS.
Súťažiaci predviedli svoje schopnosti v zváraní argónom, oxidom uhličitým a obalenou elektródou. Do súťaže sa zapojili študenti zo Slovenska, Maďarska a Česka.
Ján Salaj, vedúci zváračskej školy SOŠ Tlmače, vysvetlil: „Toto je náročná súťaž, kde si žiaci môžu porovnať vedomosti, ktoré nadobudli počas štúdia na škole. Následne sa môžu vydať na svoju zváračskú životnú dráhu.“
Záujem o profesiu zvárača rastie aj medzi zamestnávateľmi. Úrady práce na celom Slovensku, s výnimkou Košického kraja, zaraďujú toto povolanie medzi nedostatkové profesie.
K veci sa vyjadril aj riaditeľ Tatravagónky Tlmače Ján Profant, ktorý poukázal na to, že vo firme majú stále voľné pracovné miesta, najmä vo výrobných profesiách. „Som veľmi rád, že príchodom našej spoločnosti do Tlmáč vzrástol záujem študentov na strednej odbornej škole. Tento rok sa hlási 190 žiakov, pričom škola môže prijať približne polovicu z nich. Pre nás je to záväzok,“ dodáva.
Ján Salaj poukázal na výrazný nárast záujmu o zváračský kurz. „V minulosti sme začínali s 20 žiakmi, no teraz máme v kurze až 70 účastníkov.“ Problémom však ostáva, že časť vyštudovaných odborníkov odchádza pracovať do zahraničia.
Ján Profant sa vyjadril k téme konkurencieschopnosti miezd: „Nemôžeme a ani nechceme súperiť so Švédskom, škandinávskymi krajinami alebo Nemeckom v oblasti miezd. Ak sa však človek rozhodne zostať na Slovensku a vyberie si profesiu zvárača, môže si na slovenské pomery veľmi dobre zarobiť.“
V súčasnosti je na Slovensku voľných takmer 3 900 pracovných miest pre zváračov, rezačov a spájkovačov.
Problémom čelí aj železničný sektor
Desiatky železničiarov sa zúčastnili začiatkom marca na verejnom zhromaždení v Košiciach, kde upozornili na nízku kvalitu železničnej dopravy, zastarané železnice, nedostatok zamestnancov a slabé finančné ohodnotenie. Toto zhromaždenie bolo prvým zo série protestných akcií, ktoré plánujú odborári zorganizovať. Vyzvali štát, aby sa zodpovedne zaoberal dopravnou politikou.
Ministerstvo dopravy SR ubezpečuje verejnosť, že podniká všetky kroky potrebné na to, aby fungovanie železníc nebolo nijako ohrozené.
Podľa odborárov je príčinou aktuálneho zlého stavu v železničnom sektore zlyhanie štátu v oblasti dopravnej politiky a systému jej financovania. Na proteste odzneli požiadavky na systémové financovanie železničného sektora, zlepšenie pracovných podmienok, sociálnych istôt a spravodlivé mzdové ohodnotenie pre všetkých zamestnancov, ktoré by bolo porovnateľné s ohodnotením železničiarov v Európskej únii.
Vládu, rezort dopravy, Ministerstvo financií SR a vedenie železničných podnikov vyzvali aj na vynaloženie maximálneho úsilia pri zabezpečovaní finančných prostriedkov pre sektor železničnej dopravy so zreteľom na zachovanie bezpečnosti, plynulosti a vôbec tejto ekologickej dopravy.
Ako pre TASR uviedol predseda Odborového združenia železničiarov František Zaparanik, dlhodobo bezvýsledne upozorňujú na situáciu v železničnom sektore.
„Slovensko akoby zaspalo, čo sa týka modernizácie, digitalizácie, investovania do budúcnosti,“ povedal s tým, že kým okolité štáty napríklad ovládajú výhybky digitálne, na Slovensku tak musia robiť stále manuálne. Koľajové trate sú podľa jeho slov v žalostnom stave a v niektorých úsekoch vlaky nemôžu ísť pre riziko vykoľajenia rýchlosťou vyššou ako päť km/h.
Zdroje: Správy RTVS, TASR